شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند شیوع گسترده ابولا در کشورهای غرب آفریقا که باعث فروپاشی نظام‌های بهداشتی شده و پرستاران و پزشکان را به کشتن داده است، احتمال دارد باعث شود مرگ‌های ناشی از بیماری‌های عفونی مانند مالاریا، اسهال و ذات‌الریه در کشورهای غرب آفریقا اوج بگیرد.

ebola ۷

به گزارش رویترز متخصصان می‌گویند فقط تلفات ناشی از مالاریا که پیش از بحران ابولا باعث مرگ حدود ۱۰۰ هزار نفر در سال در کل منطقه آفریقای غربی می‌شده است، ممکن است در کشورهای دچار ابولا تا چهار برابر افزایش یابد، زیرا مردم از دسترسی به داروهای نجات‌بخش محروم می‌مانند.

پروفسور کریس ویتی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری در لندن می‌گوید حتی در حال حاضر هم در کشورهایی که با بدترین شیوع ابولا مواجه هستند،« شمار بسیار بیشتری از مردم به علل دیگری به جز ابولا می‌میرند.»

با تداوم این همه‌گیری‌ها، این مرگ‌های به اصطلاح «جانبی»- شامل عوارض زایمانی و بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی- در حالی که کلینیک‌ها و کارکنان بهداشتی که در شرایط معمول این بیماری‌ها درمان می‌کردند، از توان افتاده‌اند، اوج خواهد گرفت.

کارولین مایلز، رئیس خیریه بین‌المللی Save the Children می‌گوید کودکان زیر پنج سال- که ۲.۵ میلیون نفر از آنها در نواحی شیوع ابولا زندگی می‌کنند- در معرض خطر بالای دچار شدن به ابولا و نیز اثرات جانبی آن از جمله استرس روانی ناشی از مرگ والدین و بستگان هستند.

جرمی فرار، رئیس خیریه بهداشتی بین‌المللی تراست ولکام (Wellcome Trust) می‌گوید: «سرویس‌های بهداشتی آفریقای غربی از هم فروپاشیده‌اند و این وضعیت باعث می‌شود که مراقبت از زنان در هنگام زایمان، مراقبت از افراد مبتلا به مالاریا، و مراقبت از افراد مبتلا به عوارضی مانند دیابت و بیماری روانی دچار اختلال شود.»

«این وضعیت پیامدهای ثانوی عظیمی فراتر از شیوع فعلی ابولا - بدون توجه به اینکه این همه‌گیری چقدر بدتر شود- خواهد داشت.»

اثر موج‌واره‌ای

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که ویروس ابولا حدود ۳۰۰۰ نفر را در شیوع اخیرش در غرب آفریقا که در اوائل امسال در گینه شروع شد و به لیبریا، سیرالئون، نیجریه و سنگال گسترش یافت، کشته است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دست کم ۲۰۸ نفر از ۳۷۳ نفر از کارکنان بهداشتی که در این منطقه به ابولا مبتلا شده بودند، مرده‌اند.

جیمی وایت‌ورث رئیس بخش بهداشت جمعیت تراست ولکام گفت این بحران ممکن است به چهار برابر شدن مرگ‌های ناشی از مالاریا و رسیدن آن به ۴۰۰ هزار مورد در سال آینده بینجامد، چرا که بیماران از ترس سرایت ابولا از رفتن به کلینیک‌ها پرهیز می‌کنند و بنابراین داروهای ضدمالاریا و مراقبت لازم را دریافت نمی‌کنند.

او پیش‌بینی کرد که مرگ‌های ناشی از اسهال و ذات‌الریه - از جمله بزرگترین عوامل مرگ و میر کودکان در آفریقای زیرصحرا- و نیز مرگ‌های زنان در هنگام زنان افزایش یابد. برنامه‌های روتین ایمن‌سازی دچار توقف خواهد شد و کودکان در معرض خطر بیشتر اسهال، فلج اطفال و سل قرار خواهند گرفت.

او گفت: « اثر موج‌واره‌‌ای (ripple effect) ناشی از این بحران بسیار نگران‌کننده است. بیمارستان‌ها مملو از بیماران ابولا هستند و جایی برای انواع دیگر بیماران وجود ندارد و در کلینیک‌های بهداشتی اصولا دیگر کارکنانی وجود ندارد.»

وایت‌ورث گفت سیرالئون - یکی از کشورهایی که بدترین همه‌گیری ابولا را تجربه کرده است- «حتی در بهترین زمان‌ها یکی از بدترین نسبت‌های مرگ و میر مادری را در جهان داشته است.»

مدیر عامل سازمان جهانی بهداشت مارگرت چان گفت هفته گذشته سازمان او کاملا مطلع بود که در سه کشور با شدیدترین همه‌گیری ابولا، شمار بالایی از مرگ و میر ناشی از عواملی غیر ابولا نیز وجود دارد.

او گفت : « گستردگی این وضعیت اضطراری درون وضعیت اضطراری دقیقا شناخته نشده است، چرا که سیستم‌های پایش آمار بهداشتی که از قبل خوب نبودند، اکنون به کلی از کار افتاده‌آند.»

البته او گفت این مرگ‌ها را نباید به عنوان «آسیب جانبی» رده‌بندی کرد.

او گفت: «همه اینها بخشی از یک مشکل محوری است؛ زیربنایی برای بهداشت عمومی بنیادی به جای نمانده است و چنین وضعیتی  باعث شده است ویروس از کنترل خارج شود.»

کد خبر 273135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha