رضا کربلایی: محاسبات مقدماتی بانک مرکزی از وضعیت تولید ناخالص داخلی ایران نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در بهار امسال نسبت به بهار پارسال ۴.۶ درصد بزرگ‌تر شده و روند کوچک‌شدن اقتصاد کشور در ۲ سال گذشته متوقف شده است؛ البته بانک مرکزی اعلام کرده که اوضاع بخش‌های مختلف اقتصادی از کشاورزی و نفت تا صنایع و معادن و خدمات نیز مثبت شده و همزمان نرخ تورم در پایان شهریورماه امسال با ۲.۱ درصد کاهش نسبت به مردادماه به ۲۱.۱ درصد رسیده است.

  • رشد اقتصاد چگونه مثبت مي‌شود؟

تازه‌ترين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه ارزش توليد ناخالص داخلي ايران به قيمت ثابت سال1383 از 459 هزار ميليارد ريال بهار پارسال به 480ميليارد ريال در بهار امسال رسيده و در حالي اقتصاد ايران در بهار امسال 4.6 درصد رشد كرده كه در بهار پارسال نسبت به بهار سال91 رشد اقتصادي ايران 4.1 درصد كم شده بود.

اين گزارش نشان مي‌دهد كه شاخص كلان اقتصادي ايران نه‌تنها بخشي از عقب‌ماندگي روند بزرگ‌شدن اقتصاد ايران در سال گذشته را جبران كرده بلكه مدعي است كه اين رشد در نتيجه بهبود وضعيت توليد و كسب و كار در همه بخش‌هاي اقتصادي به‌دست آمده است.

آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه در فصل بهار سال92 به جز گروه كشاورزي، ديگر بخش‌هاي اقتصادي كشور با رشد منفي مواجه شده بودند، اما در بهار امسال تمامي گروه‌هاي عمده اقتصادي رشد مثبت را تجربه‌ كرده‌اند، به‌نحوي كه ارزش افزوده ايجادشده در گروه صنعت و بازرگاني، رستوران و هتلداري به‌ترتيب با سهمي معادل 1.5  و يك درصد نقش 2.5 واحد درصد را در رشد 4.6 درصدي بهار امسال داشته است. افزون بر اين شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي ايران در اين مدت 10درصد رشد كرده است و سمت تقاضاي اقتصاد ايران شامل اقلام مصرف خصوصي و دولتي، تشكيل سرمايه ثابت ناخالص، صادرات و واردات كالاها و خدمات هم همسو با بخش عرضه اقتصادي مثبت شده است.

بانك مركزي مي‌گويد: اقتصاد ايران در طول 2سال گذشته با نرخ رشد منفي مستمر مواجه بوده و رشد مثبت اقتصادي در بهار جاي خوشحالي و اميدواري است كه نشان از شروع دوره رونق نسبي و قرار گرفتن اقتصاد ايران در مسير بهبود و بازيابي توان از دست رفته گذشته دارد. از سوي ديگر رشد اقتصادي 3درصدي كشور بدون احتساب ارزش افزوده نفت هم مهر تأييدي است بر بهبود بخش غيرنفتي اقتصاد و افزايش سهم آن در رشد نهايي اقتصاد كشور، اما نكته قابل تامل اينكه سطح توليد در بهار امسال نسبت به بهار سال90 همچنان 8.7 درصد كمتر است.

بانك مركزي در توضيح علت كاهش 8.7درصدي سطح توليد در بهار امسال نسبت به بهار سال90 مي‌گويد: ظرفيت‌هاي فعال نشده (خالي) قابل ملاحظه‌اي در كشور وجود دارد، اما پيش‌بيني مي‌شود با كاهش قابل ملاحظه نرخ تورم و ادامه سياست‌هاي ثبات اقتصادي و بهبود فضاي كسب و كار، سطح توليد هم بهتر شود.

کد خبر 273114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha