چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

گروه شهری: قطع برق سراسری تهران در روز چهارشنبه[اول شهریور] برای ساعاتی از صبح باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شهروندان شد.

به گزارش همشهری این اتفاق که از دقایقی پس از ساعت 9 صبح تا ساعت 11 فعالیت‌های روزانه را با مشکل روبه‌رو کرد، به‌دلیل ترکیدگی خازن در پست 440 ولتی فیروز بهرام در جنوب غرب تهران رخ داد.

به دنبال این حادثه مناطقی از شمال، جنوب و غرب تهران و همچنین بخش‌هایی از استان تهران دچار قطعی برق شد و در کار تأسیسات مترو، مخابرات، کارخانجات و مراکز خدمات‌رسانی اخلال وارد کرد.

مترو، دو ساعت تعطیل

به دنبال قطع سراسری برق در تهران، مترو از سرویس‌دهی به شهروندان بازماند و به‌مدت دو ساعت تعطیل شد.

به گزارش همشهری، معاون بهره‌برداری شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه پس از قطع برق تمامی خطوط مترو و حتی خط تهران - کرج را به‌دلیل قطع برق تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرد.

جعفر ربیعی گفت: با قطع شدن برق تهران، در تمام خطوط شرکت مترو مسافران را به اولین ایستگاه رساند و از آنها خواست مترو را ترک کنند. ربیعی البته گفت که اگر تهران چند نیروگاه برق داشت، برق مترو قابل تأمین بود.

همزمان با تعطیل شدن مترو اتوبوس‌های دیزلی برای کمک به مترو و اتوبوس‌های برقی اعزام شدند.

احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خبر از اعزام اتوبوس برای سرویس‌دهی به مسافران مترو و 50 دستگاه اتوبوس برقی از کار افتاده داد.

تعطیلی خطوط مترو تا ساعت 11 صبح ادامه داشت تا این‌که دقایقی پس از وصل برق قطارهای این شرکت دوباره در ساعت 11 کار خود را آغاز کرد.

ترافیک سنگین‌تر شد

در پی قطعی برق دیروز در تهران، اگرچه پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که مأموران کنترل تقاطع‌ها را در دست گرفته‌اند، اما گزارش‌ها از سطح شهر خبر از اختلال در رفت و آمد خودروها می‌داد، با قطع برق مترو و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و ازدحام مسافران، تهران شاهد بار ترافیکی سنگین خصوصاً در مناطقی که برق آنها قطع شده بود.

این قطعی برق همچنین موجب شد بسیاری از تهرانی‌ها به دلیل ماندن در ترافیک و یا نیافتن وسیله نقلیه دیر به سر کار خود برسند.

گزارشها همچنین حاکیست بسیاری از خیابان‌های پایتخت از جمله آزادی و انقلاب بار ترافیکی سنگین شد و جمع زیادی از شهروندان به دلیل نیافتن وسیله نقلیه در خیابان ماندند.

نعمت‌اللهی، رئیس مرکز کنترل ترافیک تهران در این خصوص گفت: این قطعی برق حتی موجب از کار افتادن چند خط از مترو شد که بر این اساس با هماهنگی‌های انجام شده قطارهای در راه مانده با یدکش به ایستگاه منتقل و مسافران آنها تخلیه شدند.

وی با بیان این که برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مناطق فاقد برق نیز قطع شد گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با پلیس راهور، مأموران در تقاطع‌هایی که برق نداشتند مستقر شده و به صورت دستی اقدام به هدایت خودروها ‌کردند.

تشکری‌هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران نیز گفت: قطعی برق در تهران مشکلی برای تونل رسالت ایجاد نکرده است و جت‌فن‌های تهویه تونل در حال کار است.

اختلال در شبکه آب و تلفن همراه

دیروز شرکت آب و فاضلاب شهر تهران نیز در اطلاعیه‌ای از شهروندان تهرانی درخواست کرد که به دلیل ایجاد اشکالات فنی در سیستم برق تأسیسات آبرسانی به دلیل قطع برق گسترده، در مصرف آب تا زمان رفع مشکل برق جداً صرفه‌جویی کنند.

این شرکت از مشترکان تهرانی خواست که به دلیل ایجاد اشکالات فنی در شبکه توزیع برق تهران و به همین لحاظ در سیستم برق تأسیسات آبرسانی از قبیل تلمبه‌خانه‌ها و مخازن و به منظور پایداری میزان ذخیره آب این مخازن، تا زمان رفع این نقیصه در سیستم برق‌رسانی با مصرف بهینه و در صورت امکان کم مصرف کردن آب در طول این مدت از اتمام حجم ذخیره مخازن سطح شهر جلوگیری کرده تا این مدت زمان را بدون وقوع بی‌آبی سپری کنیم.

قطعی برق در تهران اختلالاتی در شبکه تلفن همراه و برقراری ارتباط مشترکان ایجاد کرد اما محمدحسین فلاح اصغری، معاون طراحی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد که آنتن‌های BTS دارای باتری‌های شارژی هستند که در این مواقع به‌طور اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت که دوام باتری‌های شارژی آنتن‌های BTS به مصرف مشترکان آن منطقه بستگی دارد؛ اما به‌طور معمول، این باتری‌ها یک تا دو و نیم ساعت دوام خواهند داشت.

وی درباره وارد شدن آنتن‌های BTS به شبکه پس از رفع قطعی برق گفت: آنتن‌ها به طور معمول باید به صورت اتوماتیک وارد شبکه شوند؛ اما ممکن است برخی از آنها به خاطر قطع و وصل شدن متعدد برق، دچار مشکل شوند؛ به خاطر همین این آنتن‌ها باید به سایت ارجاع داده شوند که حداکثر تا یک ساعت وارد شبکه خواهند شد.

محبوس در آسانسور قطعی برق همچنین موجب شد 20 مورد حبس شدن در آسانسور و 3 مورد ماندن مقنی در چاه به آتش‌نشانی تهران گزارش شود.

فتح‌الله تیموری مشاور مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: به‌دلیل از کار افتادن دستگاه‌های دمنده و بالابرها در چاه‌ها، محبوس ماندن 3 مقنی نیز تاکنون گزارش شده است.

وی ادامه داد: افرادی که در آسانسورها گرفتار شده بودند، به علت ارتفاع از سطح زمین مشکل تنفسی حادی نداشتند و به سرعت نجات یافتند اما 3 نفر دیگر که در چاه محبوس شده بودند، با مشکل تنفسی شدیدی مواجه شده و توسط مأموران آتش‌نشانی نجات یافتند.

مشکل جدی پیش نیامد

بالاخره این‌که در پایان قطع برق، پس از این‌که همه چیز به حالت عادی بازگشت رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان تهران اعلام کرد که این حادثه اگرچه در کار برخی مراکز و سازمان‌ها ایجاد اختلال کرد، اما مشکل جدی برای شهروندان به‌وجود نیاورد.

رئیس امداد و نجات هلال احمر استان تهران هم گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در قطعی برق تهران وجود نداشت که منجر به آماده‌باش نیروهای امدادگر هلال‌احمر از سوی استانداری تهران شود. البته 50 نیرو همیشه به حالت آماده‌باش در هلال‌احمر مرکز وجود دارد.

کد خبر 2743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز