همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد ایران از اهمیت توجه به هنرمندان و احترام عملی به این افراد سخن گفت و بیان کرد که ارزش پیام صلح و مقاومت باید در قالب‌های فرهنگی و هنری منتقل شود.

محمد علی زم

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدعلی زم در حاشیه همایش «آسمان بچه‌ها» که به محوریت کودکان فلسطینی در آبادان برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: اگر شما بخواهید پیامی را ماندگار کنید باید برای آن قالب و یک ظرف فرهنگی و هنری منتقل کنید.

وی ادامه داد: هیچ پیامی در تاریخ منتقل نشده است الا از طریق فرهنگ و هنر و اگر شما برای این ساحت تعریفی غیر از پیام‌رسانی بگیرید تعریف درستی نیست. اگر پیام صلح و مقاومت ارزشی دارد باید در قالب فرهنگ و هنر، ادبیات، شعر، موسیقی، سینما و ... منتقل شوند به همین دلیل زندگی ما هم به نوعی در این ساحت و در چارچوب کارهای فرهنگی قرار گرفته است. این همایش هم به نحوی یک کار اولی در این حوزه است و ممکن است ایرادهای خود را هم داشته باشد اما در مجموع باید آن را مثبت ارزیابی کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد ایران اظهار کرد: مخصوصا هدف این است که این موضوع در سال‌های بعد به شکل گسترده‌تری مورد توجه قرار بگیرد و می خواهیم سال‌های آینده این همایش در بخش‌های مختلف برگزار شود.

وی با اشاره به اختتامیه این جشنواره در برج میلاد تهران بیان کرد: بخش‌های گزیده‌ای از برنامه‌های این همایش در آبادان در دو روز در تهران هم برگزار می‌شود زیرا اسپانسرهایی که از تهران به این برنامه کمک کردند انتظار داشتند که مراسمی هم در پایتخت اجرا شود.

حجت الاسلام زم در ادامه با بیان اینکه اصلی‌ترین عنصر فرهنگ و مهمترین بخش تاثیرگذاری فرهنگ وابسته به نیروی انسانی است، افزود: باید انسان‌های فرهنگی و هنرمندان مورد احترام قرار بگیرند و شرایط را برای بروز خلاقیت‌های هنرمندان فراهم کرد اگر می‌خواهیم از هنر جهت ارزش‌ها استفاده شود صاحب هنر که هنرمند است باید در میان ما ارزشمند باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر بهترین شیوه مدیریت فرهنگی و حفظ و ارتقای ظرفیت‌های موجود گفت: نمی‌توان هنرمند را به ارزشی و غیر ارزشی و یا غیر حکومتی تقسیم کرد. ما یک حکومت و یک کشور هستیم و باید از قشری‌گری و واپس‌گرایی در هنر دست برآوریم و به سراغ این برویم که برای یک دفاع ملی گام برداریم. مگر ما نمی‌گوییم که جنگ تحمیلی جنگی بود که در آن یک دفاع ملی رخ داد و ملت ایران یکپارچه ایستادگی کرد؟ بنابراین باید همه با هم باشیم.

وی ادامه داد: تنها نباید در زمان راهپیمایی‌ها و تظاهرات و یا رای دادن از همه مردم بخواهیم که به صحنه بیایند و بعد در زمان‌های دیگر فقط از افراد خاص بخواهیم که جلو بیایند و بیشتر امکانات صرف اینها شود. اگر ما فرهنگ و هنر درست و حاوی پیام‌های ارزشی داشته باشیم باید به اهل آن احترام بگذاریم. این احترام تنها به لفظ و کلمه و گفتار نیست بلکه باید به شکل عملی شرایط رشد این افراد را فراهم کنیم.

حجت الاسلام در پایان با اشاره به دیگر موارد مورد توجه برای هنرمندان بیان کرد: همچنین باید به زندگی و معیشت هنرمندان توجه کرد و در اینصورت است که می‌توان گفت فرهنگ و هنر ما همیشه زاینده است چون آدم‌های آن همیشه زنده هستند. آدم زنده زایندگی دارد و وای به فرهنگ و هنری که دچار مردگی و پژمردگی شود.

کد خبر 273716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha