همشهری آنلاین: سلیمی گفت: کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان از سال‌ها پیش از انتشارش، وامدار دکتر شکرخواه است.

مریم سلیمی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رادیو کتاب، مریم سلیمی یکی از مولفان کتاب گرافیک خبری و اطلاع‌رسان اظهارداشت: کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان، ساختار و شالوده اصلی خود را از دکتر شکرخواه دارد و این کتاب سال‌ها پیش از انتشار وامدار ایشان است. یعنی از دهه 60 که دکتر شکرخواه اولین مقالات علمی حوزه گرافیک خبری را به قلم تحریر درآورد.

• دو مشکل اساسی انسان امروزی و راه حل آن

وی با بیان اینکه انسان‌ها هم اکنون با دو مشکل اصلی کمبود زمان و حجم بالای اطلاعات مواجه هستند اظهارداشت: هر 5 سال یکبار اطلاعات نیازمند به روز شدن هستند. ازسوی به یادآوری و به یادسپاری اطاعات هر روز سخت تر می‌شود. همچنین مفاهیم به خوبی منتقل نمی‌شود و افراد در فهم موضوعات دچار مشکل می‌شوند. خواندن و مقایسه اطلاعات دشوار است.

سلیمی اضافه کرد: مخاطبان صفحات وب، تنها 20 درصد یک صفحه وب را می‌خوانند و بعد از 10 تا 20 ثانیه پس از مراجعه به یک صفحه در حالی که مطلبی آنها را جذب نکند، آن صفحه را ترک می‌کنند و این مسائل همگی ناشی از کمبود زمان مخاطبان است.

وی با بیان اینکه 90 درصد از اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل می شود بصری هستند گفت: تصاویر همزمان در مغز انسان پردازش می شوند و این پردازش در ارتباط با تصاویر 60 هزار بار سریع‌تر از کلمات است.

این مدرس گرافیک در دانشگاه سوره اظهارداشت: از سویی 60 درصد مردم گیرندگان بصری، 30 درصد گیرندگان شنیداری و 10 درصد گیرندگان لمسی هستند. در شرایطی که ما انسانهای بصری هستیم و در حالی که جهان آینده ، جهان بصری است و از سویی با مشکل کمبود زمان و حجم بالای اطلاعات روبرو هستیم، راه حل برای ما انسان‌ها چیست؟

  • 4 روش متداول بصری سازی محتوا

وی افزود: در حال حاضر 4 روش متداول برای بصری سازی محتوا وجود دارد که شامل ویدئو، عکس، میم و گرافیک اطلاع رسان است. این 4 روش، کمک موثری به انسان در بصری سازی محتوا و کمک برای صرفه جویی در زمان انسان است.

  • گرافیک اطلاع رسان چیست؟

سلیمی در تشریح گرافیک اطلاع رسان گفت: گرافیک اطلاع رسان همان infographic است که خود مخفف کلمه information graphic است. information همان اطلاعات و graphic همان گرافیک است که در ایران به نگاره نیز ترجمه شده و در واقع مصدر یونانی گرافن است که خود یک زبان تصویری است در ایجاد ارتباط دیداری به یاری نشانه های بصری از نقش موثری برخودار است.

مسئول گرافیک خبری و اطلاع رسان خبرگزاری نسیم گفت: در ایران به infographic ، اینفوگرافی، اینفوگراف، اینفوگرافیک، داده‌نما، گرافیک اطلاعاتی و گرافیک اطلاع رسان گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک نگاه علمی تر می‌توان گرافیک اطلاع رسان را چنین تشریح کرد اظهارداشت: گرافیک اطلاع رسان یا همان اینفوگرافیک، نمایشگر بصری اطلاعات است که به یاری گرافیک، اطلاعات و دانش و مهارت بصری سازی اطلاعات خلق و تولید می شود.
سلیمی با بیان اینکه در ساخت گرافیک اطلاع رسان از ابزارهای مختلف بصری همچون آیکون (نقشک)، انواع نقشه، انواع نمودار و دیاگرام، فلوچارت یا روندها، تایم لاین یا سیرزمانی، انواع مقایسها، انواع علائم، عکس، تصویرسازی و... استفاده می‌شود گفت: ما هر روزه با گرافیک‌های اطلاع رسان بسیاری در اطرافمان روبرو هستیم که از جمله آنها ساعت مچی، ساعت دیواری، وزنه، علائم و چراغ راهنمایی و رانندگی و... است.

  • گرافیک خبری چیست؟

وی با تشریح گرافیک خبری گفت: گرافیک اطلاع رسان به دو نوع فوری و غیرفوری دسته بندی می شوند که نوع فوری آن همان گرافیک خبری است که با پایبندی به اصول روزنامه نگاری و با تأکید بر عناصر و ارزشهای خبری اعم از فراوانی، دربرگیری، مجاورت، تازگی، شهرت، برخورد و درگیری و استثنا و شگفتی خلق می شود.

  • معرفی کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان

سلیمی گفت: کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان یک کتاب علمی و کاربردی و اولین کتاب فارسی زبان در حوزه خبری و اطلاع‌رسان در ایران است.

وی افزود: این کتاب مصور در 259 صفحه، در 1000 نسخه توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها  در شهریور 93 به چاپ رسیده است.

کتاب مذکور دارای 5 فصل است که مشتمل بر فصل اول: رسانه و گرافیک، فصل دوم: اطلاع و خبر، فصل سوم: گرافیک اطلاع رسان، فصل چهارم: گرافیک خبری و فصل پنجم : کاربرد گرافیک خبری و اطلاع رسان است.

این مدرس درس هنر در روابط عمومی اظهارداشت: نویسندگان کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان دکتر یونس شکرخواه (که شاگرد ایشان بوده، هستم و عمری باشد شاگردی ایشان را خواهم کرد) و مریم سلیمی هستند. مقدمه این کتاب توسط دکتر کامران افشار مهاجر نگاشته است. این کتاب استخراجی از دو رساله دانشگاهی است که در یکی از آنها دکتر افشارمهاجر نقش راهنما و دکتر شکرخواه نقش مشاور را داشته اند . شالوده و ساختار اصلی کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان توسط دکتر شکرخواه پی ریزی شده است و در واقع این کتاب از سالها پیش از انتشار وامدار ایشان است.

  • ویژگی‌های کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان

سلیمی در تشریح ویژگیهای کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان اظهارداشت: این کتاب اولین کتاب فارسی زبان در حوزه گرافیک خبری و اطلاع رسان است و به نوعی نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات ایران محسوب می شود، نه از آن رو که بنده آن را تألیف کرده ام بلکه از این جهت که این کتاب کوشیده تا به جبران خلأ ادبیات علمی و تخصصی در حوزه گرافیک خبری و اطلاع رسان همت گمارد. چراکه پیش از آن تنها منابع علمی، چند مقاله‌ای است که دکتر شکرخواه از دهه 60 تاکنون نگاشته بودند.

وی افزود: این کتاب همچنین یک کتاب علمی و کاربردی است که در 5 فصل تلاش کرده تا به تشریح گرافیک خبری و اطلاع رسان ، کاربردهای آن، فرآیند و نحوه تهیه و ساخت ، امکانات لازم برای تهیه و تولید آن اقدام کند. همچنین معرفی سایت‌ها، انجمن‌ها و دانشگاه‌های مرتبط با گرافیک خبری، معرفی کتابهای مفید، معرفی سایتهای مفید، معرفی نمونه‌هایی از انواع نمایش گرافیک خبری از ایستا تا برهم کنشی و...، از جمله ویژگی‌های این کتاب است.

  • کاربردهای گرافیک خبری اطلاع رسان

سلیمی که یکی از مولفان کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان است اظهارداشت: این نوع گرافیک دارای کاربردهای بسیاری است که از جمله آنها، ارائه حجم زیادی از اطلاعات و اخبار به شکلی ساده و غیرپیچیده در حداقل فضا و مکان، عینی و باورپذیر کردن اطلاعات، فراهم کردن امکان درک ساده و سریع اطلاعات، برجسته سازی اطلاعات و ترغیب مخاطبان به مطالعه ، محدودیت میزان دروازه بانی خبر به خصوص در ارتباط با اخبار ارسالی روابط عمومی ها به رسانه ها، افزایش امکان به اشتراک گذاری این گرافیکها و از همه مهمتر کپسولی از اطلاعات بودن این نوع گرافیک است که در هر زمان در خصوص موضوعات مختلف قابل رجوع است.

  • چند پیشنهاد

وی با دعوت از فعالان حوزه گرافیک و گرافیک اطلاع رسان و خبری به ترجمه و تألیف در این حوزه گفت: به این کتاب نباید به دید یک کتاب نگریسته شود باید به دید یک مقدمه برای فعالیتهای بعدی مورد توجه قرار گیرد.

سلیمی گفت: این کتاب باید پیش روی سردبیران قرار گرفته و طراحان گرافیک نیز آشنایی بیشتری با این حوزه بیابند. از دیگر روشهای راهگشا ، ایجاد یک واحد دانشگاهی، ضرورت ورود طراحان به عرصه انواع نمایش، ضرورت توجه بیشتر رسانه های مکتوب به این کتاب، برگزاری بیشتر دوره های اموزشی، برگزاری بیشتر نمایشگاههای گرافیک اطلاع رسان و خبری و از سویی حضور مستقل گرافیک اطلاع رسان در جشنواره مطبوعات است.

کد خبر 274850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha