یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

بانک‌ مرکزی اصرار دارد تا شورای پول و اعتبار مجوز اخذ کارمزد از پایانه‌های فروش را صادر کند تا پذیرندگان پایانه‌های فروش از ابتدای آبان‌ماه یعنی یک‌ماه دیگر به ازای هر تراکنش مبلغی به‌عنوان کارمزد پرداخت کنند.

بانک

اين پيشنهاد بانك مركزي با واكنش برخي اصناف و مردم مواجه شده و آنها اين تصميم را مغاير با گسترش بانكداري الكترونيك و در راستاي درآمدزايي براي بانك‌ها و شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الكترونيك عنوان مي‌كنند و هشدار مي‌دهند كه با اخذ كارمزد، بخشي از مردم به استفاده از پول نقد روي مي‌آورند.

مسئولان بانك مركزي اما بر اين نظر هستند كه اصناف به‌عنوان دريافت‌كنندگان خدمات الكترونيك و استفاده‌كنندگان از پايانه‌هاي فروش بايد دست‌كم نصف قيمت تمام‌شده هر تراكنش را پرداخت كنند و پرداخت كارمزد توسط بانك مركزي و بانك‌ها، يارانه غيرهدفمندي است كه از جيب مردم پرداخت مي‌شود و تنها 2ميليون فروشگاه و شركت پذيرنده پايانه‌ فروش از اين خدمات بهره‌مي‌برند.

  • منتقدان چه مي‌گويند؟

علي فاضلي، رئيس شوراي اصناف كشور دراين‌باره گفت: اصل اين موضوع خلاف است و حتي اگر قرار باشد چنين هزينه‌اي دريافت شود بايد اين كار به‌صورت نهادينه انجام شود و ازطريق شوراي اصناف به واحدها اعلام و ابلاغ شود. وي به ايسنا گفت: بايد اين موضوع و نحوه اخذ كارمزد به‌طور دقيق تعريف و مشخص شود كه اين كارمزد بايد به چه ميزاني باشد. فاضلي اظهار كرد: درهرحال در اين رابطه با شاپرك مذاكره كرديم و سعي در برطرف كردن مشكل و ايجاد تعامل در اين زمينه داريم.

  • كارمزد بالا واكنش منفي دارد

محمد كشتي‌آراي، رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر هم گفت: دريافت كارمزد هيچ تأثيري در استفاده طلافروشان از دستگاه‌هاي كارتخوان نخواهد داشت ولي اگر رقم كارمزد بالا باشد، احتمال دارد مردم واكنش منفي نشان داده و مجددا به استفاده از اسكناس رو بياورند. به گزارش تسنيم، او تأكيد كرد: لازم است بانك مركزي با درنظر گرفتن گرايش مردم به استفاده از ابزارهاي پرداخت الكترونيك روي تعيين رقم كارمزد با حساسيت بيشتري تمركز داشته باشد. حبيب طهماسبي نيك، رئيس اتحاديه صنف خياطان مردانه و زنانه گفت: روش آزمون و خطا را تكرار مي‌كنيم درحالي‌كه همه سازمان‌ها و ارگان‌ها ازجمله سازمان‌هاي مرتبط با اين موضوع بايد خدمتگزار مردم باشند نه اينكه هر روز با تعيين تعرفه‌اي براي ارائه خدمات‌شان درآمدزايي كنند.

  • مصرف‌كننده نهايي ضرر مي‌كند

جواد دروديان، رئيس اتحاديه پيراهن‌دوزان و پيراهن‌فروشان هم به ايسنا گفت: واحدهاي صنفي هر زماني كه مجبور به پرداخت هزينه‌اي شوند اين هزينه را از خريدار دريافت مي‌كنند و برخي اصناف قيمت اجناس خود را افزايش مي‌دهند تا به نوعي جبران پرداخت آن هزينه شود.اسدالله احمدي‌شهريور، رئيس اتحاديه صنف اغذيه فروشان و مواد غذايي تهران گفت: بدون شك دريافت كارمزد، مشكلاتي را براي واحد صنفي و خريدار ايجاد مي‌كند و دوباره عقبگرد خواهيم داشت. وي افزود: بهتر است مسئولان بگذارند روالي كه تاكنون وجود داشته ادامه يابد و مشكلاتي براي اصناف رقم نزنند.

کد خبر 272636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha