زمین ۷.۱ هکتاری واقع در منطقه ۵ تهران که در ماه‌های اخیر خبرساز شده است، بار دیگر با نامه وزیر راه و شهرسازی به رئیس‌جمهور و کسب تکلیف از وی درباره ساخت‌وساز در پروژه نور مورد توجه قرار گرفته است.

زمین  پروژه نوراز سال۷۴ بایر بوده و هیچ درختی در آن وجود نداشته است.

 اين در حالي است كه به‌گفته مسئولان و مديران شهري اين زمين مطابق با قوانين شهري ازجمله طرح تفصيلي و رأي كميسيون ماده5 مجوز ساخت‌وساز دريافت كرده است. از سوي ديگر نيز مردم فارغ از نگاه‌هاي سياسي و منافع جناحي به‌دنبال دريافت حقيقت هستند.

مديركل اداره حقوقي شهرداري تهران دراين‌باره گفت: مراحل صدور پروانه براي پروژه نور(زمين 7هكتاري منطقه5) كاملا قانوني است زيرا در سنوات قبل مصوبه كميسيون ماده 5را داشته و باز براساس يك روال قانوني اين مصوبه به دبيرخانه شوراي‌عالي معماري و شهرسازي به‌عنوان متولي طرح جامع ارسال شده و اين نهاد هم در مهلت مقرر يكماهه اگر نظري داشت مي‌بايست مطرح مي‌كرد كه اتفاقا مخالفتي با تغييرات انجام شده نكرد.

ازطرف ديگر نادرنوروزي از ايجاد حقوق مكتسبه براي فرد ثالث سخن گفت و در توضيح آن اظهار داشت: هم‌اكنون حقوق مكتسبه‌اي براي فرد ثالث ايجاد شده كه روال آن هم قانوني بوده، كميسيون ماده5 با اين تغييرات درملك مورد اشاره موافقت كرده و در پروسه قانوني به شهرداري به‌عنوان مجري رأي كميسيون ماده5 ارسال شده است. شهرداري هم براساس آن پروانه صادر كرده و عوارض گرفته و متعاقب آ‌ن حقوق مكتسبه براي شخص ثالث ايجاد شده كه نظر شوراي‌عالي شهرسازي نمي‌تواند نافي اين حقوق باشد.

پژمان پشمچي‌زاده، شهردار منطقه5 نيز به‌عنوان مسئول مستقيم فعاليت عمراني در اين زمين كه به نام بوستان مادر معروف شده است، اظهار داشت: طرح اين موضوع در يك بستر طبيعي اتفاق افتاده است و چيزي درباره پروژه‌ در دست ساخت مبهم نيست. آنهايي كه ابهام وارد مي‌كنند بايد پاسخ دهند كه چه چيزي در اين پروژه مبهم است؟

وي در ادامه با اشاره به سابقه اين زمين در مديريت شهري به همشهري گفت: در طرح تفصيلي جديد، كاربري فضاي سبز اين زمين طبق يك فرايند قانوني تغيير كرده است. شهردار منطقه5 تهران تأكيد كرد: براساس ضوابط طرح تفصيلي جديد در اين زمين قابليت صدور پروانه براي حدود 17درصد از عرصه در زمينه كار و فعاليت و آن چيزي كه در طرح تفصيلي به نام پهنه M111 است تعريف شده و در 77درصد بقيه هم كاربري مسكوني درنظر گرفته شده است.پشمچي‌زاده با اشاره به اظهارات منتقدان درباره اينكه شهرداري بوستان مادر را فروخته است يا اعلام وسعت 71هكتاري براي اين زمين گفت: قبلا هم گفته‌ايم كه اين زمين حتي يك اصله درخت هم نداشته و بوستان مادري در كار نبوده است. حتي مساحت آن 71هكتار نبوده، بلكه 7.1هكتار است، اما دوباره از سوي برخي مطرح مي‌شود كه اين زمين غيرقانوني تغيير كاربري داده شده است.

شهردار منطقه5 در ادامه با اشاره به اهميت سرمايه‌هاي اجتماعي براي شهرداري‌ها تأكيد كرد: وسيله ما براي اداره شهر حفظ اعتماد شهروندان و سرمايه‌هاي اجتماعي خودمان است. ممكن است كه به لحاظ اقتصادي مثل همه نهادهاي ديگر با تحولاتي كه روي مي‌دهد و زير و بم‌هايي كه از شرايط كشور نشأت مي‌گيرد، وضعيت خوب يا بدي داشته باشيم، اما هيچگاه نبايد به لحاظ دارا بودن سرمايه اجتماعي و توسعه اجتماعي تهران با مشكل روبه‌رو شويم. پشمچي‌زاده تأكيد كرد: اجرايي شدن سياست‌هاي شهرداري تهران به‌عنوان يك نهاد اجتماعي در گرو تقويت مناسبات و سرمايه‌هاي اجتماعي است.

  • ساخت و سازكاملاً قانوني است

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهرتهران هم در رابطه با مسائل پيش آمده در زمين تحت عنوان بوستان مادر 2نكته را مطرح مي‌كند؛ يك اينكه كميسيون ماده5 اساسا شورايي تحت نظارت شوراي‌عالي شهرسازي است و به همين‌خاطر سمتش بيشتر دولتي است زيرا 4معاون وزير در اين كميسيون مشاركت دارند؛ اين در حالي است كه شهرداري در اين كميسيون تنها يك‌تصدي و رأي دارد. دومين نكته نيز اينكه براساس آنچه در طرح تفصيلي آمده و قابل مشاهده است، ساخت مجتمع فرهنگي- تفريحي- ورزشي در پلاك واقع در منطقه كاملا قانوني است.اينطور كه پرويز سروري مي‌گويد، در كنار اين نكات مسائل بااهميت ديگري نيز وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گفته وي، بالاتر بودن سرانه فضاي سبز منطقه5 از متوسط سرانه فضاي سبز تهران، وجود چند پارك در اطراف پروژه و اينكه شهرداري 25هزار مترمربع از همين پلاك را طي سال‌هاي گذشته تبديل به فضاي سبز كرده، ازجمله اين مسائل است.اين عضو شوراي شهر دستور اخير دولت و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري را كاري سياسي دانسته و عنوان مي‌كند كه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري گويا شوراي‌عالي شهرسازي و معماري شهر تهران شده و فقط از روي بيكاري پلاك‌هاي تهران را زيرنظر دارد.

به عقيده وي، اين باعث شده تا سطح اين شورا از سطح كميسيون ماده5 هم نازل‌تر شود و اين دستور اخير براي دفاع از فضاي سبز نيست. سروري اظهار مي‌كند: اخيرا شاهد واكنش‌هايي مثل واكنش دبير شوراي‌عالي شهرسازي به موضوع هستيم كه در حيطه اختيارات ايشان نيست. وي اعتقاد دارد كه چنين طرز تفكري خسارات و مشكلاتي را براي مردم در پي دارد. وي در پايان با بيان اينكه اگر انتقاد و اعتراضي هم وجود دارد بايد به‌خود دولت شود چون كميسيون ماده‌5 ساخت مجتمع را تأييد كرده و مي‌گويد: ساخت مجتمع تفريحي- ورزشي طبق طرح تفصيلي بوده و قانوني است و احداث آن مي‌تواند ادامه پيدا كند.

  • وزارت راه و شهرسازي اگر مستنداتي دارد ارائه كند

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران اعلام مي‌كند كه پروژه نور پيش از اينها در طرح تفصيلي، پروژه ذخيره معرفي شده است. احمد دنيا مالي پروژه ذخيره را اينگونه شرح مي‌دهد: چنين پروژه‌اي مي‌تواند كاربري‌هاي مختلف داشته باشد. به گفته دنيامالي سوابق استخراج شده از سال 65 به بعد نشان مي‌دهد كه چه زماني درختان قطع شده است و آنهايي كه طي سال‌هاي 71 تا 73 اين اتفاق هنگام مسئوليت‌شان افتاده بايد پاسخگو باشند؛ البته نبايد با بي‌انصافي موجبات خنده بيگانگان را فراهم كرد. رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل مي‌گويد: من با آقاي حناچي، معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي صحبت و اعلام كردم از اينكه اين پروژه مجوز ساخت داشته و درختاني يكباره در زمان مديريت شهري فعلي قطع نشده است دفاع مي‌كنم؛‌ وزارت راه و شهرسازي هم اگر مستنداتي دارد ارائه كند.

کد خبر 273246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha