سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

مریم انصاری‌سعید: آمار نشان می‌دهد طلا همچنان جزو گزینه‌های اصلی ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری است و بسیاری از مردم معتقدند خرید طلا مطمئن‌ترین راه حفظ ثروت در شرایط متلاطم اقتصادی است.

سکه

انتشار خبر وجود 100تن طلا در خانه‌ها، نشان مي‌دهد ما هنوز به بالش زير سرمان براي نگه داشتن پول و طلا بيشتر از بانك‌ها و مراكز مالي اطمينان داريم و ترجيح مي‌دهيم راه و روش پدران‌مان را دنبال كنيم. با اين حال بد نيست بدانيم چرا اينقدر طلا جمع مي‌كنيم و با اين حجم سرمايه راكد چه كارهايي مي‌توان انجام داد. اول از همه مي‌خواهيم ارزش تمام دستبندها و گردنبندها و النگوهايي را كه در گنجه نگه‌داشته‌ايم، به تومان حساب كنيم. با درنظر گرفتن قيمت امروز هر گرم طلاي 18عيار كه حدوداً برابر است با 95‌هزار تومان، مي‌توان گفت بهاي كل گنجينه ما ايراني‌ها برابر با 9هزار و 500ميليارد تومان مي‌شود. عدد 13رقمي حاصله، 9صفر ناقابل دارد كه به ازاي جمعيت بيش از 77ميليوني ايراني‌ها، سرانه ذخيره طلاي هر نفر ايراني را به حدود 1/3گرم مي‌رساند.

بياييد ديگر راه‌هاي مطمئن سرمايه‌گذاري را مرور كنيم

بازار بورس، خريد اوراق مشاركت و شركت در كارهاي توليدي همگي پيشنهادهاي اقتصادي هستند كه هم باعث رشد سرمايه شما مي‌شوند و هم در نهايت به پيشرفت كشور كمك مي‌كنند. پس اگر مي‌خواهيد سرمايه‌ راكدتان را به حركت درآوريد، يكي از اين مدل‌هاي كم ريسك را انتخاب كنيد.

شركت‌هاي بيمه؛ عمر و پول‌تان را با هم بيمه كنيد

سال‌هاست بيمه‌ها علاوه بر پوشش هزينه‌هاي درماني وارد عرصه سرمايه‌گذاري شده‌اند. به‌طور كلي سرمايه‌گذاري با بيمه عمر به دلايل زير براي كساني كه آمادگي سرمايه‌گذاري ندارند و پول زيادي هم در دست‌شان نيست، مفيد است؛ اول اينكه لازم نيست مثل حساب‌هاي بانكي پول زيادي را براي مدت يك، 2يا 5سال و حتي بيشتر بلوكه كنيد و تا زمان تعلق گرفتن سود به آن دست نزنيد؛ چرا كه مي‌توانيد اقساط بيمه را ماهانه، سه ماهه،شش ماهه يا سالانه پرداخت كنيد و پول‌هايتان به مرور زمان مانند يك حساب بانكي بلندمدت جمع شود؛ پس اگر به‌اصطلاح پول قلمبه‌اي در اختيارتان نيست، سرمايه‌گذاري بيمه انتخاب بهتري براي شماست. دوم اينكه مثل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، سرمايه‌گذاران و كارگزاران شاغل در بيمه مي‌دانند كه با سرمايه‌گذاري پول در كجا مي‌توانند سود بالاتري را براي مشتريان خود به‌دست بياورند و به‌اصطلاح نه سيخ بسوزد و نه كباب. دليل سوم اين است كه از همان ابتدا كه بيمه مي‌خريد، جدولي از دورنماي پول‌تان در آينده داريد؛ يعني سودتان تضميني است و به احتمال زياد ضرر چنداني در كار نيست. جداي از همه اين دلايل، بيمه مزيت ديگري هم دارد و آن اين است كه شما با سرمايه‌گذاري در بيمه در بعضي زمينه‌ها تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيريد و هزينه درمان بعضي از بيماري‌ها پرداخت مي‌شود. ضمن اينكه اگر بعد از 120سال ديار فاني را وداع گفتيد، پول‌تان مصادره نمي‌شود و ماليات هم به آن تعلق نمي‌گيرد. ضمنا اگر توان سرمايه‌گذاري در بازارهاي بورس و بانك را داريد، باز هم براي اينكه تمام تخم‌مرغ‌هايتان را در يك سبد نچينيد، مي‌توانيد به سرمايه‌گذاري در بيمه فكر كنيد.

صندوق زمين و ساختمان؛ بساز و بفروش بدون ضرر

صندوق‌هاي زمين و ساختمان به‌عنوان يكي از روش‌هاي تأمين مالي براي ساخت پروژه‌هاي ساختماني مشخص تاسيس مي‌شوند و اشخاص حقيقي و حقوقي مي‌توانند در مدت زماني كه براي پذيره‌نويسي اين صندوق‌ها اعلام مي‌شود، نسبت به خريد سهم اقدام كنند. اين سهام مثل هر سهام ديگري، از طريق بازار بورس قابل مبادله و خريد و فروش است. از مهم‌ترين مزاياي اين صندوق‌ها، اطمينان نسبي سرمايه‌گذار از سود نهايي ساخت مسكن است؛ چرا كه حتي اگر پروژه‌هايي كه به اتمام رسيده به فروش نرسد، ضامن تسويه ظرف مهلت كوتاهي موظف به خريد ساختمان و تسويه با دارندگان واحدهاي سرمايه‌اي صندوق‌ها خواهد بود. بهره‌مندي سرمايه‌گذاران و خصوصا سرمايه‌گذاران خرد از سود ناشي از فروش واحدهاي ساختماني، مشاركت سرمايه‌گذاران در ريسك پروژه‌ها، افزايش يا حفظ قدرت خريد سرمايه‌گذار در برابر افزايش قيمت زمين و ساختمان و بالا بودن نقدشوندگي واحدهاي صندوق در مقايسه با سرمايه‌گذاري مستقيم در پروژه‌هاي ساختماني از مزايايي است كه كارشناسان بازار سرمايه براي اين شكل سرمايه‌گذاري مطرح مي‌كنند. حداقل سرمايه‌اي كه براي خريد يك يونيت (واحد) سرمايه‌اي در نخستين صندوق زمين و ساختمان (صندوق نسيم) تعيين شده، هزار تومان است و تخمين‌هاي مسئولان سازمان بورس حاكي است مدت زمان متوسط براي اجراي هر پروژه، در قالب يك صندوق سرمايه‌گذاري، 3 سال است كه ميزان متوسط سود پيش‌بيني شده براي سرمايه‌گذاران سالانه 25درصد خواهد بود.

چرا تب ذخيره طلا تا اين حد بين ما بالاست؟

كارشناسان معتقدند جداي از علاقه ذاتي هموطنان به اين فلز زرد رنگ در سال‌هاي اخير شفاف نبودن وضع اقتصادي كشور و ركود حاكم بر ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري باعث افزايش ذخيره طلا شده است. كاهش سود بانكي و تغييرات مكرر شاخص‌هاي بورس در ماه‌هاي گذشته و ثبات نسبي و غيرقابل‌پيش‌بيني بودن وضع دلار، باعث شده است كه بسياري ازمردم طلا را مطمئن‌ترين راه براي حفظ ارزش دارايي خود بدانند. نگراني‌هاي مردم كشور براي حفظ ارزش دارايي باعث شده است ميزان طلاي ذخيره‌شده در خانه‌ها از ميزان ذخاير بانك مركزي بيشتر شود. در روزهاي اخير كه انتشار خبر وجود 100تن طلا در خانه‌هاي مردم، بسياري از چهره‌هاي اقتصادي را به واكنش واداشته، پيشنهاد راه‌اندازي بانك طلا دوباره مطرح شده است. عبادالله محمدولي، رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان طلا و جواهر ايران مي‌گويد: لازم است براي بهره‌برداري از اين حجم طلا بانك مركزي اقدام به تأسيس بانك طلا كند. راهكار تأسيس بانك طلا سال‌هاست كه مطرح شده و حتي بانك مركزي در مقطعي با آن موافقت كرد اما تا امروز اين طرح عملياتي نشده است. اولين‌بار در‌ سال 87 بود كه خبرگزاري‌ها از موافقت بانك مركزي و هيأت وزيران با ايجاد بانك طلا و جواهر خبر دادند اما از آن زمان تاكنون از ايجاد بانك طلا خبري نشد و تنها چند طرح بانكي براي سپرده‌گذاري طلا اعلام شد. يكي ديگر از پروژه‌هايي كه به نوعي با طلا سر وكار دارد، بانك كارگشايي است. در اين بانك شما به ازاي هر گرم طلايي كه در رهن مي‌گذاريد، 30هزار تومان تا سقف 2 ميليون تومان تسهيلات مي‌گيريد. ارزش مجموع طلاي شما از سوي ارزياب بانك تعيين مي‌شود.

خريد اوراق مشاركت؛ با قابليت انتقال به غير!

اوراق بهادار يا اوراق مشاركت بانام يا بي‌نام، اوراقي هستند كه از محل فروش آنها بخشي از منابع مالي مورد نياز جهت ايجاد، تكميل و توسعه طرح‌هاي سودآور توليدي، ساختماني و خدماتي شامل منابع مالي لازم براي تهيه مواداوليه موردنياز واحدهاي توليدي توسط دولت، شركت‌هاي دولتي، شهرداري‌ها و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و مؤسسات عام‌المنفعه و شركت‌هاي وابسته به دستگاه‌هاي مذكور، شركت‌هاي سهامي عام و خاص و شركت‌هاي تعاوني تأمين مي‌شود. سرمايه‌گذاران و افرادي كه قصد مشاركت در سود حاصل از اين پروژه‌ها را داشته باشند، اين اوراق را خريداري و سود سالانه تقريبا مشخصي را دريافت مي‌كنند. مزيت اصلي اين سرمايه‌گذاري در مشاركت شما در طرح‌هاي بزرگ اقتصادي است؛ يعني با اين روش سرمايه‌تان در طرح‌هاي كلان توليدي كشور مصرف مي‌شود و اثرات اقتصادي مثبتي هم به همراه دارد. در اين سرمايه‌گذاري بانكي كه اوراق را از آن خريده‌ايد، متعهد به بازپرداخت اصل وجه اوراق مشاركت و سود علي‌الحساب اعلام شده، مي‌شود. اگر تصميم به خريد اوراق مشاركت گرفته‌ايد، بايد موقع پذيره‌نويسي اوراق مشاركت در سال جديد به بانك‌هاي صادرات، تجارت و ملت مراجعه كنيد. اين اوراق بي‌نام، معاف از ماليات و قابل انتقال به غيرهستند. ضمنا نرخ سود بازخريدي اين اوراق، ۲۳درصد و مدت آن ۶ ماهه است كه طي 2كوپن ۳ ماهه به خريداران ارائه مي‌شود. بعد از پرداخت هزينه‌ مربوط به خريد اوراق، مي‌توانيد طبق سررسيدهاي تعيين شده از طرف بانك، در موعد مقرر سودتان را دريافت كنيد. ضمنا بعضي از اوراق مشاركت قابل‌تبديل به سهام و برخي قابل‌تعويض با سهام هستند.

59300 شغل پايدار

هزينه توليد هر شغل پايدار براي دولت 160ميليون تومان برآورد شده؛ مي‌توان نزديك به 60هزارنفر از تعداد بيكاران كشور كم كرد.

37592 واحد خانه مسكوني

مي‌توانيم نزديك به 38هزار آپارتمان 50متري در تهران بخريم، اگر متوسط قيمت هر متر خانه در پايتخت 5ميليون تومان باشد.

9500000 خانواده

اگر هزينه زندگي يك خانواده بي‌بضاعت را در طول‌ماه يك ميليون تومان درنظر بگيريم، با اين مقدار پول مي‌توان خرج زندگي 9ميليون و 500هزار خانواده را تأمين كرد.

950بيمارستان مجهز

اگر هزينه ساخت هر بيمارستان مجهز را 10ميليارد تومان درنظر بگيريم، مي‌شود 950بيمارستان مجهز احداث كرد.

475هزار پرايد صفر

مي‌توانيم 475هزار پرايد صفر بخريم. با درنظر گرفتن قيمت 20ميليوني پرايد صفر.

316هزار مدرسه

هزينه ساخت يك مدرسه هوشمند با تمام امكانات روز 300ميليون تومان محاسبه شده است. پس با 9هزار و 500ميليارد تومان مي‌شود 316هزار مدرسه جديد ساخت.

15833000حقوق كارگري

حداقل حقوق كارگري در سال‌جاري 608هزار تومان محاسبه شده. مي‌توانيم به حدود16ميليون كارگر حقوق‌ بدهيم.

3ماه يارانه نقدي

دولت مي‌تواند حدود 3ماه به تمام مردم يارانه 45هزار و 500توماني پرداخت كند.

3167000 وام ازدواج

در حال حاضر يك‌ميليون و 500هزار نفر در صف وام 3 ميليون توماني ازدواج هستند. با اين مقدار طلا مي‌توانيم صف فعلي را از بين ببريم.

 

 

کد خبر 273508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha