مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: مراسم اختتامیه ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی‌ تهران با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای شهر تهران، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان در تالاروحدت برگزار شد.

علی مرادخانی

در اين سمپوزيوم به‌دليل كيفيت بالاي آثار علاوه بر 3 جايزه اصلي از سوي داوران، به 3 نفر ديگر از شركت‌كنندگان جوايزي ويژه اهدا شد.معاون هنري وزير ارشاد ضمن تقدير از برگزاري سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي توسط سازمان زيباسازي شهر تهران، از شهرداري تهران خواست اين اقدام پسنديده را به‌رغم همه سختي‌ها تداوم بخشد.

علي مرادخاني افزود: يكي از مصاديق وظايف دولت كه برقراري ديپلماسي فرهنگي است، توسط دوستان ما در شهرداري تهران به‌خوبي پياده شده و هنرمندان ايراني و خارجي در اين سمپوزيوم در كنار هم به‌خوبي كار كردند و ما نيازمند اين نوع تعاملات هستيم.

وي در بخش ديگري از سخنانش ضمن تقدير از عملكرد شهرداري تهران گفت: معاونت هنري وزارت ارشاد با اين اتفاقات هنري همراه و حامي آنهاست و اميدوارم شهرداري نيز به‌رغم همه سختي‌هاي برگزاري اين سمپوزيوم‌، آن‌را رها نكند و ادامه دهد.
مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز در اين مراسم ضمن تشكر از سازمان زيباسازي و مسئولان برج ميلاد، گفت: استفاده از هنر و بهره‌گيري از آن در شهري مانند تهران كه ناهنجاري‌هاي بصري زيادي دارد، امري بسيار مهم است.

چمران افزود: يك بيان خاص، گويا و پاك مي‌تواند آثار هنري را پايدار كند و مجسمه‌ها و ساير آثار هنري بايد علاوه بر اينكه از نظر تكنيكي كاري ارزشمند به‌شمار مي‌روند، معاني زيبا و الهي داشته باشند كه اگر چنين شود اين هنر بسيار ارزشمند است. وي خاطرنشان كرد: آثار هنري و مجسمه‌هايي كه ساخته مي‌شوند بايد قابليت استفاده در شهر را نيز داشته باشند. بركسي پوشيده نيست كه اثر هنري كه براي يك ميدان درنظر گرفته مي‌شود با اثري كه براي يك سالن ساخته مي‌شود، متفاوت است.

رئيس شوراي شهر تهران همچنين گفت: اثري كه در شهر نصب مي‌شود بايد انسان را به تفكر وادارد و معنا و مفهوم داشته باشد. اما شهردار تهران نيز بيانيه‌اي براي اين مراسم صادر كرد. محمدباقر قاليباف در اين بيانيه با اشاره به سابقه ايران در توجه به جلوه‌هاي متعالي هنر آورده است:

شهروند امروز در ميان انبوه ماشين، دود، آهن و بتن در ازدحام پراغتشاش جمعيت و در ميان قوانين و علائم مختلف، دچار بهت و سرگرداني است و به راستي يكي از راه‌هاي كاستن از اين فشارها، بهره‌جستن از ساحت ارجمند هنر و آراستن فضاها، مناظر و اجزاي تشكيل‌دهنده شهر است. شهردار تهران در بخش ديگري از بيانيه گفته است: ششمين سمپوزيوم بين‌المللي تهران، فرصت مغتنمي است كه امكان هم‌انديشي، تبادل تجربه و انتقال دانش براي ساختن شهري انساني، متعالي و زيبا را در سايه گفت‌وگو، ‌تفاهم و صلح فراهم آورده است.

جمال كامياب، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران ديگر سخنران اين مراسم بود. كامياب در اين مراسم گفت: اميدوارم كه اينگونه رويدادها، فرصت‌هايي را براي ما به‌وجود آورد كه بتوانيم شهر و جامعه‌اي زيباتر از پيش داشته باشيم. وي از تلاش سازمان براي تاسيس دبيرخانه دائمي سمپوزيوم خبرداد و گفت: با تاسيس دبيرخانه دائمي سمپوزيوم مجسمه‌سازي‌ كارها سازماندهي مي‌شود و هدفمند پيش خواهد رفت. وي تصريح كرد: اميدواريم با تاسيس اين دبيرخانه هرسال شاهد برگزاري سمپوزيوم‌ها با كميت و كيفيت بيشتري باشيم‌.

  • حضور 63 مليت در سمپوزيوم

مجتبي موسوي، دبير ششمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي‌ تهران در توضيح روند برگزاري اين سمپوزيوم گفت: در بهمن‌ماه سال گذشته فراخوان ششمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي‌ تهران ارائه شد. در اين سمپوزيوم 173هنرمند از 63كشور دنيا و 75هنرمند ايراني در بخش اصلي و 45دانشجو در بخش دانشجويي ثبت نام كردند.

در نهايت و به تشخيص هيأت داوران 23هنرمند در بخش نهايي شركت داده شده‌اند. 13هنرمند خارجي و 10هنرمند ايراني و دانشجويان در بخش دانشجويي در اين 20روز به فعاليت پرداختند.در بخش جانبي سمپوزيوم 114ماكت از آثاري كه به سمپوزيوم ارائه داده شده بود به نمايش گذاشته شد. همچنين نشست‌ها و سمينارهاي تخصصي در اين مدت برگزار شد.موسوي خاطرنشان كرد: پيشكسوت‌ترين فردي كه در اين سمپوزيوم شركت كرده بود، با 67سال سن از كشور مكزيك و جوان‌ترين آنها خانمي 27ساله از كشور تركيه بود.

کد خبر 274351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha