چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

آبزرور: عراقی‌ها روز چهارشنبه از بصره تا بغداد به انتظار پیروزی تیم ملی این کشور در برابر کره‌جنوبی در رقابت‌های نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا نشسته بودند تا موقعیتی نادر برای شادمانی بیابند.

هواداران تیم ملی عراق از هفته‌ها قبل در حال جمع‌آوری گلوله و بنزین برای رفتن به استقبال از پیروزی تیم عراق بوده‌اند: گلوله برای شلیک به نشانه شادمانی و بنزین برای ژنراتورهای خانگی تا بتوانند به تماشای پخش زنده مسابقه بنشینند.

پیروزی قبلی این تیم توانست ملتی را که با اختلافات قومی و مذهبی دوپاره شده باری دیگر در کنار هم قرار دهد.
   
حیدر صباح، 32 ساله و از کارکنان وزارت کشاورزی عراق می‌گوید: فوتبال تنها چیزی است که می‌تواند ملت عراق را متحد کند. وی می‌افزاید: وقتی در مسابقه‌ای برنده می‌شویم هیچ‌کس از اختلافات مذهبی و کشتارها حرف نمی‌زند.

موانعی که تیم ملی عراق برای راهیابی به مسابقات جام ملت‌های آسیا از آن عبور کرد نمادی از مشکلات بود که عراقی‌ها در زندگی روزمره خود با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.
یکی از اعضای فدراسیون فوتبال به قتل رسید، مربی تیم به مرگ تهدید شد و تمرینات تیم ملی به دلایل امنیتی در خارج از عراق انجام شد.

ستوان عبدالرحمن از اعضای ارتش عراق که 27 سال دارد در سال 1996 یکی از اعضای تیم ملی عراق بود. او با آرزوی پیروزی برای تیم ملی کشورش می‌گوید پس از پیروزی عراق در مسابقات یک چهارم نهایی به خیابان رفته بود و از فرط خوشحالی اقدام به شلیک تیر هوایی کرده بود اگرچه می‌دانست این اقدام برایش دردسرساز خواهد شد.

روز چهارشنبه ده‌ها هزار سرباز عراقی به سان همه ملت عراق عصر دست از کار کشیدند تا شاهد مسابقه فوتبالی باشند که یک طرفش تیم ملی عراق بود. در کشوری که انفجار بمب‌های جاده‌ای و فعالیت جوخه‌های اعدام هر هفته صدها کشته و مجروح بر جای می‌گذارد پیروزی تیم ملی عراق در مسابقات پیشین اعتماد به نفس و اخلاقیات را در بین مردم این کشور ارتقا بخشیده است.

اگرچه همه نسبت به این که عراق در مسابقات بعدی هم پیروز میدان خواهد بود، اطمینان ندارند و سعی می‌کنند تا حد امکان واقع‌گرایانه با مسئله روبه‌رو شوند اما نفس مطرح شدن تیم عراق در مسابقات جام ملت‌های آسیا و راهیابی این تیم به نیمه نهایی مایه مباهات عراقی‌هاست.

شادمانی مردم عراق پس از پیروزی تیم ملی این کشور در یک چهارم نهایی در برابر تیم ویتنام مرگ سه نفر در بغداد و دو تن دیگر در بصره را رقم زد با این حال باز هم عراقی‌ها فوتبال را عامل وحدت خود می‌دانند.

25 جولای

کد خبر 27475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز