۱۱۴جسد به‌دلیل فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۵‌ماه نخست امسال به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌اند.

قرص برنج

به گزارش روابط عمومي پزشكي قانوني استان تهران، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال 92كه فوت ناشي از مسموميت با قرص برنج 103نفر گزارش شده بود، افزايش 10/7 درصدي را نشان مي‌دهد. از مجموع فوت ناشي از مسموميت با قرص برنج در 5‌ماه نخست امسال 67نفر مرد و 47نفر زن بوده‌اند. در مرداد‌ماه امسال نيز تعداد فوت ناشي از مسموميت با قرص برنج با 36/4 درصد افزايش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به 15نفر رسيد.

طي سال‌هاي 1387تا 1390در ايران هزار و 311نفر به‌علت مسموميت با قرص برنج كشته شدند كه از اين تعداد 696نفر مرد و 615نفر زن بودند. مسموميت با اين قرص بيشتر در رده سني 40-20 سال بوده و بيشتر آنها به قصد خودكشي بوده است.

قرص برنج چيست؟

اما قرص برنج چيست كه تا اين اندازه خطرناك است و هشدارها درباره مصرف آن هر روز بيشتر مي‌شود. دكتر غلامعلي جعفري، متخصص سم‌شناسي در معرفي اين قرص مي‌گويد: سم قرص برنج سمي است كه روي سلول‌ها تأثير بدي مي‌گذارد و تنفس سلولي را از بين مي‌برد و باعث آسيب جدي به اعضا و ارگان‌هاي ديگر بدن مثل كليه‌ها و قلب مي‌شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسيار دردناكي است و فرد عطش زيادي به آب دارد. در اين مرگ فرد تا زماني كه زنده است هوشيار و بيدار بوده و سوزش بدي در بدن خود احساس مي‌كند. براساس علامت‌هاي باليني فرد دچار خستگي و كمبود اكسيژن مي‌شود. به‌طوري‌كه بدنش رو به كبودي رفته و دچار خفگي سلولي خواهد شد. اين روند روندي غيرقابل برگشت است و مسموميت با قرص برنج برابر با مرگ است.

هر چند در سال 91خبرگزاري فارس به نقل از يكي از پزشكان بيمارستان امام رضا در شهرستان آمل گزارش دارد كه در اين بيمارستان با استفاده از حجامت، عسل، گلاب و زعفران جان چند بيماري كه قرص برنج مصرف كرده‌اند، نجات پيدا كرده اما پس از آن هيچ تحقيق و گزارش ديگري در مورد كارايي اين روش منتشر نشده است.

فروش آسان قرص‌‌‌هاي غيرقانوني

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج اگرچه كم‌هزينه است ولي درد بسيار زيادي ايجاد مي‌كند. همچنين اين نوع مرگ در جامعه تنش و آسيب خاص خود را دارد. تصور اينكه بتوان در سطح شهر، دور از سيلوهاي برنج، قرصي را پيدا كرد كه كاركردي غيراز مرگ‌ ندارد ترسناك است. تعداد معدودي از كساني كه از مرگ نجات يافته‌اند از سهولت در خريد اين قرص گفته‌اند. به‌نظر مي‌رسد در اين زمينه مسئولان وزارت بهداشت و نيروي انتظامي بايد اقدام جدي انجام دهند و برخورد با متخلفان را جدي‌تر دنبال كنند.

رسول خضري، عضو هيأت رئيسه كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي‌گويد: بايد درباره دسترسي عمومي به اين قرص فكري كرد و حتي براي استفاده از آن در محصولات كشاورزي بايد جايگزين درنظر گرفته شود. اغلب مصارف اين قرص‌ها براي سيلوها و غلاتي مانند برنج و گندم بوده كه به‌منظور جلوگيري از آفاتي كه به برنج وارد مي‌شود مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

عضو ديگر كميسيون بهداشت نيز از بازنگري قانون مواد غذايي، دارويي و بهداشتي در مجلس خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين طرح ظرف يكي‌دو‌ماه آينده آماده و در صحن علني مجلس براي تصويب نهايي مطرح مي‌شود. فروش قرص برنج با علم به اينكه خريدار مي‌خواهد خودكشي كند، غلط و كار اشتباهي است. بايد فروش قرص برنج ممنوع و محدود شود به شرايط خاص و با سازماندهي مناسب تنها در شرايط خاصي بتوان آن را تهيه كرد. حتي فروش سموم گياهي نيز بايد با نسخه و ثبت علت مصرف باشد. در تصويب اين قانون از كارشناسان مربوطه نيز دعوت مي‌شود تا اگر ماده‌اي مانند قرص برنج صدمات زيادي براي جامعه دارد، به‌صورت مصداقي در مورد آن در قانون صحبت شود.

بسياري از كساني كه اقدام به‌خودكشي مي‌كنند فقط قصد جلب توجه و ترساندن اطرافيانشان را دارند. در بسياري از روش‌ها امكان پشيماني و بازگشت به شرايط قبل وجود دارد ولي در اين روش از دست هيچ‌كسي كاري بر نمي‌آيد. برخي كارشناسان توصيه مي‌كنند كه پيش از اينكه كار به اينجا برسد براي يافتن راه‌حل كاري صورت گيرد.

تغيير كاربري مرگبار

قرص برنج 2مدل دارد كه يكي از آنها تركيب فسفيد آلومينيوم است كه مصارف خانگي ندارد و تنها براي صنعت و كشاورزي مصرف دارد و همين مدل باعث ايجاد مسموميت و در ‌‌نهايت باعث مرگ مي‌شود. قرص برنج صنعتي جزو كالاهاي قاچاق است و درصورت مشاهده آن در هر مغازه يا هر مكاني با فرد خاطي مطابق با قوانين برخورد مي‌شود. با وجود ممنوعيت فروش و عرضه قرص برنج در سال 92، باز به راحتي مي‌توان اين قرص را تهيه كرد. اين قرص قيمت چنداني هم ندارد هر قوطي 10تايي آن 10هزار تومان به فروش مي‌رسد. برنجكاران و كساني كه برنج را به‌صورت عمده نگهداري مي‌كنند از اين قرص براي جلوگيري از آفت‌زدن محصول استفاده مي‌كنند. در بخش‌هايي از شمال كشور دسترسي به اين قرص حتي در كنار جاده‌ها بسيار آسان و سريع است.

کد خبر 274017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha