همشهری آنلاین: عربستان پس از اعمال قانون جدید «جلوگیری از حج تکراری»، محدودیت‌های دیگری را با هدف جلوگیری از نفوذ افراد متخلف به مشاعر مقدس در زمان حج واجب تعیین کرد.

حج

به گزارش ايسنا، دولت عربستان هر سال پیش از آغاز مناسک حج برای زائران کشورهای اسلامی جواز حج صادر می‌کند که امکان ورود آن‌ها به شهرهای مکه و مدینه و همچنین مشاعر مقدس را فراهم می‌کند، هر سال تعدادی از متقاضیان بدون دریافت این مجوز سعی در رساندن خود به مشاعر مقدس پیش از آغاز مناسک حج دارند.

اکنون مقامات امنیتی عربستان با اشاره به استقرار ایست‌های بازرسی برای جلوگیری از نفوذ افراد متخلف به مشاعر مقدس و مکه مکرمه از محروم شدن افرادی که بخواهند به صورت غیرقانونی حج به‌جا آورند، خبر داده است.

فرمانده یگان امنیتی حج از ایجاد ایست‌های بازرسی و مراکز هشت‌گانه‌ اطراف مکه مکرمه برای جلوگیری از ورود افراد نفوذی و فاقد مجوز حج به مکه مکرمه برای ادای مناسک حج خبر داد.

«عبدالعزیز الصولی» به روزنامه‌ سعودی عکاظ گفت: دستوراتی صادر شده است که به شدت از ورود حجاج بدون مجوز به مکه مکرمه و مشاعر مقدس جلوگیری شود و در این زمینه سهل‌انگاری وجود ندارد. این دستورالعمل‌ها با انگشت‌نگاری از افراد فاقد مجوز با هدف مقدمه‌چینی برای اخراج آن‌ها آغاز می‌شود و با مجازات محرومیت از ورود به عربستان به مدت ۱۰ سال همراه می‌شود و هنگامی که نقض‌کنندگان نظام اقامت در عربستان دستگیر شوند، برای اخراج به دستگاه‌های مربوط تحویل داده می‌شوند.

وی با اشاره به کنترل شدید شاهرگ اساسی سرازیر شدن حجاج توسط تجهیزات پیشرفته، افزود: حجاج قانونی و دارای مجوز حق دارند بهترین خدمات را از ما دریافت کنند.

او اظهار کرد: در سایه‌ی تشدید اقدامات امنیتی و حضور گسترده نیروهای امنیتی امسال جایی برای حضور حجاج غیر قانونی وجود ندارد و پیش‌بینی می‌کنم که حج امسال از نظر جلوگیری از پدیده افراد متخلف یک حج نمونه باشد.

این مقام امنیتی درباره‌ی قاچاقچیان حجاج هم بیان کرد: هر کسی افراد فاقد مجوز حج یا غیرقانونی را جابجا کند، با مجازات زندان که به یک سال می‌رسد و همچنین توقیف و مصادره‌ی خودروی او و مجازات مالی از طریق حکم قضایی روبرو می‌شود.

عربستان چند روز پیش هم از تصمیم جدید این کشور که بر تکرار نشدن حج تا پنج سال از زمان ادای مناسک تاکید می‌کند، خبر داد. براساس این دستور جدید که با طرح‌های توسعه‌ی حرم‌ها در مکه و مدینه همراه شده است، هر کس مناسک حج را به‌جا آورد تا پنج سال بعد حق تکرار آن را ندارد تا به این ترتیب فرصت ادای مناسک حج برای همه‌ی متقاضیان فراهم شود.

کد خبر 272972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha