همشهری آنلاین: معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان، تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های دولتی در سال تحصیلی جاری را حداقل ۱۷۰ هزار صندلی اعلام کرد و از تجدیدنظر وزارت علوم در توسعه کمی دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایرنا، دكتر مجتبی صدیقی در آیین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، گفت: 118 دانشگاه دولتی در کشور فعال است که 60 واحد از این مجموعه در 80 سال عمر آموزش عالی تاسیس شده و 58 مورد هم در هشت سال اخیر راه‌اندازی شده است؛ البته تاسیس دانشگاه در برخی موارد ضروری بوده اما در برخی جاها نیز فقط از دانشگاه نامی مانده و کیفیت ندارند.

رییس سازمان امور دانشجویان، شعار اصلی وزارت علوم دولت يازدهم را «کیفیت‌بخشي به تولید علم همه‌جانبه» و «توجه به رسالت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آموزش عالی» دانست و افزود: دانشگاهی که به مشکلات منطقه‌ای بي‌توجه باشد، دانشگاه همه جانبه‌ای نیست و دانشگاهی که مشکلات استان خود را ببیند و راهی را برای رفع مشکلات نیندیشد، به رسالت خود به خوبی توجه نکرده است.

معاون وزير علوم با بيان اينكه «دخالت‌های بی‌مورد وزارتخانه باید کم شود»، خاطرنشان كرد: می‌خواهیم به دانشگاه اعتماد کنیم و از این اعتماد سود خواهیم برد. اقتدار ریاست دانشگاه‌ها باید حفظ شود؛ البته این به معنای استبداد رأی و رجوع نکردن به آرای هیات علمی نیست بلکه در کنار همه جمع‌بندی‌ها باید نظر رییس دانشگاه باشد و نباید این جایگاه توسط هیچ مجموعه‌ای خدشه‌دار شود.

رییس سازمان امور دانشجویان در عين حال، خروج بخشی از اختیارت وزارت علوم از مجموعه اين وزراتحانه را مغاير با قانون تاسیس وزارتخانه دانست و در بخش ديگر سخنانش بزرگترین چالش آموزش عالي را عدم ثبات حوزه مدیریتی ستاد عنوان نمود و تصريح كرد: دكتر روحانی با تیزهوشی نجفی را به جای فرجی‌دانا معرفی کرد و بنای کار نجفی نیز ادامه سیاست‌های دولت است، البته سلیقه‌های افراد متفاوت است اما به طور کلی تغییر چندانی در سیاست‌ها نخواهیم داشت.

صديقي با يادآوري ضرورت مشارکت‌جويي دانشجویان و دانشگاهیان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های علمی و مدیریتی، افزود: در عرصه دانشجویی به دنبال فضای سالم، بانشاط، قانونمند و اخلاقی هستیم. دانشگاه آرام مقصد ما است نه دانشگاه ساکت؛ دانشگاهی که دانشجو در آن امکان اظهارنظر داشته باشد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ورود همه سلایق در چارچوب قانون به دانشگاه مدنظر است و همه باید بتوانند در قالب مقررات، فرصت حضور در دانشگاه‌ها را پیدا کنند و باید تلاش کنیم دانشجویان در کنار کسب علم و تحقیق، رشید بار بیایند و بتوانند حضور مناسب و خوبی در عرصه‌های اجتماعی هم داشته باشند.

دكتر صديقي با ابراز اميدواري نسبت به اينكه خارج از شعار و فضای تبلیغاتی، آنچه که مدنظر مقام معظم رهبري است توسط وزارت علوم پیگیری شود، ادامه داد: در برنامه ششم و در چارچوب سیاست‌ها نیز تغییر رویکرد در ارایه خدمات دانشجویی وجود دارد و از خدمات کم و بی‌کیفیت به سوی تسهیلات زیاد و با کیفیت البته با حضور بخش خصوصی خواهیم رفت.

کد خبر 273975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha