چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

«درست است که از رکود خارج شده‌ایم اما تا رونق فاصله داریم و این تازه آغاز راه است» این را رئیس‌جمهور حسن روحانی در نشست مشترک با مجلس اعلام و تأکیدکرد:

 سياست كاهش تورم را تا رسيدن به تورم يك‌رقمي و سياست ايجاد رونق را تا رسيدن به يك رشد مداوم و ثابت بالاي ۸ درصد ادامه خواهيم داد تا به نقطه‌اي كه مطلوب دولت و مردم و درچارچوب سياست اقتصاد مقاومتي مدنظر رهبر انقلاب است، برسيم.

اظهارنظر رئيس‌جمهور در نشستي با نمايندگان مجلس، واكنشي است به انتقادها درباره واقعي‌بودن و پايدار بودن نرخ رشد اقتصادي ايران در بهار امسال كه از سوي بانك مركزي 4.6درصد اعلام شده است. اخيرا برخي نمايندگان شاخص مجلس ازجمله غلامرضا‌مصباحي‌مقدم، رشد اقتصادي 4.6درصدي اقتصاد در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته را غلط‌اندر غلط و شبيه افسانه خوانده بودند كه با واكنش سخنگوي دولت و بانك مركزي مواجه شد.

آمارهاي رسمي اگر چه نشان مي‌دهد كه توليد ناخالص داخلي ايران در بهار گذشته نسبت به بهار سال گذشته افزايش 4.6درصدي داشته، اما تا رسيدن به نقطه مطلوب و هدف اعلام شده در برنامه پنجم توسعه مبني بر رشد 8درصدي اقتصاد فاصله دارد. ابهام ديگر منتقدان اين است كه رشد اعلام شده بيشتر ماهيت نفتي و البته ناشي از ارزش افزوده در بخش صنايع بزرگ كشور است، درحالي‌كه ركود در برخي صنايع بزرگ و البته كارگاه‌هاي متوسط و كوچك همچنان مشهود است.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: دولت يازدهم دولت راستگويان است و طرح سؤال كارشناسي مشكلي ندارد اما نبايد درباره آمارهاي رسمي دولت، ترديد شود. رئيس شوراي اقتصاد در ادامه با تصريح به اينكه «آمار اعلامي از سوي دولت بايد مورد توجه همه باشد» اختلاف و تفاوت نظر درباره مسائل را طبيعي دانست و گفت: همه بايد از حركت كشور به سمت شكوفايي خوشحال باشند و نبايد برخي به‌گونه‌اي عمل كنند كه مردم گمان كنند آنها از پيشرفت كشور خوشحال نيستند.

  • روايت سيف از رشد بهاري اقتصاد

رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به رشد 4.6درصدي اقتصاد ايران در 3ماه نخست سال‌جاري و طرح برخي ابهامات نسبت به اين نرخ، يكي از عوامل زمينه‌ساز اين رشد را افزايش47.3درصدي وصول درآمدهاي ارزي ناشي از فروش نفت دانست. به گزارش روابط‌عمومي بانك مركزي، ولي‌الله سيف با بيان اينكه مقرر شد بانك‌ها حداقل 60درصد از تسهيلات اعطايي خود را به تأمين سرمايه در گردش اختصاص دهند، تصريح كرد:

با وجود تمامي ابهام‌ها و شبهات وارد شده بايد تأكيد كرد بانك مركزي در پردازش حساب‌هاي ملي خود از شيوه‌ها و استانداردهاي متعارف بين‌المللي بهره گرفته و به اصول حرفه‌اي خود در اين زمينه كاملا پايبند بوده است. رئيس شوراي پول و اعتبار با بيان اينكه بخش صنعت و معدن بيشترين سهم از رشد 4.6درصدي توليد ناخالص داخلي در فصل اول سال 93را به‌خود اختصاص داده است، تصريح كرد: شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي هم 10درصد رشد داشته است.

کد خبر 274346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha