همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه ملتی که بی‌حافظه باشد، ملت بی‌دفاع است، گفت: جامعه‌ای که بی‌حافظه باشد نیز جامعه‌ای بی‌دفاع است. ما باید تلاش کنیم یاد قهرمانان این عرصه و این فرهنگ را در حافظه جامعه خود نگه داریم. اگر این موضوع در حافظه جامعه باقی بماند، آن جامعه مجددا قهرمان پرور می شود. در غیر این صورت جامعه بی حافظه، جامعه قهرمان پرروی نخواهد بود.

به گزارش مهر ،محمد باقر قالیباف طی سخنانی در مراسم رونمایی از فرهنگنامه شهدای شهر تهران که در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس اظهار کرد: به دفاع مقدس از ابعاد مختلفی می توان نگاه کرد اما امروز می‌خواهم به منظری اشاره کنم که بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند هستیم. حقیقت این است که در دوران دفاع مقدس ایمان رزمندگان، حفظ عزت، کرامت و اخلاصی که در میدان جنگ بود باعث شد تا ما به پیروزی برسیم.

شهردار تهران افزود: در جنگ طراحی‌ها، امکانات، تجهیزات و... کم و زیاد وجود داشت،اما آن چه که ما را در دفاع مقدس به موفقیت رساند این موارد نبود، بلکه حرکت کردن بر مدار سنت های الهی بود. به این ترتیب خداوند نعمت پیروزی را به ما عنایت فرمود و این بزرگ ترین درسی است که باید به آن توجه کنیم. بعد از جنگ نیز در هر عرصه ای اینگونه رفتار کردیم خداوند این توفیق را به ما داده است.

قالیباف به پیروزی‌های مقاومت در جنگ های 33 روزه، 22 روزه و جنگ 50 روزه اشاره کرد و گفت: در دهه 60 همه ارتش های کشورهای عربی با آن همه تجهیزات و امکاناتی که در اختیار داشتند در مقابل اسرائیل چهار - پنج روز مقاومت کردند و آن شکست مفتضحانه را خوردند. بعضی از کشورهای همسایه ما نیز که پس از جنگ تحمیلی مورد تجاوز عراق قرار گرفتند، با آن همه تجهیزات، امکانات، حمایت ها و قرارادهای نظامی نتوانستند چند ساعت تحمل کنند. بنابراین معلوم است که تجهیزات، قدرت، امکانات و پول مبنا نیست بلکه آن چیزی که باید حفظ کنیم ، عزت ما است.

وی تاکید کرد: در حقیقت باید تلاش کنیم که این را در حافظه ملت، مردم، نسل امروز و جوانان نگه داریم؛ وقتی فرهنگ شهادت را دنبال می کنیم باید این فرهنگ را در ذهن، خاطره و حافظه مردم و ملت خود نگه داریم.
شهردار تهران با بیان اینکه ملتی که بی حافظه باشد، ملت بی دفاع است، تصریح کرد: جامعه ای که بی حافظه باشد نیز یک جامعه بی دفاع است. ما باید تلاش کنیم یاد قهرمانان این عرصه و این فرهنگ را در حافظه جامعه خود نگه داریم. اگر این موضوع در حافظه جامعه باقی بماند، آن جامعه مجددا قهرمان پرور می شود. در غیر این صورت جامعه بی حافظه، جامعه قهرمان پرروی نخواهد بود.

محمدباقر قالیباف ادامه داد: فرهنگ عاشورا این را به ما آموخت که اگر تکرار و اصرار بر یک حماسه بزرگ و یک حرکت توام با حقیقت صورت گرفت، نتایج آن نیز قابل مشاهده خواهد بود، همانطور که در حرکت سرور شهیدان در کربلا، زینب وار از حادثه عاشورا دفاع شد و این اصل مرتب تکرار شد. در نتیجه امروز مشاهده می کنید که مکتب اسلام را به جا گذاشت. امروز همه آنهایی که به اسلام باور دارند و به آزادگی پایبند هستند، از این مکتب برخوردارند و آن نیز اصرار بر ماندن در حافظه تاریخی است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوبی که در باغ موزه دفاع مقدس صورت گرفته است، جمله ای است که از مقام معظم رهبری نوشته اند و چه خوب است این جمله در جاهای دیگر نیز تاکید شود. مضمون جمله رهبر معظم انقلاب نیز این است وقتی در نصف روز جامعه عاشورا یک تاریخ نجات پیدا می کند، چطور بر هشت سال دفاع مقدس خود اصرار نکرده و آن را بیان و تکرار نکنیم؟ همین می تواند به ملت ما عزت دهد.
وی تدوین فرهنگنامه شهدای شهر تهران را به معنای زنده نگه داشتن این فرهنگ در حافظه ملت دانست و گفت: حفظ عزت یک جامعه در گرو حفظ و نگه داشتن این باورها و خاطره ها در حافظه ملت است. این یعنی اعتماد به نفس و خودباوری یک ملت. ملتی که خودباوری، اعتماد به نفس و عزت نفس داشته باشد و کشور و ملت عزیزی باشد، هرگز استکبار، استعمار، استبداد و جباران در چنین جامعه و ملتی جایی ندارند.

قالیباف یادآور شد: باید از این منظر به هفته دفاع مقدس نگاه کنیم و باورمان شود که این سرمایه و فرهنگ جهاد و شهادت است که عزت، خودباوری و اعتماد به نفس را به وجود می آورد. با همین فرهنگ است که امکان پیشرفت وجود دارد و می شود با دنیا ارتباط برقرار کرد. وی ادامه داد: با همین فرهنگ است که می شود پشت میز مذاکره نشست و مذاکره کرد و با همین فرهنگ - نه با امکانات مالی صرف و داشتن موشک و تجهیزات نظامی - می شود با یاغیان و کسانی که ظالم و ظلم پرور هستند و قصد تعرض به فرهنگ، انقلاب، نظام و مردم ما را دارند، جنگید.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: آن روزی که این ملت خرمشهر را حفظ کرده است، خرمشهر با اسلحه برنو، نارنجک دستی و ... حفظ شد. من به خاطر دارم که روزهای اول جنگ، پس از اینکه بخش غربی خرمشهر سقوط کرده بود، حدود 40 روز بعد در بخش شرقی خرمشهر و در منطقه کارون شرقی آمدیم که در همه آن محدوده یک عدد آر.پی.جی وجود داشت. جنگ اینگونه پیش رفته بود و مقاومت کردیم. امیدوارم که همه ما این توفیق را داشته باشیم که این فرهنگ جهاد و شهادت را در حافظه این ملت و جوانان امروزمان زنده نگه داریم.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: از این منظر است که مقام معظم رهبری می فرمایند زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست. این موارد حقیقت هایی است که باید به آن ها توجه داشته باشیم و از خداوند بخواهیم به گونه ای حرکت کنیم که راه امام (ره) و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به پیش ببریم.

وی در پایان گفت: از خداوند می‌خواهیم سلامتی و شفای عاجل به مقام معظم رهبری عطا شود و بتوانیم این انقلاب، نظام، باورها و پرچم را به صاحب اصلی آن حضرت ولی عصر (عج) تحویل دهیم.

کد خبر 272957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha