در پی وقوع خونین‌ترین انفجار یمن طی ۲سال گذشته و کشته و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر، حوثی‌ها تأکید کردند که این اقدام تلاشی برای تبدیل یمن به عراقی دیگر است.

یمن

 همزمان، فرد مكلف به نخست‌وزيري از پذيرش اين سمت خودداري كرد تا بدين‌ترتيب، يمن همچنان در بن‌بست سياسي و امنيتي گرفتار بماند.به گزارش خبرگزاري رويترز، مقام‌هاي امنيتي يمن اعلام كردند در انفجاري خونين كه تجمع حوثي‌هاي معترض را روز پنجشنبه در صنعا هدف قرار داد، دست‌كم 50نفر كشته و 167نفر ديگر زخمي شدند.

مقام‌هاي يمني تأكيد كردند كه اين انفجار را فردي انتحاري و در لحظات آماده شدن حوثي‌ها براي تظاهرات صورت داد و در آن شماري از كودكان هم كشته شدند. فرد انتحاري با نزديك شدن به يك پست بازرسي حوثي‌ها در نزديكي ميدان التحرير، خود را منفجر كرد. حوثي‌ها در پي انتخاب احمد عوض بن مبارك به سمت نخست‌وزيري، اعتراضات خود را از سرگرفتند. همزماني اين انفجار با تجمع اعتراض‌آميز و گسترده حوثي‌ها نشان از آن دارد كه انفجار با هدف كشتن بيشترين تعداد از معترضان صورت گرفته است. اين انفجار خونين‌ترين انفجار در نوع خود طي 2سال گذشته بوده است. در مي‌2012، القاعده به تمرينات نظامي ارتش يورش برد و انفجاري مهيب را صورت داد.

يمن در 2‌ماه گذشته صحنه اعتراضات گسترده حوثي‌ها به عملكرد دولت و افزايش قيمت مواد سوختي بوده است و در پي امضاي توافقنامه آرامش در كشور، اين اعتراضات اندكي فروكش كرد اما انتخاب نخست‌وزير جديد به اين اعتراضات دامن زد. حوثي‌ها مي‌گويند رئيس‌جمهور اين فرد را با دخالت طرف‌هاي خارجي انتخاب كرده است و وي نمي‌تواند خواسته‌هاي مردم را برآورده سازد. در پي اين اعتراضات، بن مبارك از پذيرش سمت نخست‌وزيري خودداري كرد و عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور هم ضمن عقب‌نشيني از تصميم خود، با خودداري بن‌مبارك از پذيرش اين سمت موافقت كرد. بدين‌ترتيب پايان بن‌بست سياسي و امنيتي در يمن و يافتن راهكاري براي برون‌رفت از بحران، يك‌بار ديگر به تعويق افتاد.

اما همزمان با اين انفجار، فرد انتحاري ديگري هم خود را در مقر نظامي ارتش در جنوب يمن منفجر كرد كه به كشته شدن دست‌كم 30سرباز منجرشد. در اين انفجار كه با خودرويي بمب‌گذاري شده روي داد، ‌يك تانك و 2خودروي نظامي ارتش يمن هم منهدم شد. يك مقام نظامي يمني به خبرگزاري فرانسه گفت كه فردي انتحاري از القاعده با خودرويي بمبگذاري شده، ضمن ورود به پست بازرسي الغبر در حومه غربي شهر المكلا در استان حضرموت، باعث كشته و زخمي شدن ده‌ها نظامي شد.

هرچند رسانه‌هاي خبري اين انفجارها را با انفجارهاي صورت گرفته از سوي القاعده مشابه دانستند، اما هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته است. درمقابل، حوثي‌ها در نخستين واكنش به انفجار صنعا، طرف‌هايي خارجي را به‌دست داشتن در آن متهم كردند. علي القحوم عضو دفتر سياسي حوثي‌ها در اظهاراتي اعلام كرد كه يك قدرت جنايتكار خارجي و سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه مي‌كوشند رويدادهاي عراق را بر يمن تحميل كنند و عراقي ديگر در يمن رقم زنند. علي القحوم علت اصلي اعتراضات مردم يمن را‌ تلاش طرف‌هاي خارجي براي تحميل تركيب دولت جديد بر آنها دانست.

اما انفجارهاي خونين يمن واكنش‌هايي بين‌المللي را هم به‌دنبال داشت. آمريكا، انگليس و فرانسه در بيانيه‌هايي انفجارهاي يمن را محكوم كرده و آنها را عامل تضعيف آرامش سياسي خواندند. عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور هم دستور تشكيل كميته تحقيق درباره دلايل انفجارهاي خونين را صادر كرد.

کد خبر 274462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha