فتانه انفرادی : چند روز قبل درحالی رسانه‌ها از ممنوعیت استفاده از پالم در بستنی به نقل از رئیس انستیتوی تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور خبر دادند که ظاهرا هنوز جایگزینی برای پالم در بستنی مشخص نشده.

بستنی

بررسي‌هاي همشهري نشان مي‌دهد حتي ابلاغيه اين ممنوعيت هم هنوز به‌دست توليدكنندگان بستني در كشور نرسيده است.دكتر هدايت حسيني مديركل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني وزارت بهداشت به همشهري مي‌گويد: بخشنامه ممنوعيت 3نوع از پالم كه شامل پالم، پالم كرنل و پالم استئارين است به معاونت‌هاي غذا و داروي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ابلاغ شده است. اما چند تن از توليدكنندگان بستني به خبرنگار همشهري مي‌گويند هنوز ابلاغيه‌اي به‌دست آنها نرسيده است.

چند روز قبل هم محمد فربد، عضو انجمن صنفي صنايع لبني در اظهاراتي اعلام كرد تا زماني كه روغن جايگزيني براي استفاده در صنعت بستني پيدا نشود استفاده از روغن پالم در اين صنعت مجاز است و از آنجاكه در صنعت بستني بايد از يكي از انواع روغن پالم به‌ويژه براي روكش شكلاتي آن استفاده كرد مقرر شده تا زماني كه روغن جايگزيني براي استفاده در صنعت بستني پيدا نشود صنايع از همين روغن استفاده كنند.

به گفته او در حال حاضر موضوع استفاده از روغن گياهي در صنعت لبنيات در كميته‌هاي فني و تخصصي لازم در حال بررسي است و حتي از كارشناسان بين‌المللي از كشورهاي پيشرفته‌اي مانند كانادا نيز استفاده مي‌شود تا تصميم دقيقي درباره استفاده از روغن گياهي ازجمله پالم در صنعت لبنيات گرفته شود.

يكي ازكارشناسان صنعت لبني كشور كه تمايلي به درج نام خود ندارد به همشهري مي‌گويد : با هماهنگي‌هاي به عمل آمده بين انجمن لبني و وزارت بهداشت مقرر شده كه پس از تحقيقات لازم از سوي پژوهشگران وزارت بهداشت، بهترين جايگزين پالم براي بستني مشخص شود. به گفته او هم در ميكس و هم در روكش بستني از روغن پالم استفاده مي‌شود.

  • جايگزين پالم‌هاي غيرمجاز در بستني

حالا با فرض اينكه ابلاغيه به همه توليد‌كنندگان بستني برسد و همه آنها هم پالم را حذف كنند، پرسش اين است از چه جايگزيني بايد استفاده كرد؟

دكتر رسول كدخدايي، رئيس پژوهشكده علوم و صنايع غذايي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پاسخ به اين پرسش مي‌گويد : به اعتقاد من، بهترين جايگزين براي پالم در بستني مخلوطي از روغن‌هاي گياهي است كه پايه اصلي تشكيل‌دهنده آن سويا باشد چرا كه هم مثل پالم براي سلامتي خطرزا نيست و هم ارزان‌تر است و باعث افزايش قيمت بستني نمي‌شود. به بيان ديگر، مصرف‌كننده مجبور نيست بابت خريد بستني هزينه زيادي را پرداخت كند. طبيعي است كه اگر به جاي پالم در توليد بستني از كره و خامه استفاده شود قيمت محصول افزايش مي‌يابد و اين مسئله براي مصرف‌كننده مقرون به صرفه نخواهد بود.

كدخدايي با تأكيد بر اينكه استفاده از كره و خامه در بستني به‌دليل بالا رفتن قيمت آن اصلا قابل اجرا نيست، توضيح مي‌دهد:مهم آن است كه حتما روي برچسب كالا قيد شود كه براي تنظيم درصد چربي از روغن‌هاي گياهي مجاز و يا مخلوطي از روغن‌هاي گياهي كه سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آن را تأييد كرده‌اند، استفاده شده است. وظيفه دستگاه‌هاي نظارتي مثل سازمان استاندارد و وزارت بهداشت است كه نظارت كنند كه براي تنظيم درصد چربي محصول از چه روغن گياهي استفاده شده است.

به گفته رئيس پژوهشكده علوم و صنايع غذايي كشور پالم هم يك روغن گياهي است اما روغن گياهي است كه به‌دليل آنكه اسيدهاي چرب بالا دارد مشكلات زيادي در بدن ايجاد مي‌كند.بر خلاف حذف روغن پالم از لبنيات كه به مقدمات زيادي همراه بود، خبر حذف اين روغن خطرناك از بستني‌ها كاملا ناگهاني اعلام شد. حالا فقط چندروز از اعلام اين خبر مي‌گذرد. اينكه آيا ابلاغيه واقعا به‌دست توليدكنندگان بستني رسيده يا نه، اينكه آنها حاضر به تمكين از اين بخشنامه هستند و اينكه آيا اصولا وزارت بهداشت جايگزيني براي اين پالم در بستني‌ها پيش‌بيني كرده، پرسش‌هايي هستند كه براي پاسخ آنها بايد چند روزي صبر كرد.

کد خبر 273843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha