سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

احسان ظلی‌پور: به نظر می‌رسد این بار هم کفه فیلم‌های کمدی نسبت به بقیه فیلم‌های روی پرده سنگین‌تر باشد تامشخص شود همچنان تماشاگر و سینمادار این فیلم‌ها را به ژانرهای دیگر ترجیح می‌دهند.

سینماهای تهران این هفته با تغییر و تحولات بسیاری رنگ عوض می‌کند. اکران قطعی سه فیلم در یک هفته که جایگزین سه فیلم نسبتاً‌ پرفروش می‌شوند اتفاق جالبی برای گیشه سینماهاست.

به نظر می‌رسد این بار هم کفه فیلم‌های کمدی نسبت به بقیه فیلم‌های روی پرده سنگین‌تر باشد تا مشخص شود همچنان تماشاگر و سینمادار این فیلم‌ها را به ژانرهای دیگر ترجیح می‌دهند.

فیلم «سنتوری» که از گردونه اکران خارج شد و «محاکمه» جای آن را گرفت. «نصف مال من، نصف مال تو» و «قاعده بازی» دو فیلم کمدی و «پاداش سکوت» و «محاکمه»  فیلم ‌های جدی سینماهای تهران هستند.

«سنتوری» هم در آخرین لحظات، شانس اکران را از دست داد. طبق آخرین شنیده‌ها در ملاقاتی که شنبه بعد از ظهر داریوش مهرجویی با پرویز کرمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، داشت درباره نکات مبهم اکران فیلم بحث و تبادل نظر شد تا گفته شود «سنتوری» با تأخیر در گروه سینمایی قدس روی پرده می‌رود. این در حالی است که دست‌اندرکاران فیلم، بیلبوردها و سردرهای سینماها را‌ آماده کرده‌ بودند.

با تعویق اکران «سنتوری» قطعاً‌ مهرجویی و هدایت‌فیلم راضی نمی‌شوند که فیلمشان ماه رمضان روی پرده برود. با این حساب، می‌شود یکی از اکران‌های عید فطر را از همین حالا برای «سنتوری» خالی نگه داشت.

«محاکمه» آخرین ساخته ایرج قادری که به شکلی ناگهانی جایگزین «سنتوری» شد، فرصت کوتاهی برای تبلیغات دارد. «محاکمه» فیلمی ملودرام است که در آن نقش‌های اصلی را افسانه بایگان، مهناز افشار و خود ایرج قادری بازی کرده‌اند.

وضعیت «پاداش سکوت» هم تا همین چند روز قبل نامشخص بود. مازیار میری بخش‌هایی از فیلمش را برای اکران عمومی تغییر داده تا برای دریافت پروانه نمایش دچار مشکل نشود. این روزها با استعفای علیرضا رضاداد و محموداربابی، خیلی  از صاحبان فیلم‌ها تکلیف‌شان را با فیلمشان نمی‌دانند. ظاهراً‌ در آخرین لحظه مشکل «پاداش سکوت» حل شده تا اکران آن از صبح چهارشنبه در سینما فرهنگ و چند سینمای محدود دیگر آغاز شود.

فیلم مازیار میری تعداد سینماهای زیادی در اختیار ندارد و اگر بدشانس باشد شاید اولین قربانی طرح اکران فرهنگی فیلم‌های سینمایی باشد. البته برگ برنده «پاداش سکوت» پرویز پرستویی است که در چهار، پنج سال اخیر هیچ کدام از فیلم‌هایش (هم کمدی، هم جنگی و هم درام) شکست  تجاری نداشته و اتفاقاً  جزء فیلم‌های پرفروش سال بوده است. با نگاهی به فروش فیلم‌های «به نام پدر»، ‌«بید مجنون»، «کافه ترانزیت»،‌ مارمولک» و... می‌شود پرمخاطب بودن پرویز پرستویی را به راحتی تشخیص داد.

البته «پاداش سکوت» در کنار پرستویی، مهتاب کرامتی، رضا کیانیان و آتیلا پسیانی را به عنوان بازیگران اصلی در اختیار دارد تا از این منظر فیلم پربازیگری باشد.«نصف مال من، نصف مال تو» با وجود حفظ کف فروش «پارک وی» این هفته روی پرده می‌رود.

فیلم  جیرانی با فروش بالایی که این روزها دارد موفق شده وارد هفته دهم نمایش‌اش شود. با این حال پخش کننده «پارک‌وی» تصمیم گرفت در انتظار پایین آمدن کف فروش این فیلم ننشیند و فیلم وحید نیکخواه آزاد را بدون سرگروه اکران کند. «پارک وی» در حالی که 19 سینما در اختیار دارد بعد از 65 روز به مرز فروش 370 میلیون تومان رسیده است تا بعد از «اخراجی‌ها» دومین فیلم پرفروش سال 86 باشد. این در حالی است که از این هفته اکران این فیلم در سینما استقلال و چند سینمای دیگر ادامه خواهد داشت.

اما با توجه به اکران چند فیلم تازه و از دست رفتن نیمی از سینماهای «پارک‌وی»، فیلم جیرانی هفته خوبی را سپری نخواهد کرد. محمدرضا شریفی‌نیا، مریلا زارعی و شقایق فراهانی بازیگران اصلی «نصف مال من، نصف مال تو» هستند.

 پیش از این فیلم نیکخواه آزاد در جشنواره کودک همدان روی پرده رفته  و موفق شده بود جایزه اصلی این فستیوال را نصیب خود کند.«رئیس» کیمیایی، همچنان فروش خوبی دارد. بعد از گذشت یک ماه از اکران این فیلم، فروش فیلم کیمیایی از مرز 200 میلیون تومان گذشته است تا «رئیس» تا اینجای کار از «حکم» بیشتر فروخته باشد. فروش این فیلم در دو روز آخر هفته در این یک ماه گذشته بیشتر از «روز سوم» بود. قرارداد اکران «رئیس» 7هفته بسته شده است.

«روز سوم»‌ در حالی که فروش نسبتاً‌ خوبی داشت طبق قرارداد قبلی از پرده پایین می‌آید تا «قاعده بازی» جایگزینش شود. فیلم محمدحسین لطیفی با پایین آمدن کف فروش در پایان هفته چهارم نمایش جایش را به فیلم احمدرضا معتمدی می‌دهد. «روز سوم» در حالی از گروه آفریقا خداحافظی می‌کند که فروش روزهای میانی هفته‌اش بین 5 تا 6 میلیون تومان بود. فروش 250میلیون تومانی در اکران یک ماهه برای فیلم جنگی ای چون «روز سوم» می‌تواند خداحافظی آبرومندی برای محمدحسین لطیفی باشد.

«قاعده بازی» که نمایش آن در جشنواره بیست و چهارم فیلم فجر با واکنش‌های متفاوتی همراه بود، یک کمدی بزن و بکوب پربازیگر است. حضور بازیگرانی چون اکبر عبدی، علیرضا خمسه، سعید پورصمیمی، حمید لولایی، داریوش ارجمند، الناز شاکردوست و جمشید هاشم‌پور در چنین فیلمی می‌تواند نویددهنده گیشه پررونقی برای «قاعده بازی» باشد، خصوصاً‌ آن که «قاعده بازی» کوچکترین شباهتی به فیلم‌های قبلی احمدرضا معتمدی ندارد و همین تغییر مسیر می‌تواند جبران شکست‌های قبلی دو فیلم اول او را بکند.

«قاعده بازی» آن قدر با فیلم‌های قبلی معتمدی فرق دارد که حتی صدا و سیما بعد از دیدن فیلم در جشنواره بیست و چهارم از سرمایه‌گذاری در آن پشیمان شد و بنیاد سینمایی فارابی را مجبور کرد که همه سهم تلویزیون را خریداری کند. فیلم معتمدی جزء آخرین محصولات سینمایی سیما فیلم است.

«قاعده بازی» البته آخرین فیلمی است که امسال در سینما آفریقا روی پرده می‌رود. در واقع فیلم معتمدی فیلم خداحافظی سینما آفریقای تک‌سالنه است تا پس از پایان اکران آن، این سینما به دلیل تعمیرات و 3 سالنه شدن تا پایان سال تعطیل شود.

«پیک‌نیک در میدان جنگ» که با یک سال تأخیر به نمایش عمومی  در آمده، نتوانست انتظارات را برآورده کند. بعد از فروش میلیاردی «اخراجی‌ها» سازندگان «پیک‌نیک» اعتقاد داشتند که این کمدی جنگی نیز اثری پرمخاطب خواهد شد، اتفاقی که در عمل نیفتاد تا پیش‌بینی اولیه کارشناسان که معتقد بودند، «پیک نیک‌...» شانسی برای موفقیت در گیشه ندارد؛ درست از کار در آید.

«پیک نیک در میدان جنگ» در طول سه هفته اکران، فروشش به زحمت به مرز 40 میلیون تومان رسید. این البته در حالی است که فیلم فاقد تیزر تلویزیونی است و تلاش‌های تهیه‌کننده برای دریافت مجوز تبلیغات تلویزیونی در نهایت به جایی نرسید.«پیک نیک در میدان جنگ» یک کمدی جنگی است که بیشترین اتکایش به بداهه‌پردازی‌های علی صادقی است. این فیلم با توجه به فروش پایین‌اش به زودی جای خود را به کار دیگری خواهد داد.

کد خبر 27354

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز