همشهری آنلاین: صدور حکم اعدام آیت‌الله «نمر باقر النمر» توسط دادگاهی در عربستان سعودی با انتقادهای فراوانی همراه شده و حالا این مسئله ابعاد بین المللی هم برای ریاض پیدا کرده است

نمر النمر

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، چهارشنبه منابع رسانه‌ای اعلام کردند که دادگاه جنایی ریاض، حکم اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر را صادر کرد.

بنابراین گزارش، اتهام این روحانی بلندپایه شیعه عربستانی درخواست وی برای اجرای [نظریه] ولایت فقیه در عربستان و بحرین است. همچنین اهانت به برخی صحابه پیغمبر (ص) و برخی سران مملکتی نیز از دیگر اتهامات این شیخ مدافع حقوق مردم عربستان است.

  • عفو بین الملل: این حکم باید لغو شود، سازمان ملل: مخالف حکم اعدام هستیم

اما درحالی که این خبر همچنان توسط مقامات رسمی سعودی تائید یا تکذیب نشده موج واکنش‌ها به آن آغاز شده است، امروز «فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: موضع سازمان ملل مخالفت با حکم اعدام است.

در همین زمینه سازمان عفو بین الملل هم با انتقاد از روند دادگاه جنایی عربستان تاکید کرد که حکم صادر شده تکان دهنده است و خواستار الغای این حکم شد.

همچنین در سطح منطقه نیز حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این حکم گفت: اگر خبر صدور حکم قاضی سعودی مبنی بر اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان صحت داشته باشد بدون تردید احساسات مسلمانان را خدشه دار می کند و واکنش جهانی در پی خواهد داشت.

نمر النمر

جنبش الوفاق بحرین هم با بیان اینکه این حکم آتش اعتراضات علیه رژیم سعودی را شعله‌ور می‌کند، خواستار ازادی این روحانی شد.

  • الوفاق بحرین: این حکم خشم مردم را شعله‌ور می‌کند

هرچند در عراق هنوز واکنشی مطرح نشده ولی در مردادماه امسال منابع نزدیک به مرجعیت شیعه در عراق تاکید کردند: آیت الله «سید علی سیستانی» از «فؤاد معصوم» رئیس جمهور جدید این کشور خواست به منظور جلوگیری از اعدام شیخ «نمر النمر» در عربستان سعودی، دخالت کند.

خانواده شیخ نمر هم در بیانیه ای با رد حکم اعدام این روحانی برجسته شیعه عربستانی خواستار ابطال این حکم در نهاد قضایی سعودی شدند.

خانواده شیخ نمر اعلام کرد: این حکمی سیاسی است ،زیرا مبتنی بر اتهامات باطل است.

  • برگزاری تظاهرات در خیابان‌های قطیف

همچنین در داخل عربستان نیز چهارشنبه شب هزاران نفر از مردم در شهر قطیف در حمایت از آیت‌الله نمر باقر النمر به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت ریاض شعار سر دادند.

در همین زمینه تلویزیون المیادین هم در گزارشی با اشاره به اینکه در عربستان سعودی همزمان با آغاز اعتراضات در دیگر کشورهای عربی در سال 2011، موجی از اعتراضات مسالمت آمیز برای انجام اصلاحات سیاسی و پایان دادن به تبعیض میان مردم در این کشور آغاز شد، تاکید کرد که این اعتراضات با برخورد نیروهای امنیتی سعودی به خشونت کشیده شد و بنابر گزارش‌ نهادهای بین المللی حقوق بشر حکومت عربستان با بکارگیری گاز اشک آور و گلوله و همچنین دستگیری گسترده معترضان به مطالبات آنها پاسخ داد که این رفتار خشم مردم را برانگیخت.

المیادین در گزارش خود با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای پایان دادن به این اعتراضات به شکل مسالمت‌آمیز ناکام ماند،‌تاکید کرد که دستگیری آیت‌الله نمر النمر در تابستان سال 2012 باعث شد تا امیدها برای پاسخ به مطالبات مردمی برای برابری در زمینه حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان بی‌نتیجه مانده است.

  • فواد ابراهیم: حکم اعدام را وزارت کشور سعودی صادر کرده نه دادگاه

فواد ابراهیم معارض عربستانی هم در این زمینه گفت: حکم صادر شده برای آیت‌الله نمر باقر النمر یک حکم سیاسی بود نه حکمی قضایی، این حکم را دستگاه قضایی صادر نکرد بلکه وزارت کشور سعودی صادر کرده است.

فواد ابراهیم در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با المیادین با بیان اینکه دادگاه آیت‌الله النمر فاقد شفافیت بود و غیرعلنی برگزار شد، اظهار داشت که این دادگاه به هیچ وجه عادلانه نبود، دادستان اتهاماتی را به ایشان وارد کرد و برای شهادت مامورانی که وی را دستگیر و به سوی وی در زمان دستگیری تیراندازی کرده بودند، احضار کرد.

وی با بیان اینکه این اتهامات به هیچ وجه صحت ندارد تصریح کرد که در این کشور(عربستان) دستگاه قضایی نیست و اتاق‌های امنیتی حکم را صادر می‌کنند.

آیت الله نمر باقر النمر متولد 1379 هجری قمری در عوامیه عربستان و مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است (جزئیات بیشتر). او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد.

نخستین بازداشت شیخ نمر در می 2006 میلادی رخ داد. نیروهای امنیتی سعودی او را در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی درباره قرآن کریم بازداشت کردند. در اتهام شیخ نمر چنین آمد که «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی (وهابی) کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند». بازداشت دوم، در 23 آگوست 2008 میلادی رخ داد.

آیت الله نمر النمر در بیستم تیر 1392 درحالی که از مزرعه‌اش بازمی‌گشت از ناحیه پا هدف قرار گرفت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد و سرانجام روز چهارشنبه حکم وی توسط رسانه‌های عربی منتشر شد.

اکنون برخلاف انتظار مقامات سعودی مسئله این روحانی عربستانی دارای ابعاد بین المللی شده و در صورتی که ریاض بخواهد حکم خود را اجرا کند با فشار بین المللی مضاعفی در زمینه حقوق بشر مواجه خواهد شد. 

کد خبر 274961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha