همشهری آنلاین: عضو کمیته فنی فدراسیون با تاکید بر اینکه قلع و قمع مربیان تیم‌های پایه ساده‌ترین و بی‌فایده ترین روش است گفت: مهترین ضعف تیم‌های ملی پایه نداشتن سبک بازی مشخص است که آن را هم باید از تیم ملی بزرگسالان بگیرد.

مرتضی محصص پس از تکمیل شدن فاجعه فوتبال ایران در رده پایه با حذف تیم جوانان از مسابقات قهرمانی آسیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دلایل کلی و ریشه‌ای فوتبال ایران، به سوالاتی در این‌باره پاسخ داد:

  • قلع و قمع کردن مربیان جوانان ساده‌ترین و بی‌فایده‌ترین راه حل است

این کارشناس فوتبال در ابتدا با بیان اینکه سبک بازی تیم‌های ملی پایه باید تغییر کند و راه حلی برای یک سبک واحد در تیم‌های ملی پیدا شود، اظهار کرد: پیش از مسابقات قهرمانی آسیا در رده پایه هم معتقد بودم به جای اینکه نگران شکست‌های این تیم‌ها در مسابقات باشیم، باید صرفا به دنبال راه حلی برای سامان دادن به سبک بازی‌های این تیم‌ها باشیم. الان هم که تیم جوانان با نتایج ضعیفی از این رقابت‌ها حذف شده هم باز همین نظر را دارم. قلع و قمع کردن مربیان و گروه‌های فنی که هدایت این تیم‌ها را برعهده داشتند ساده‌ترین و در عین حال بی‌فایده‌ترین راه حل اصلاح این تیم‌هاست چرا که مثلا در رده جوانان پس از انقلاب تاکنون مربیان متعددی هدایت تیم جوانان را برعهده گرفته‌اند اما هیچ گاه تیم‌هایشان راهی جام جهانی نشده است.

  • مربیان زیادی آمدند و رفتند اما هنوز سبک بازی مشخصی نداریم

وی افزود: گروه‌های فنی مختلفی آمده‌اند و رفته‌اند و هر کدام هم سعی داشتند روش و تاکتیک خودشان را به تیم منتقل کنند که همین باعث شده در هر دوره تیمی با یک رویکرد فنی خاص داشته باشیم، در حالی که این نسخه درستی حداقل در این دوره زمانی برای تیم‌های ملی سلسله‌وار یک کشور نیست. با وجود هزینه‌ها و تلاش‌های زیادی که طی سالیان گذشته در تیم‌های پایه شده اما متاسفانه هنوز یک فلسفه و شیوه مشخصی برای سبک بازی تیم‌های پایه نداریم.

  • سبک بازی تیم‌های ملی باید از تیم کی‌روش به پایین منتقل شود

این کارشناس فوتبال در پاسخ به اینکه این سبک را چه کسی یا چه گروهی باید برای تیم‌های ملی بوجود آورد، تصریح کرد: سبک بازی تیم‌های ملی باید از بالاترین رده به رده‌های پایین‌تر منتقل شود. سبک بازی تیم‌های پایه بهتر است در راستای سبک بازی انتخابی برای تیم ملی بزرگسالان باشد و بازیکنان نوجوان و جوان تیم‌های ملی سال به سال در آن سبک تکامل یابند.

  • امروز ژاپن با مربیان مکزیکی به دنبال سبک جدید است

محصص با بیان اینکه کشورهای بزرگ دنیا و حتی برخی کشورهای آسیایی از جمله ژاپن سال‌هاست این رویکرد را در فوتبال ملی‌شان دارند، گفت: اگر انگلیس هدایت تیم کشورش را به فابیو کاپلو می‌سپارد به دلیل قابل نبودن مربیان داخلی نیست؛ آنها برنامه دیگری داشتند و در پی تغییر سبک بازی تیم ملی‌شان بودند. اگر ژاپن از زاکرونی استفاده می‌کند و حتی با وجود نتایج موفقیت آمیزی که او گرفته از جمله قهرمانی آسیا به مقطعی می‌رسند که او را تغییر می‌دهند به خاطر ضعف زاکرونی در نتیجه‌گیری نبوده است. او را به خاطر تغییر سبک کارشان آوردند و اگر الان هم سرمربی مکزیکی استخدام کردند به این خاطر است که پس از بررسی‌های دقیق در سبک‌های فوتبال دنیا به این نتیجه رسیدند که فوتبال‌شان شباهت‌های زیادی به فوتبال مکزیک دارند و الان هم به دنبال تغییر سبک هستند.

  • بهترین تیم آسیا در نوجوانان در هر بازی 11 بازیکن جدید به زمین می‌فرستاد!

وی در واکنش به اینکه آیا تیم‌داری در حد آماده نگه داشتن تعداد محدودی از بازیکنان و برگزاری اردوهای پی در پی برای آنها راهکار به خطا رفته‌ای برای فوتبال پایه ملی ایران نیست، اظهار کرد: دقیقا همین طور است. ژاپنی‌ها غیر از این عمل می‌کنند و در رده پایه کاملا با رویکرد سازندگی وارد مسابقات می‌شود. در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا که در تایلند برگزار شد و بنده به عنوان نماینده AFC آنجا بودم، ژاپن را بهترین تیم مسابقات دیدم. واقعا از دیدن بازی زیبا آنها لذت می‌بردید و فوق العاده بودند. آن ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد و به نیمه نهایی نرسید تا دستش از جام جهانی دور بماند اما کاملا طبق برنامه فنی‌اش پیش رفت. قهرمانی نوجوانان آسیا برایشان اهمیت نداشت که اگر غیر از این بود، کره شمالی با بازیکنان نسبتا بزرگسال و یک فوتبال مستقیم قهرمان نمی‌شد. ژاپن حذف شد اما جالب است بدانید آنها هیچ کدام از بازیکنانی که در اولین بازی ژاپن به میدان رفتند، در بازی دوم نبودند و تمام ترکیب تیم عوض شد. سرمربی تیم ژاپن می‌گفت هدف ما نگه داشتن تعداد بیشتری از بازیکنان در یک سطح بالا از آمادگی‌های فنی است و اینکه چه نتیجه‌ای کسب می‌کنیم در اولویت نیست.

  • تیم ملی با سبک مشخصی که در جام جهانی داشت صاحب آبرو شد

محصص با بیان اینکه ماندن کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران برای تغییر سبک بازی تیم‌های ملی را باید به فال نیک گرفت، خاطرنشان کرد: معتقدم تیم ملی ایران با سبک مشخصی که در جام جهانی داشت، صاحب آبرو شد و در عین حال فکر می‌کنم نتایج خوبی هم گرفتیم. ما یک سبک داشتیم بدان معنا که می‌دانستیم هنگام از دست دادن توپ باید با چه شیوه‌ای بازی کنیم و هنگامی که توپ در اختیارمان قرار می‌گیرد، چه کنیم؛ این شرایط باید به تمام رده‌های سنی ما انتقال یابد. معنای فوتبال امروزه تغییر کرده و ژاپن اگر امروز بهتر بازی می‌کند و پیشرفت داشته به خاطر درایت بیشتر بازیکنان‌شان در زمان‌ها بدون توپ است؛ موفقیت ژاپن به خاطر تمرکز روی این بخش است. با تمام احترامی که برای مربیان کروات قائل هستم اما ژاپنی‌ها هیچ گاه دنبال مربیانی از یوگسلاوی و کرواسی نرفتند و به دنبال سبک‌هایی با معیارهای جهانی در فوتبال بودند.

  • برگزاری سمینار فوتبال پایه با حضور مربیان خارجی و داخلی

این عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه " اگر بخواهیم با این تفکر به دنبال سبک انتخابی تیم‌های ملی باشیم و براساس آن سرمربی تیم ملی بزرگسالان را انتخاب کنیم، قبول دارید که کمیته فنی به عنوان یک مرجع فنی کامل، مستقل و کارآمد نقش سازنده‌ای در این بخش ایجاد کند" گفت: کاملا قبول دارم. به عنوان یکی از اعضای کمیته فنی در گام نخست به دنبال برگزاری سمیناری برای فلسفه و سبک بازی تیم‌های ملی پایه خواهم بود که پس از بازگشت تیم ملی جوانان و بزرگسالان به ایران آن را پیگیری می‌کنم. خوب است که ما حتی سرمربی تیم نوجوانان و جوانان ژاپن و برخی تیم‌های دیگر هم دعوت کنیم. برخی مدرسان و کارشناسان بزرگی در سطح فوتبال آسیا فعال هستند که آنها هم می‌توانند حضور داشته باشند. کی‌روش، وینگادا را هم به آن نشست دعوت می‌کنم. در این مقطع باید به دنبال این هم باشیم تا تیم امید ایران که خودش را برای بازی‌های انتخابی المپیک 2016 ریو آماده می‌کند، سبک مشخصی از فوتبال را داشته باشد. خوب است که افکار کی‌روش به این تیم نزدیک شود.

  • چرا مربیان ایرانی با دنیای فوتبال در تماس نیستند؟

وی با انتقاد از مربیان ایرانی به خاطر ارتباط نداشتن با دنیای فوتبال، گفت: یکی ازضعف‌های فوتبال ایران همین است که تماس مربیان ایرانی با دنیای فوتبال نزدیک به صفر است. تقریبا تمام آنهایی که میل به یادگیری از خارج از کشور هم داشته باشند منتظر هستند تا کمیته آموزش فدراسیون برنامه‌ای را ترتیب دهد در حالی که تاریخ مصرف این نوع آموزش‌ها مدت‌هاست در دنیا به پایان رسیده است! پیشرفت در مربیگری، علاقه به یادگیری و تماس با فوتبال دنیا را می‌خواهد و مقدمه آن سفر به نقاط مختلف برای یادگیری است. قبول دارم که هزینه سفرها بالاست اما این را هم می‌بینیم مربیان زیادی در سطح باشگاهی ایران کار می‌کنند که بعید است برای سفرهای خارجی طولانی مدت هم مشکل مالی داشته باشند!

  • وحید هاشمیان از فشار وارد شده به مربیان آلمانی می‌گفت

رئیس پیشین کمیته آموزش فدراسیون با اشاره به نقل قولی از وحید هاشمیان درباره مربیان آلمانی تصریح کرد: وحید در حین برگزاری دوره آموزشی 3 روزه‌ای که در سوییس برگزار شد با من ارتباط داشت و می‌گفت در حال حاضر فشار زیادی روی مربیان آلمانی بوجود آمده تا خودشان را به روز کنند. این تقاضا در فوتبال اروپا هم هست و در ایران هم مربیان باید اقدام‌های بزرگی برای بالا بردن سطح علمی و تجربی خود داشته باشند.

کد خبر 274793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha