همشهری آنلاین: یک پژوهشگر ایرانی با همکاری محققان دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا در تحقیقات خود دریافت کودکانی که والدینشان تحصیلات دانشگاهی دارند، سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند و نوشیدنی‌های شیرین کمتری می‌نوشند.

تاثیر شگرف تحصیلات والدین بر رژیم غذایی دانش‌آموزان

به گزارش ايسنا، «نسیم احمدی» و همکارانش به مطالعات خود ادامه خواهند داد زیرا تمامی کودکان صرف‌نظر از تحصیلات والدینشان، در خوردن غذاهای سالم در مدرسه کوتاهی می‌کنند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد میزان موفقیت والدین که شاخصی برای موقعیت اجتماعی و اقتصادی آن‌هاست، در رژیم غذایی فرزند اثر می‌گذارد.

در این مطالعه، کودکان مدرسه ونکوور که والدینشان تحصیلات عالی داشتند، در مقایسه با کودکانی که پدر و مادرشان فقط تحصیلات دبیرستانی یا کمتر داشتند، 85 درصد بیشتر احتمال داشت در طول هفته تحصیلی سبزیجات بخورند. همچنین دانش‌آموزانی که والدینشان از کالج یا دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودند، 67 درصد کمتر احتمال داشت نوشیدنی‌های شیرین مصرف کنند.

با این حال، این پژوهش نشان داد اکثر کودکان صرف‌نظر از موقعیت اجتماعی اقتصادی‌شان در روزهای مدرسه به اندازه کافی شیر کم‌چرب و غله مصرف نمی‌کنند و به جای آن میان وعده‌هایی مانند چیپس یا فست‌فود می‌خورند که دارای سدیم بالا و چربی اشباع‌شده هستند.

این یافته‌ها تصورات عامه را درباره این که فقط خانواده‌های کم‌درآمد به کودکانشان تنقلات می‌دهند، به چالش می‌کشند زیرا به نظر می‌رسد خانواد‌ه‌های ثروتمند نیز همیشه انتخاب‌های غذایی سالمی برای کودکانشان ندارند.

در تحقیق انجام‌شده، از 1000 دانش‌آموز مقاطع پنجم تا هشتم مدرسه ونکوور خواسته شد مصرف غذایی‌ روزانه‌شان در مدرسه یا سفر یا بعد از مدرسه را گزارش کنند. نیمی از کودکان مصرف میوه، سبزیجات، غله یا شیر کم‌چرب را اعلام کردند؛ 17 درصد خوردن غذای فست‌فود، 20 درصد خوردن میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده و 31 درصد نیز مصرف روزانه‌ نوشیدنی‌های شیرین را اعلام کردند. 15 درصد از دانش‌آموزان نیز گرسنگی را گزارش کردند.

نسیم احمدی، کارشناس ارشد تغذیه انسان و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: مطالعه ما دیدگاهی درباره غذاهایی که کودکان می‌خورند یا آنچه نمی‌خورند ارائه می‌دهد و در مجموع، تحقیقات بیشتری برای درک نیازهای غذایی دانش‌آموزان در مدرسه لازم است.

کد خبر 273301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha