همشهری آنلاین: بیکاری ۱۰۶هزار نفر با تحصیلات عالی در بخش کشاورزی، ایجاد تحرکاتی جدید در اشتغال زایی بخش‌های صنعت و خدمات، ریزش ۱۶۰هزار زن شاغل در فاصله ۳ ماه، اشتغال ناقص نزدیک به بیکاری یک میلیون و ۸۴۸ هزارنفر، انجام اضافه کاری از سوی ۸.۶ میلیون شاغل ایرانی، گرایش به اضافه کاری در روستاها و افزایش ۳۹۲ هزار و ۵۲۷ نفر به جمع شاغلان کشور؛ از کلیدی ترین تحولات اخیر در بازار کار ایران است. با این حال، هنوز بازار کار کشور در رکود به سر می‌برد و تا دستیابی به شرایط ایده آل راه دراز است.

مهر نوشت: بررسی جدیدترین تحولات بازار کار ایران نشان می دهد با وجود اینکه در تابستان باید انتظار رونق مشاغل کشاورزی را به لحاظ افزایش حجم فعالیت های این بخش داشته باشیم، اما در تابستان امسال 52 هزار و 903 نفر از شاغلان بخش کشاورزی کشور کاهش یافت.

متاسفانه بخش کشاورزی در یکی دو دهه اخیر نتوانست آنچنان که باید در ایجاد اشتغال کشور نقش داشته باشد؛ در حالی که کشاورزی در برخی از کشورهای جهان به تنهایی بخش قابل توجهی از اشتغل زایی را بر عهده دارد. در ایران حتی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی نیز نتوانسته اند فرصت های مناسبی را برای اشتغال در این حوزه بیابند.

در سال های گذشته برخی گزارش ها نشان داد که دستکم 500 هزار فرصت شغلی کشاورزی طی دستکم یک دهه گذشته نابود شده است. به صورت کلی، بخش کشاورزی در طول سنوات اخیر بین 18 تا 20 درصد از اشتغال کشور را ایجاد کرده است.

بیکاری 106 هزار نفر با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا

آخرین امار ارائه شده از سوی مرزک آمار ایران حاکی از اشتغال زایی 4 میلیون نفری کشاورزی در کشور دارد. متاسفانه با وجود میلیون ها هکتار زمین قابل کشت در ایران، کاهش گرایش به مشاغل کشاورزی، عدم حمایت کافی از کشاورزان، واردات بی رویه محصولات کشاورزی، حذف حمایت های دولت ها از کشاورزی مانند تامین سم، کود و بذر مورد نیاز کشاورز با قیمت های مناسب، ناتوانی در تامین آب مورد نیاز کشت در مناطق مختلف کشور و مسائلی از این دست باعث شده تا کشاورزی در ایران از توسعه مناسبی برخوردار نباشد.

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جدیدترین آمار بیکاری در بخش کشاورزی از برنامه ریزی برای ایجاد 50 هزار فرصت شغلی خبر داد و گفت: روستاها ظرفیت مناسبی برای ایجاد شغل دارند و می توانند معضل مهاجرت را ساماندهی کنند و اگر عمران روستاها مورد توجه باشد، می تواند به جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها کمک کند.

وزیر کار اظهارداشت: 106 هزار کارشناس ارشد و دکترا در رشته کشاورزی داریم که باید برای اشتغال آنها نیز برنامه ریزی کنند که روستا در اینباره مهم است.

با وجود کاهش سهم بخش کشاورزی از اشتغال زایی، بر سهم بخش صنعت در تابستان امسال به گواه آمارها 238 هزار و 879 نفر افزوده شده است. کارشناسان بازار کار می گویند، افزایش سهم بخش صنعت از اشتغال زایی به معنای کاهش مطمئن نرخ بیکاری و در واقع بهبود وضعیت بازار کار خواهد بود؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که دولت ها بتوانند در زمینه تولید و رشد صنایع کشور، اقدامات موثری را انجام دهند.

خدمات به عنوان یکی از بخش های 3 گانه اصلی تاثیرگذار در اشتغال زایی، در تابستان امسال 206 هزار و 342 اشتغال زایی جدید داشته است. رشد خدمات و اشتغال زایی خدماتی در کشور طی یکی دو دهه اخیر به سرعت اتفاق افتاد و در حال حاضر، بیشترین میزان اشتغال ایجاد شده در کشور از طریق خدمات است.

50 درصد اشتغال کشور خدماتی است

هم اکنون 7 میلیون و 200 هزار نفر از طریق بخش صنعت و 10 میلیون و حدود 200 هزارنفر نیز از طریق فعالیت های بخش خدمات اشتغال دارند. با وجود اینکه کارشناسان بازار کار معتقد به لزوم رشد اشتغال زایی صنعت و کشاورزی هستند، مطرح می کنند رشدی که در مشاغل خدماتی کشور اتفاق می افتد باید در تولید باشد که منجر به کاهش نرخ بیکاری در درازمدت شود.

با وجود اینکه به عقیده کارشناسان بازار کار، اشتغال در بخش خدمات به اندازه مشاغل کشاورزی و صنعتی پایداری ندارد، اما هم اکنون حدود 50 درصد از کل اشتغال موجود کشور خدماتی تلقی می شود.

یکی از مسائل عجیب در آمارهای اشتغالی جدید دولت، خروج یکباره 160 هزار و 461 زن شاغل از بازار کار کشور است. این میزان ریزش نیروی کار زن تنها در فاصله فصل بهار تا تابستان اتفاق افتاد. این موضوع نشان دهنده احتمال افزایش اخراج نیروی کار زن در کشور و جذب مردان به جای آنها است؛ در عین حال نمی توان تاثیر هرچند اندک تصمیم خود زنان برای خروج از بازار کار را در این بخش نادیده گرفت.

طبق آمارهای جدید، در فاصله بهار تا تابستان امسال 121 هزار و 364 نفر بر جمعیت شاغلان در شهرهای کشور افزوده شد، اما در همین مدت هزار و 707 نفر در فاصله بهار تا تابستان در روستاها بیکار شده اند یا در جستجوی شغل از روستاها به شهرها مهاجرت کرده و احتمالا از این طریق در آمار جویندگان شغل و یا شاغلان شهرهای کشور محاسبه شده اند. البته این احتمال نیز وجود دارد که آنها در روستاها باشند و هنوز موفق به یافتن شغل جدیدی نشده باشند.

در بخش مربوط به اشتغال ناقص نیز در حال حاضر یک میلیون و 848 هزار و 980 نفر از شاغلان کشور دارای اشتغال ناقص هستند که نشان دهنده قرار داشتن بخشی از نیروی شاغل کشور در مرز بیکاری و از دست دادن شغل است.

وضعیت شاغلان در مرز بیکاری

اگر بتوان شاغلان در مرز بیکاری را نیز نوعی بیکار پنهان محسوب کرد، با جمعیت 2 میلیون و 257 هزارنفری بیکاران مطلق کشور؛ تعداد بیکاران در مرز 4 میلیون و 106 هزارنفر قرار دارد. مرکز آمار در تعریف اشتغال ناقص معتقد است: افراد داراي اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادي نظیر رکود کاري، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاري و ... کمتر از 44 ساعت کار کرده، خواهان و آماده براي انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

بر اساس آخرین آمارها، گرایش به اضافه کاری در ایران افزایش یافته و تعداد افرادی که در هفته بیشتر از 49 ساعت کار می کنند در تابستان امسال به 40.2 درصد معادل 8 میلیون و 642 هزار و 908 نفر از مجموع کل شاغلان کشور رسیده است. در بهار امسال، تعداد شاغلانی که اضافه کاری انجام می دادند 8 میلیون و 400 هزار و 683 نفر بود.

نکته جالب توجه درباره انجام اضافه کاری در ایران اینکه هم اکنون تمایل افراد به اضافه کاری در روستاها نیز افزایش یافته و در حال برابری با شهرهای کشور است که این مسئله نشان دهنده افزایش هزینه های زندگی در روستاها و خروج مناطق روستایی از زندگی های سنتی گذشته و ورود به فضاهای جدید امروزی است؛ البته تعداد شاغلانی که در شهرها و روستاها اضافه کاری می کنند به هیچ وجه نزدیک به یکدیگر نیست که آن هم به بالاتر بودن تعداد کل شاغلان شهرهای کشور باز می گردد.

به صورت کلی تعداد شاغلان کشور در تابستان امسال 21 میلیون و 499 هزار و 772 نفر بود که این تعداد در بهار سال جاری 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر بوده است. مقامات دولتی عنوان کرده اند تعداد شاغلان کشور تا سال 1400 باید به 35 میلیون نفر بالغ شود که در اینصورت لازم است تا آن زمان دستکم 14 میلیون شغل جدید ایجاد شود.

کد خبر 274661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha