پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در سرمقاله امروز خود به انتقاد شدید از رئیس‌جمهور ترکیه پرداخت و نوشت: وی آنقدر مشتاق تغییر نظام سوریه بود که با سیاست‌های اشتباه خود به شکل‌گیری داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کمک کرد.

syria turkey

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس نیروهای نظامی ترکیه در حالی در مرز مشترک خود با سوریه صف کشیده‌اند که تنها در فاصله‌ای اندک از آنها گروه‌ تروریستی داعش کوبانی را به خاک و خون کشیده و ساکنان آن را آواره کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود اوضاع کوبانی را ناشی از عملکرد ترکیه و محاسبات سیاسی بدبینانه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور خوانده است. ترکیه با ممانعت از ورود نیروهای خود به جبهه جنگ زمینی و جلوگیری از پیوستن کردهای ترکیه به کردهای کوبانی برای دفاع از خاک خود، ‌نه تنها سعی دارد قدرت کردها را تضعیف کند، بلکه به دنبال این است که اوباما را تحت فشار قرار دهد تا همکاری بیشتری در راستای برکناری بشار اسد و سقوط دولت وی به عمل آورد.

نیویورک‌تایمز رویکرد اردوغان را مانعی جدی در پیشرفت استراتژی آمریکا برای مبارزه با داعش و تلاش در جهت نابودی این گروه تروریستی خوانده است. اهالی کوبانی طی چند هفته گذشته همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا از سقوط کوبانی جلوگیری کنند. نیروی هوایی آمریکا نیز طی چند روز اخیر مواضع داعش در شمال سوریه را در چندین نوبت بمباران کرده است.

با این حال خروج کوبانی از محاصره مستلزم ورود نیروهای کمکی در جبهه زمینی است. این واقعیتی است که آمریکا، ترکیه و نیروهای کرد بدان اذعان دارند. در این شرایط ترکیه اعلام کرده است بدون تلاش جدی آمریکا در تسلیح و تجهیز شورشیان سوری و تلاش برای برکناری بشار اسد از دولت سوریه، حاضر نخواهد بود نیروهای زمینی خود را وارد جنگ در کوبانی کند. یکی دیگر از شرایطی که اردوغان ذکر کرده است ‌اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه است. اردوغان با این شرط قصد دارد قدرت اقدام را از دولت سوریه بگیرد.

اگرچه آمریکا نیز در برکناری دولت بشار اسد با ترکیه هم‌صدا است، اما اوباما معتقد است که تمرکز فعلی در سوریه باید بر روی نابودی گروه داعش باشد و برکناری بشار اسد از قدرت در اولویت دوم قرار دارد.

نیویورک‌تایمز واکنش ترکیه را به عنوان عضو ناتو نامناسب توصیف کرده است. این روزنامه در گزارش خود نوشته است:‌ «‌اردوغان به اندازه‌ای مشتاق برکناری بشار اسد در سوریه بود که اجازه عبور تسلیحات، نیروهای مبارز و وجوه مالی از طریق مرز خود را داد و بدین ترتیب زمینه‌ساز تقویت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی شد. اگر اردوغان همچنان از دفاع از کوبانی و پیوستن جدی به جنگ علیه داعش امتناع ورزد، شرایط را برای تقویت یک گروه وحشی فراهم آورده است و بی‌ثباتی طولانی‌مدت در مرزهای خود را تثبیت کرده است.»

این گزارش در نهایت به تاثیرات منفی رویکرد جدید اردوغان در جامعه ترکیه پرداخته است. سیاست اردوغان در مقابل کوبانی منجر به خشم کردهای ترکیه شده و آنها را برای اعتراض به خیابان‌ها کشانده است. در جریان این اعتراضات 21 نفر کشته شدند. اگر چه اردوغان نگران اینست که دفاع از کوبانی منجر به تقویت کردهای ترکیه شود، اما بی‌تفاوتی وی نسبت به این فاجعه انسانی نیز می‌تواند خشم کردهای ترکیه را به همراه داشته باشد.

کد خبر 274387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha