شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

مرضیه موسوی: می‌گویند عرفه روز اعتراف است؛ روزی که در آن میان بنده و پروردگار هیچ پرده‌ای نیست؛ روزی که در وصف آن گفته‌اند آفتاب آن، مانند آبی است که آتش گناهان را از بین می‌برد.

دین

تنها كافي است از گناهي كه كرده‌اي پشيمان باشي و طلب عفو كني و شيطان را از آنچه هست، خوار‌تر‌سازي‌. خيلي‌ها در اين روز همت مي‌كنند و راهي مراسم پرفيض دعا مي‌شوند. اگر مي‌خواهيد قطره‌اي از اين دريا باشيد، ما به شما چند جاي معروف تهران را كه براي دعاي عرفه مي‌توانيد به آنجا برويد معرفي مي‌كنيم. البته دعاي عرفه، هر كجايي كه خوانده شود، تأثيرش را خواهد گذاشت اما با اين حال، بعضي جاها هستند كه معروف‌تر شده‌اند؛ حالا يا به واسطه مداحي كه دارند يا به واسطه خودجوش بودن يا هر علت ديگري.

  • حسينيه لباس‌فروش‌ها

بي‌تعارف بايد بگوييم بيشتر كساني كه در روز عرفه مهمان اين حسينيه تهران قديم مي‌شوند، از شيفتگان اهل‌بيت و پاي ثابت روضه‌ها و ادعيه‌خواني‌هاي حاج منصور ارضي هستند؛ مداحي كه با وجود پا گذاشتن به دوران كهنسالي، هنوز هم صداي گرم و گيرايي دارد و در يك چشم به‌هم‌زدن كاسه چشم‌ها را پر آب مي‌كند. مراسم روز عرفه در اين حسينيه كمي بعد از اقامه اذان ظهر آغاز مي‌شود و با روضه‌خواني و دعاي امام حسين(ع) در روز عرفه و خواندن نماز مخصوص اين روز به نماز مغرب ختم مي‌شود. هر سال بيش از ۵ هزار نفر براي استفاده از اين مراسم پرفيض به اين مكان مي‌آيند. حسينيه لباس‌فروش‌ها در ميدان سعدي، خيابان استقلال جنوبي قرار گرفته است.

  • نيايش در كنار مزار شهدا

اگر تا به حال هم گذرتان به آستان مقدس امامزاده علي‌اكبر چيذر نيفتاده باشد، حتما وصف آن را شنيده‌ايد؛ مكان مقدس باصفايي كه با حضور مزار مطهر شهداي گمنام حال و هواي معنوي بيشتري به‌خود گرفته است. به همت شهروندان متدين هر سال در روز عرفه، محوطه اين امامزاده مأمن عاشقان و دلدادگاني مي‌شود كه به دعوت حق لبيك مي‌گويند و زير آسمان رحمت و بركتش به نماز و دعا مي‌ايستند. نواي حاج محمود كريمي، مداح اهل‌بيت هم شور و حال خاصي به اين مراسم مي‌بخشد و دل‌هاي عاشورايي حاضران را بيدار مي‌كند. اين مراسم آنقدر خالصانه و مردمي برگزار مي‌شود كه صدا و سيما خود را موظف كرده تا هر ساله آن را به‌صورت زنده از تلويزيون پخش كند تا ديگر افراد بتوانند از اين مراسم پرفيض بهره ببرند. اين امامزاده در ارتفاعات شميران و در دل محله چيذر قرار گرفته است.

  • مسجد سيدالشهدا(ع)

اهالي متدين ساكن محله‌هاي اطراف بازار تهران پاسوز مجلس نوحه‌ها و روضه‌هاي حاج ماشاءالله عابدي هستند و هر ساله در روز عرفه مهمان مسجد بزرگ سيدالشهدا مي‌شوند. اين مسجد در خيابان آهنگ قرار گرفته است. مراسم عرفه در اين مسجد از ساعت ۱۴ آغاز مي‌شود و تا اذان مغرب ادامه خواهد داشت. سخنراني درباره فضايل روز عرفه، اقامه نماز روز عرفه، دعاي امام حسين(ع) در روز عرفه و خواندن دعا‌هاي وارده اين روز از برنامه‌هايي است كه مهمانان اين مسجد از آن بهره‌مند خواهند شد.

  • حرم عبدالعظيم(ع)

مصلاي شهر ري در حرم مطهر سيدالكريم، حضرت عبدالعظيم حسني هم هر ساله در اين روز پر بركت با حضور هزاران نمازگزار حال و هواي روحاني‌تري به‌خود مي‌گيرد. اين حرم نوراني باعث شده تا از شهرري به‌عنوان قبله تهران ياد شود. به همين دليل افراد زيادي از نواحي مختلف پايتخت در روز عرفه خود را به اين مصلي مي‌رسانند تا در اين مراسم باشكوه شركت كنند.

اگر مي‌خواهيد به‌موقع در حرم حاضر شويد، به ياد داشته باشيد كه مراسم روز عرفه در مصلاي ري از ساعت ۱۴ آغاز مي‌شود و به گفته متوليان آستان مقدس حضرت عبدالعظيم، اين مراسم تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت. دعاي امام‌حسين(ع) در روز عرفه نيز با صداي دلنشين مداح اهل‌بيت مجيد يراق‌بافان قرائت خواهد شد. تا يادمان نرفته اين را هم بگوييم كه براي شركت در اين مراسم بهتر است از وسايل حمل‌ونقل عمومي استفاده كنيد؛ چرا كه با وجود ازدحام زياد جمعيت بعيد به‌نظر مي‌رسد كه بتوانيد در كوچه‌هاي باريك اطراف حرم و پاركينگ‌هاي با ظرفيت محدود آن جاي پارك مناسبي پيدا كنيد. ايستگاه متروي شهرري نزديك حرم قرار گرفته و شما با استفاده از آن به‌راحتي و به موقع مي‌توانيد از اين مراسم بهره ببريد.

  • حسينيه هدايت

حسينيه هدايت موقوفه امام زمان‌«عج» است. شايد براي همين است كه اهالي محله قيام احترام ويژه‌اي براي آن قائل هستند و حاجات و نياز‌هاي خود را به اين مكان معنوي مي‌برند. متوليان مؤسسه اسلامي هدايت، ثابت كرده‌اند كه در برگزاري مراسم روز عرفه تبحر دارند و افرادي كه در اين روز مهمان اين حسينيه شده‌اند، هميشه از نظم ويژه مراسم ياد مي‌كنند. دعاي ويژه روز عرفه توسط شيخ حسين انصاريان قرائت مي‌شود. قرائت قرآن توسط قاريان بين‌المللي، مداحي و روضه سيدالشهدا(ع) و همچنين قرائت زيارت خاصه امام رضا(ع)، از برنامه‌هاي روز عرفه در حسينيه هدايت خواهد بود. بايد به نشاني ميدان قيام، خيابان ري، كوي رقيب دوست، تقاطع كوي باغ برويد.

  • مراسم عرفه خودجوش دانشجويي

دانشجو‌هاي دانشگاه‌هاي معروف تهران بار‌ها ثابت كرده‌اند كه دانشگاه تنها جايي براي برگزاري كلاس‌ها و گذراندن ترم‌ها نيست. علم و تزكيه روح در كنار هم معنا مي‌دهند و روز عرفه زمان مناسبي براي رسيدن به تزكيه و معنويت خالص است. اگر از دانشجويان دانشگاه‌هاي امام صادق(ع)، دانشگاه شريف و دانشگاه شهيد بهشتي هستيد يا اينكه محل سكونت‌تان در نزديكي اين دانشگاه‌ها قرار گرفته است، براي شركت در مراسم معنوي روز عرفه مي‌توانيد به مسجد اين مراكز برويد. دعاي روز عرفه در دانشگاه امام صادق(ع) توسط حجت‌الاسلام ميرلوحي قرائت خواهد شد.

اين دانشگاه در بزرگراه چمران و بعد از پل مديريت قرار گرفته است. اعضاي فعال هيأت‌ الزهراي دانشگاه شريف هم در حال برنامه‌ريزي براي برگزاري مراسم روز عرفه در اين دانشگاه هستند. سخنران ويژه اين مراسم حجت‌الاسلام قاسميان خواهد بود و مراسم آن رأس ساعت۱۴ آغاز خواهد شد. تلاوت قرآن، مداحي و قرائت دعاي ويژه روز عرفه از برنامه‌هاي اين هيأت مذهبي خواهد بود. مراسم پرفيض دعاي عرفه در دانشگاه تهران نيز رأس ساعت۱۴ آغاز مي‌شود. سخنران اين مراسم حجت‌الاسلام كرم‌نيا خواهد بود و شركت در آن براي غيردانشجو‌ها نيز آزاد اعلام شده است. همزمان با اين روز، مراسم ويژه‌اي نيز در مسجد دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار خواهد شد.

  • وقت‌شناس باشيد

براي شروع مراسم دعاي روز عرفه كسي منتظر شما نمي‌ماند. پس بهترين كار اين است كه از قبل تكليف خود را معلوم كنيد. اين مراسم به‌طور همزمان در ده‌ها مسجد و اماكن مقدس ديگر برگزار مي‌شود. براي شركت در اين مراسم پر فيض، بايد از قبل برنامه‌ريزي داشته باشيد. بيشتر متوليان برگزاري مراسم اين روز ساعت ۱۴ را به‌عنوان زمان شروع دعا عنوان كرده‌اند. بهترين مكان براي شركت در دعاي عرفه، نزديك‌ترين مكان برگزاري آن به شماست. با يك تحقيق كوچك از مساجد محله‌تان مي‌توانيد از جزئيات اين برنامه و مكان اجراي آن اطلاع پيدا كنيد. متوليان برگزاري اين مراسم هميشه از دست افرادي كه زود‌تر مي‌رسند و براي دوست و همسايه و آشنا‌هايشان جا مي‌گيرند، شاكي هستند. آنها مي‌گويند كسي كه زود‌تر آمده بايد از تمهيدات و امكانات استفاده كند.

وقتي فضاي مساجد و شبستان‌ها پر مي‌شود، كسي كه براي او جا گرفته‌ايد و با تأخير مي‌رسد، تنها نظم مراسم را به هم مي‌زند و باعث رنجش ديگران مي‌شود. پس اگر زود‌تر هم رسيديد، لطفا براي كسي جا نگيريد. در طول مراسم سكوت را رعايت كنيد تا فضا براي معنويت بيشتر آماده شود. خواندن دعا‌ها و نماز‌هاي ويژه‌اي در اين روز وارد شده است. بايد طوري در مراسم حاضر شويد كه ديگران در كنار شما راحت باشند و بتوانند آداب اين روز را به‌طور كامل به جا آورند.

  • عرفه در غرب و شرق

اهالي غرب تهران بد نيست بدانند كه امسال هم در روز عرفه، مهديه امام حسن(ع) غرق در ازدحام مشتاقان مكتب اهل‌بيت(ع) مي‌شود. مراسم روز عرفه ساعت ۱۴ آغاز مي‌شود و حاج‌سعيد حداديان، از مداحان شناخته شده پايتخت، قرائت‌كننده دعاي روز عرفه خواهد بود. اين حسينيه در خيابان آزادي قرار دارد. اگر علاقه‌منديد با آواي سوزناك حاج سعيد حداديان به پيشواز عرفه برويد، اين فرصت را غنيمت بشماريد اما اهالي شرق پايتخت بايد بدانند كه مسجد امام حسين هم، جايي است كه مراسم‌ عرفه‌اش بسيار معروف شده. ميدان امام حسين، از آن ميدان‌هاي خاص تهران محسوب مي‌شود كه در چند سال اخير به ميدان مراسم‌ آييني و مذهبي پايتخت تبديل شده است. مسجد امام حسين هم، در كنجي از اين ميدان، آرام گرفته. مداحي‌ها و مناجات‌خواني‌هاي حاج رضا بكايي در اين مسجد هم، از آن مجلس‌هاي گرم و پرطرفدار است كه خيلي‌ها طالبش بوده و سعي مي‌كنند در آن حضور داشته باشند. ساعت 14روز عرفه، مي‌توانيد به اين مسجد برويد؛ هم خواهران، هم برادران؛ يعني خانوادگي هم مي‌توانيد به اين محفل برويد.

  • استفاده از خودروي شخصي ممنوع!

اگر مي‌خواهيد ثواب دنيا و آخرت نصيب‌تان شود، بالا غيرتا اين يك روز عرفه را بي‌خيال خودروي شخصي‌تان شويد. هزاران نفر از شهروندان مي‌خواهند در اين روز خود را به مكان مناسبي براي استفاده از اين مراسم برسانند. فكرش را بكنيد، اگر قرار باشد هركس با وسيله نقليه شخصي راهي اين مراسم شود، چيزي جز راهبندان نصيب شهروندان نخواهد شد. خوشبختانه شهرداري تمهيدات ويژه‌اي براي حمل‌ونقل شهروندان درنظر گرفته‌اند. سامانه اتوبوس‌هاي تندرو، استفاده از حداكثر قطار‌هاي زيرزميني در ايستگاه‌هاي مترو و ساماندهي ون‌ها و خطوط تاكسي در اماكني كه اين مراسم پر فيض در آنها برگزار خواهد شد، ازجمله اين آماده‌سازي‌ها بوده است. يادتان باشد كه بيشتر اين اماكن هم در محدوده مركزي و جنوبي تهران هستند؛ يعني نقاطي از شهر كه داراي بافت فرسوده هستند و خيابان‌ها و معابر آنها به‌دليل دسترسي‌هاي نامناسب به هيچ عنوان مكان خوبي براي پارك خودرويتان نيستند.

کد خبر 273718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha