گروه سیاسی: سفیر ایران‌ در بغداد در پایان‌ دومین‌ دور از مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق گفت:‌ آمریکایی‌ها در نشست‌ دیروز اشتباهاتشان‌ را در عراق‌ پذیرفتند.‌

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر ‌حسن‌ کاظمی‌قمی پس از 7 ساعت مذاکره اظهار داشت: ‌ عملکرد آتی‌ اشغالگران‌ نشان‌ می‌دهد که‌ تا چه‌ حد درصدد جبران‌ خطاهایشان‌ در عراق‌ هستند.

سرپرست هیأت ایرانی شرکت کننده در این مذاکرات افزود: اگر آمریکاییها درصدد جبران‌ این‌ خطاها نباشند بدون‌ شک‌ بر مشکلاتشان‌ در عراق‌ افزوده‌ خواهد شد و به‌ طور طبیعی‌ این‌ مسئله‌ بر ملت‌ و دولت‌ عراق‌ هم‌ فشار وارد خواهد کرد.

کاظمی‌قمی‌با اشاره‌ به‌ شفاف‌ و صریح‌ بودن‌ گفت‌وگوهای‌ دیروز گفت:‌ در این‌ نشست‌ ریشه‌ برخی‌ از مشکلات‌ عراق‌ و راه‌های‌ دست‌ یابی‌ به‌ مکانیزمی‌در چارچوب‌ امنیتی‌ و بر اساس‌ توافق‌‌های‌ انجام‌ شده‌ در نشست‌ نخست‌ برای‌ حل‌ آنها بررسی‌ شد.

سفیر کشورمان‌ در بغداد همچنین‌ خاطرنشان‌ کرد: در این نشست‌ ضمن‌ اعتراض‌ به‌ بازداشت‌ دیپلمات‌‌های‌ ایرانی‌ در اربیل‌ و چند کارمند دیگر ایرانی‌ از طرف‌ نظامیان‌ آمریکایی،‌ از هیات‌ آمریکایی‌ خواسته‌ شد تا هرچه‌ سریع تر زمینه‌ آزادی‌ آنها فراهم‌ شود‌.‌

تشکیل کمیته امنیتی
هیأت‌های شرکت کننده در پایان نشست دیروز توافق کردند کمیته‌ امنیتی‌ای را برای پیگیری توافقات انجام شده در جهت ایجاد ثبات در عراق تشکیل دهند.  به گزارش آسوشیتدپرس، رایان کروکر ، سفیر آمریکا در بغداد در پایان نشست دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما در این گفت‌وگوها درباره راه‌های پیش رو برای غلبه بر بحران‌های موجود سخن گفتیم و یکی از موضوعات مورد بحث تشکیل این کمیته بود.

جلسه کارشناسان
واحد مرکزی‌ خبر‌ اعلام کرد: مقرر شده است جلسه‌ کارشناسان‌ ایران‌ و آمریکا و عراق‌ امروز در بغداد برگزار شود.  در جلسه دیروز علاوه بر هیأت‌های ایرانی و آمریکایی،‌ هوشیار زیباری،‌ وزیر امور خارجه‌ عراق،‌ موفق‌ الربیعی،‌ مشاور امنیت‌ ملی،‌ علی‌ الدباغ،‌ سخنگوی‌ دولت‌ و چند نفر از مشاوران‌ نخست‌ وزیر و نمایندگان‌ مجلس‌ عراق‌ حضور داشتند. همچنین دیروز زنجیره‌ای از انفجارها بغداد را لرزاند.

مشاجره لفظی
ایسنا به نقل از یک مقام عراقی حاضر در مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد گزارش داد که حسن کاظمی‌قمی، سفیر ایران در بغداد و رایان کروکر، همتای آمریکایی وی در ابتدای گفت‌وگوهایشان به علت طرح ادعاهای طرف آمریکایی با یکدیگر به مشاجره پرداختند.

این مقام عراقی گفت: رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق اتهاماتی را مبنی بر اینکه تهران از شبه‌نظامیان شیعه حمایت می‌کنند و سلاح‌های آنها را فراهم می‌کند، مطرح کرد.  وی افزود: کاظمی‌قمی‌این اتهام را رد کرد و گفت که آمریکایی‌ها هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ندارند.

تأکید بر ادعاها
سفیر آمریکا در پایان نشست خود با سفیر ایران هم ادعاهای همیشگی خود را تکرار کرد و در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: فعالیت‌های ایران در عراق ضد منافع این کشور و نیروهای ائتلاف است و این امر کاملا واضح و مشخص است.

رایان کروکر مدعی شد: آمریکا مدارک و اسناد لازم در زمینه ارائه اسلحه از سوی ایران به شبه نظامیان در عراق و حمایت ایران از این شبه نظامیان را در اختیار دارد و این مدارک را به نیروهای ایرانی نیز ارائه داده است.

دور اول؛ ناامیدکننده!
سفیر آمریکا همچنین گفت: مرحله اول گفت‌وگوهای ایران و آمریکا بسیار ناامید کننده بود و نمی‌توان از آن به عنوان گفت‌وگوهای موفق یاد کرد، اما این بدان معنی نیست که ما از ادامه این گفت‌وگوها با ایران چشم پوشی کنیم و به ایران فرصت دیگری برای انجام تلاش‌های بهتر را در این زمینه ندهیم.

کد خبر 27406

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز