چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمعیت کشور از مرز ۷۸ میلیون نفر گذشت و اکنون ایران رتبه ۱۸ جهان و ۱۰ آسیا را به لحاظ جمعیت داراست.

جمعیت

  مدیرکل دفتر آمار، جمعیت و اطلاعات مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با ايرنا، گفت: 536 هزار و 368 نفر در شش ماه نخست سال جاری به جمعیت کشور افزوده شدند.

علی اکبر محزون افزود: رشد جمعیت در کشور حدود 1.3 درصد است و سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

وی با بیان اینکه تا پایان خرداد امسال شمار جمعیت کشور 77 میلیون و 500 هزار نفر بود، ادامه داد: می‌توان تخمین زد که اکنون این تعداد از مرز 78 میلیون نفر گذشته است.

این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال تصریح کرد: اکنون جایگاه ایران در جهان از لحاظ جمعیت رتبه هجدهم و در آسیا رتبه دهم است.

محزون با بیان اینکه نرخ رشد باروری در سال 91 معادل 2.2 درصد، سال 92 معادل 2.3 درصد و در سه ماه نخست امسال 4.8 درصد افزایش داشته، ادامه داد: اما برای رسیدن به تعادل جمعیت این نرخ رشد باروری نیز مناسب نیست و باید راهبردهای اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه پیشتر باروری در روستاها بیشتر از شهرها بود، افزود: اکنون فرآیند معکوس شده و جوانان روستایی به شهرها مهاجرت کرده و سالمندان در روستا می‌مانند، از این رو تعادل ساختار جمعیتی روستاها به هم خورده و باعث کاهش باروری در روستاها و در شهرهاست که سبک زندگی و شهرنشینی و مدل زندگی و الگو در آن موثر است.

محزون تاکید کرد: باید در سیاست‌های جمعیتی تجدیدنظر و برای برنامه‌ریزی و اجرا ابتدا تجربه موفق و ناموفق کشورهای دیگر تحلیل شود و نگرش‌ها و دیدگاه‌های ارزشی خانواده‌ها تغییر یابد.

کد خبر 272986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha