سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

سهمیه بندی بنزین و به‌کارگیری کارت هوشمند در شبکه توزیع بنزین کشور به یک پدیده جدید در زندگی روزمره مردم تبدیل شده و مشکلات ناشی از آن تاثیر خود را در رفتار مردم گذاشته است.

با عبدالرضا امینی مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و دست اندرکار اجرای طرح کارت هوشمند سوخت،  گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

اجرای کارت هوشمند سوخت آیا اهداف مشخص شده برای مدیریت مصرف و تولید را محقق کرده است؟
نگاهی به آمارهای نخست از مصرف بنزین نشان می‌دهد که حد اقل بطور متوسط
20 درصد در مصرف کاهش رخ‌داده است. با احتساب رشد سالانه 10 تا 12 درصد می‌توان گفت این کاهش مصرف تا 30 درصد رخ داده است. البته عرضه کاهش یافته ولی مردم مختارند تا مصرف 4 تا 6 ماه خودرا که 400 یا 600 لیتر است در مدت مورد نظرخود مصرف کنند، یعنی اگر مشاهده می‌کنیم که مصرف روزانه حدود 15 میلیون لیتر کاهش یافته این به این معنا است که مردم مصرف خود را مدیریت کرده‌اند. امروز بطور قطع مصرف‌کننده بنزین مانند گذشته مصرف نمی‌کند. هدف برنامه‌ریزی مصرف‌کنندگان برای مصرف محقق شده است. در سوی دیگر که مراکز توزیع و تولید است نیز طبیعی است که با به دست آمدن آمار مصرف 2تا 3 ماه امکان برنامه‌ریزی برای تولید و میزان تولید و   نیز  هدایت مصرف در آینده ممکن می‌شود.

شبکه کارت هوشمند از زمان اجرا با مشکلاتی مواجه است و این باعث نارضایتی مردم شده است. این مشکلات ناشی از چیست؟
یک مشکل اساسی و جدی ناآشنایی مردم با کارت بود و هماهنگ نبودن برای استفاده از آن. کارت باید در محل مشخص گذاشته شود و پس از مدت کوتاهی که شبکه عملیات لازم را انجام داد و اجازه سوختگیری را داد باید سوخت‌گیری انجام شود. در ابتدا صاحبان خودرو با این کار آشنا نبودند و حتی هنگام سوختگیری وپیش از خاتمه سوخت‌گیری از طریق یک کارت، فرد دیگری نازل را برداشته و پیش از پایان عملیات شبکه، سوختگیری را آغاز می‌کرد. علاوه براین فرد کارت را پیش از پایان عملیات گردش اطلاعات برداشته و کل اطلاعات کارت دچار مشکل و ویروس می‌شد.  جاگذاشتن کارت در محل کارت‌خوان نیز یکی از این موارد بود که امروز تراکم صدور کارت المثنی را موجب شده است. نمی‌توان انتظار داشت که تحول جهشی رخ دهد. مردم و ما باید با این پدیده در مدت زمانی که نیاز دارد آشنا شوند و استفاده از آن را بیاموزند.

امروز به رغم اینکه به ضرورت گذشت زمان تأکید می‌شود، استفاده‌های غیر‌مجاز از کارت و حتی کارت‌های جعلی در شبکه مصرف به شکل وسیعی رواج دارد. ناکار‌آمدی شبکه در کنترل این امر را چگونه توجیه می‌کنید؟
شبکه کارت هوشمند شبکه کار‌آمد و ایمنی است که به بهترین شکل ایجاد شده و امکان استفاده با کمترین مشکل را برای همه فراهم کرده است. باید تاکیدکنم که کارت‌های جعلی در شبکه به هیچوجه قابل استفاده نیست و ایمنی و توان شبکه کارایی کارت‌های اعتباری موجود در شبکه مالی و بانکی جهان را دارد و هیچ تفاوتی با آن ندارد. بنابراین از فناوری روز برای راه‌اندازی آن استفاده شده است. هرنوع کارتی که غیرمجاز استفاده می‌شود، کارتی است که اشتباه صادر شده، ویامفقود شده است و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 27403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز