همشهری آنلاین: در اختتامیه‌ی ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران از استاد ابوالحسن صدیقی "مجسمه‌ساز پیشکسوت" تقدیر شد.

به گزارش ايسنا؛ اختتامیه‌ی ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران امروز (چهارشنبه، 16 مهرماه) در تالار وحدت با حضور جمال کامیاب ؛ رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران؛ مهدی چمران ؛رییس شورای شهر تهران ، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - و جمعی از مسوولان شهرداری تهران و تعدادی از هنرمندان هنرهای تجسمی برگزار شد.

در این مراسم، سیدمجتبی موسوی ؛ دبیر ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ؛ اظهار کرد: برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در تهران، آرزوی اهالی مجسمه‌سازی بوده که امروز محقق شده است.

او ادامه داد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای این سمپوزیوم یک سال پیش آغاز شد و بعد از فراخوان عمومی آن که در بهمن‌ماه سال گذشته انجام شد، 173 هنرمند از 63 کشور دنیا در این برنامه ثبت نام کردند. از این میان، 75 هنرمند ایرانی در بخش اصلی و 45 نفر دانشجو بودند.

موسوی گفت: در مجموع، 33 هنرمند در این سمپوزیوم حضور داشتند که 12 نفر از آن‌ها هنرمند خارجی و 10 نفر ایرانی بودند که در بخش اصلی شرکت کردند، 11 هنرمند هم در بخش دانشجویی این سمپوزیوم حضور یافتند. این انتخاب توسط هنرمندانی مانند حمید شانس، ایرج محمدی، محمدرضا ذبیح‌الله‌زاده، قدرت‌الله معماریان و محمدرضا یزدی انجام شد.

دبیر ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران اظهار کرد: این سمپوزیوم، دو بخش جانبی نیز داشت؛ یک بخش شامل نمایشگاهی با 114 ماکت مجسمه بود که برای انتخاب و شرکت در این سمپوزیوم به دبیرخانه رسیده بودند و بخش دیگری شامل مجموعه نشست‌های تخصصی در قالب سمینار بود که در سه روز در سالن‌های برج میلاد و خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد و سرانجام نیز داوری آثار در سه روز توسط علی جبار حسین از کشور دانمارک، جان گوگا برشیلو از گرجستان و حمید شانس از ایران انجام شد.

موسوی همچنین افزود: در این سمپوزیوم، مسن‌ترین هنرمند «کارلوس مونگه» از مکزیکی با 67 سال سن و جوان‌ترین هنرمند «گولر گوچلو گون‌گورن» 27 ساله از ترکیه بود.

در بخشی از این مراسم، جمال کامیاب - رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران - گفت: مژده‌ی سازمان زیباسازی شهرداری این است که تصمیم داریم، دبیرخانه‌ی دائمی سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی را در این سازمان ایجاد کنیم تا با قدرت این مسیر را ادامه دهیم.

او در بخشی از سخنانش به وجود فضیلت عشق در محتوای آثار هنری ایرانی اشاره کرد و افزود: با عشق می‌توانیم دنیای بهتر و زیباتری داشته باشیم و این، رسالت هنرمندان گران‌سنگ است.

در بخش دیگری از این مراسم، مهدی چمران - رییس شورای شهر تهران - با بیان این‌که سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران باید هدفمند برگزار شود، به لزوم تقویت محتوا تأکید کرد و گفت: باید موضوعی را در سمپوزیوم دنبال کنیم که علاوه بر هدفمند بودن این برنامه، گویای موضوعات ارزشمند باشد.

علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - هم در این برنامه، درباره‌ی لزوم برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی، اظهار کرد: این سمپوزیوم دیپلماسی فرهنگی را تقویت می‌کند. ما در این حوزه به آمدوشد نیاز داریم که سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی این امکان را فراهم کرده است. برگزاری نشست‌های گفت‌و‌شنود در کنار این سمپوزیوم‌ها می‌تواند به انتقال دانش از هنرمندان دیگر نقاط دنیا به هنرمندان ایرانی کمک کند که در این سمپوزیوم اتفاق افتاد.

در این مراسم، ویدئو کلیپ‌هایی از برنامه‌های سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی در گذشته و همچنین لحظات جالب ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران به‌نمایش درآمد.

از دیگر برنامه‌های اختتامیه‌ی سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران اجرای گروه موسیقی سنتی ادیب بود.در بخشی از این مراسم، از نوشین‌دخت صدیقی؛دختر ابوالحسن صدیقی؛ به نمایندگی از پدرش تقدیر شد.

در این برنامه، شهرام گیل‌آبادی - رییس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران -، منصور باقرصاد - قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران -، سعید شهلاپور - استاد مجسمه‌سازی -، ابوالحسن ریاضی - مدیر کل دانشجویی وزارت علوم - حضور داشتند.

در پایان این مراسم که اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت، برگزیدگان و تقدیرشدگان سمپوزیوم معرفی شدند و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جوایز بخش دانشجویی سمپوزیوم را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، برگزیدگان و تقدیر‌شدگان ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به این ترتیب معرفی شدند:

نفر اول: آلسیو رانالدی از ایتالیا با جایزه 3500 دلار و یک لوح تقدیر

نفر دوم: کارلوس روبرتو مونگه سانچز از مکزیک با جایزه 3000 دلار و یک لوح تقدیر

نفر سوم: حمزه حیدری‌فر با جایزه 2500 دلار به یک لوح تقدیر

در اختتامیه‌ی این سمپوزیوم اثر سه نفر از مجسمه‌سازان شرکت‌کننده در این مسابقه، شایسته‌ی تقدیر دانسته شد؛ دیمیتروان سربن از ایتالیا، خوزه کابلو میلان از اسپانیا، کیان سیهوا از چین برگزیدگان این بخش، جایزه‌ی یک‌هزار دلاری و لوح تقدیر خود را دریافت کردند.

کد خبر 274335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha