یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

انگلیس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ۶ شخص، دانشگاه و بنگاه ایرانی را لغو کرد. براساس اعلام وزارت خزانه‌داری انگلیس شرکت ملی نفتکش ایران، دانشگاه صنعتی شریف، بابک زنجانی و سورینت شرکت وابسته به وی، بانک سینا، بیمه معلم از شمول تحریم‌ بیرون آمده‌اند.

به گزارش همشهري، لغو تحريم‌ها عليه بابك زنجاني و شركت وابسته به او اين امكان را در اختيار قوه قضاييه و دولت ايران قرار مي‌دهد كه بتواند بخشي از بدهي‌هاي سنگين خود به وزارت نفت را تصفيه كند، هرچند آمار دقيقي از ميزان دارايي‌هاي زنجاني كه چند وقتي است در بازداشت به‌سر مي‌برد، در دست نيست.

روز جمعه گذشته وزارت خزانه‌داري انگليس در اطلاعيه‌اي رسمي اعلام كرد: لغو تحريم‌ عليه بابك زنجاني و مؤسسات ديگر براساس حكم دادگاه اتحاديه اروپا مستقر در لوكزامبورگ صورت گرفته است. انگليس مي‌گويد: از آنجا كه تا 2‌ماه بعد از صدور حكم دادگاه مبني بر غيرقانوني بودن و مستندنبودن تحريم‌ها، تقاضاي تجديدنظر نشده است، اين احكام لازم‌الاجراست و دارايي‌هاي متعلق به فهرست اعلام‌شده آزاد خواهد شد.

وزير نفت ايران پيش‌تر درباره ميزان بدهي‌هاي بابك زنجاني اعلام كرده بود كه دارايي‌هاي شناسايي شده او كفاف بدهي‌هايش را نمي‌دهد اما برخي گزارش‌ها حكايت از آن دارد كه رقم دارايي‌هاي مسدود شده زنجاني كه قرار است آزاد شود، بيش از 2ميليارد يورو است، هرچند انتقال آن به‌حساب بانك‌هاي ايران در پرده ابهام قرار دارد به‌ويژه اينكه هنوز تحريم‌هاي آمريكا عليه بابك زنجاني برداشته نشده و ممكن است بانك‌هاي اروپايي به اين بهانه در برابر انتقال دارايي‌هاي زنجاني به‌حساب بانك‌هاي ايران مقاومت كنند. گفتني است بابك زنجاني از دي‌ماه سال گذشته در بازداشت به سر مي‌برد.

لغو تحريم‌هاي شركت ملي نفتكش ايران و همچنين بيمه معلم كه در زمينه بيمه كشتي‌هاي نفتكش ايراني فعاليت داشته، هم مي‌تواند مسير صادرات نفت ايران را در آينده آسان‌تر سازد به‌ويژه اينكه در توافق اوليه ژنو، بر تعليق تحريم‌هاي بيمه‌اي محموله‌هاي نفتي ايران تأكيد شده بود و انتظار مي‌رود فرايند صادرات نفت ايران با لغو تحريم شركت‌هاي يادشده به حالت عادي درآيد.

به گزارش همشهري، تحريم‌هاي دانشگاه صنعتي شريف در حالي از سوي وزارت خزانه‌داري انگليس برداشته شده كه يك وكيل انگليسي 2سال پيش با طرح شكايتي به وكالت اين دانشگاه، عليه اتحاديه اروپا اقامه دعوا كرده بود و 2‌ماه پيش دادگاه عمومي اروپا، ادعاي اتحاديه اروپا در ارتباط با همكاري دانشگاه يادشده در برنامه‌هاي هسته‌اي را كافي تشخيص نداد و حكم به لغو تحريم‌ها داده بود.اين گزارش مي‌افزايد: حكم دادگاه در رابطه با بابك زنجاني، صندوق سورينت، دانشگاه شريف و شركت ملي نفتكش ايران روز 3جولاي 2014 و حكم بيمه معلم روز 10جولاي و حكم بانك سينا روز 4ژوئن اعلام شد.

کد خبر 273994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha