بانک مرکزی ۲ پیشنهاد از وزارت راه و شهرسازی در مورد افزایش مبلغ وام مسکن دریافت کرده که هنوز موافقت خود را با هیچ کدام از این پیشنهادها اعلام نکرده است.

طي ماه‌هاي گذشته نهاد سياستگذاري پولي بانكي كشور ترجيح داده در برابر اين پيشنهادها سكوت و روند بررسي آن را طولاني كند.پيشنهاد افزايش وام خريد مسكن به 80ميليون تومان براي طبقه متوسط، يك‌ماه پيش بر سر زبان‌ها افتاد اما بانك مركزي نظر مثبتي نسبت به اين ميزان رشد مبلغ وام ندارد و تبعات آن در بازار پولي كشور را مطلوب ارزيابي نمي‌كند.

پيشنهاد ديگري كه طي ماه‌هاي گذشته مطرح شده براي تكميل مسكن اقشار كم‌درآمد بوده است. عباس آخوندي براي پيشبرد طرح مسكن مهر و اتمام آن تا سال94 درخواست افزايش مبلغ وام مسكن مهر از 25ميليون تومان به 30ميليون تومان را ارائه داده است تا از اين طريق منابع جديدي براي تكميل واحدهاي مسكن مهر به اين بخش اختصاص يابد.

كارشناسان بانك مركزي اما نگران افزايش نقدينگي و رشد پايه پولي هستند تا دستاورد كنترل نرخ تورم همچنان حفظ شود. طبق برآوردهاي انجام‌شده 14هزارو500 ميليارد تومان اعتبار براي تبديل وام‌هاي 25ميليون توماني به 30ميليون توماني مسكن مهر لازم است كه اين موضوع توسط بانك مركزي با حساسيت بالايي در حال بررسي است. گفته مي‌شود كه اين پيشنهاد پس از نامه نگاري آخوندي با معاون اول رئيس‌جمهور و دستور پيگيري جهانگيري به سيف، در كميسيون اعتباري بانك مركزي در حال بررسي است. وزارت راه معتقد است با توجه به اينكه تاكنون 4هزار ميليارد تومان از تسهيلات دريافتي مسكن‌مهر تحت عنوان اقساط به بانك مسكن بازگردانده شده و 18‌ماه نيز از دوره تنفس اعطايي بانك مركزي به بانك مسكن گذشته است، نبايد نگراني از بابت افزايش نقدينگي و تورم براي بانك مركزي وجود داشته باشد.

احمد اصغري مهرآبادي قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: اگر اين ميزان اعتبار تأمين نشود پروژه‌ها طولاني شده و به اين زودي‌ها تمام نخواهد شد. طرح مسكن مهر كه در حال حاضر به‌دليل كمبود منابع به كندي پيش مي‌رود، قرار است تا پايان سال آينده به‌طور كامل تحويل متقاضيان شود. در حال حاضر يك ميليون و 200هزار واحد از مجموع 2ميليون‌و300هزار واحد مسكن مهر به متقاضيان تحويل داده شده و عباس آخوندي وعده تكميل 700هزار واحد ديگر تا پايان سال‌جاري را داده است. تاكنون 45هزار ميليارد تومان در مسكن مهر هزينه شده است و 15هزار ميليارد تومان ديگر براي تكميل آن نياز است كه درصورت افزايش مبلغ وام آن از 25‌به 30ميليون تومان بخش مهمي از اين مبلغ فراهم خواهد شد.

  • افزايش تسهيلات مسكن به شرط تورم‌زا نبودن

علي طيب‌نيا وزير اقتصاد در اظهارنظري اعلام كرد: در هفته‌هاي اخير جلساتي با رئيس‌كل بانك مركزي و وزير راه و شهرسازي برگزار شد و درخصوص نحوه اجراي اين سياست و چگونگي اعطاي تسهيلات به بخش مسكن بررسي‌هايي انجام شد؛ هدف اصلي در اين بررسي‌ها و مذاكرات اين است كه رونق بخش مسكن بدون افزايش تورم ايجاد شود و بانك‌ها بدون نياز به استفاده از منابع پرقدرت بانك مركزي بتوانند در اين بخش تسهيلات‌دهي كنند.

کد خبر 274242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha