سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت شامگاه یکشنبه با حضور و سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت آغاز به‌کار کرد و در بخشی از مراسم افتتاحیه، از ۴چهره سینمایی دفاع‌مقدس و برگزیدگان ۳بخش رقابتی تقدیر شد.

جهانبخش سلطانی با اجرای صحنه‌ای از فیلم «افق» مرحوم ملاقلی‌پور روی صحنه آمد.

به گزارش همشهري، اين مراسم در آستانه هفته گراميداشت دفاع‌مقدس با اجراي چند قطعه موسيقي به رهبري آرش اميني مديركل حوزه رياست و امور بين‌الملل سازمان سينمايي كليد خورد و در ادامه از مرتضي شعباني مستندساز پيشكسوت، ابوالقاسم طالبي، محمدتقي فهيم و جهانبخش سلطاني با اهداي لوح تقدير و تنديس تقدير به عمل آمد. در مراسم معرفي سلطاني، بخشي از فيلم سينمايي «افق» ساخته مرحوم رسول ملاقلي‌پور در قالب نمايش اجرا شد.

  • هنر در خدمت دفاع‌مقدس

علي لاريجاني نخستين سخنران مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم مقاومت بود كه با ابراز رضايت از زنده شدن خاطرات سال‌هاي دور گفت: صحنه‌هاي دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامي يك ظرفيت بزرگ براي هنرمندان است و امكان دارد امروز براي نسل جوان اين سؤال پيش بيايد كه چرا بايد از تاريخ دفاع‌مقدس ياد كنيم. درست است كه جنگ هميشه از جنس سختي است اما در دل آن نوري براي حيات مجدد نهفته است و آن نور را بايد يافت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين سخن آيت‌الله جوادي كه «اگر كسي دنيا را نشناسد فريب مي‌خورد؛ از مهرش كيش مي‌بازد و از قهرش خويش» افزود: دفاع‌مقدس لايه‌هاي مختلف داشت و براي شناختن لايه‌هاي آن حتماً بايد از زبان هنر استفاده كرد. در اين جريان هنر مقاومت مسئوليتي بزرگ بر دوش دارد و بايد شما را تحسين كرد كه يك روشنگري بزرگ بر دوش داريد و بايد به جوانان اين كشور راه صراط مستقيم انقلاب را بياموزيد.

  • پيام بشار اسد

پس از پايان سخنان رئيس مجلس، رايزن فرهنگي سوريه متن پيام بشار اسد رئيس‌جمهور اين كشور را خطاب به جشنواره فيلم مقاومت و مردم ايران قرائت كرد. در بخشي از اين پيام آمده است: شما از راه ثبت وقايع رنج‌هايي را كه سوريه از سوي تروريسم تكفيري دچار آن شده زنده نگه داشته‌ايد. مي‌دانم اين يك رسالت سنگين است؛ بنابراين واقعيت‌ها را به جهان منتقل و تاريخ صادقانه را براي نسل‌هاي آينده ثبت كنيد.

  • مقاوم مقابل هاليوود

در ادامه نوبت به حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي رسيد كه در سخناني كوتاه گفت: دفاع‌مقدس آغاز خودباوري ملت ايران بود؛ روزي كه ما فهميديم قله قافي در كار نيست و سيمرغ خود ما هستيم. دفاع‌مقدس به ما ياد داد مرزها را از نو درنورديم. سينماي امروز در جريان دفاع‌مقدس دوباره‌ زاده شد و اين نوزايي را مرهون آن دوران باشكوه است. جهان امروز مقابل هجوم فرهنگي آمريكا زانو زده و در اين شرايط تنها سينماي سربلند مقابل نظام استكباري، سينماي ايران است.

  • پادشاه شن‌ها در روز دوم

سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت امروز در دومين روز برگزاري شاهد نمايش 42فيلم در بخش‌هاي مختلف خواهد بود. «خانه‌اي كنار ابرها»، «خاك و مرجان»، «روزگار عشق و خيانت»، «قصه عشق پدرم» و «تابستان طولاني» از فيلم‌هاي ايراني هستند كه در سينما عصر جديد به نمايش درمي‌آيند.

در پرديس ملت فيلم‌هاي «پنجاه قدم آخر»، «چ»، «ابوزينب»، «مهمان داريم» و «زيباتر از زندگي» روي پرده مي‌رود و سينما فلسطين ميزبان فيلم‌هاي «شهابي از جنس نور»، «معراجي‌ها»، «شيار 143»، «خانه‌اي كنار ابرها» و «چ» مي‌شود. شايد مهم‌ترين فيلم امروز «پادشاه شن‌ها» به كارگرداني نجدت انزور باشد كه ساعت 22:15 در بخش ايران‌هراسي و اسلام‌هراسي در سينما فلسطين به نمايش درمي‌آيد. در اين فيلم بريتانيايي 2هنرپيشه ايتاليايي نقش‌هاي جواني و پيري عبدالعزيز پادشاه سعودي را بازي كرده‌اند. فيلم با نگاهي انتقادي، تاريخ به‌وجودآمدن دولت آل‌سعود در سرزمين نجد و حجاز را حكايت مي‌كند. اسماعيل نجدت انزور براي ساختن پادشاه شن‌ها بارها مورد تهديد مقام‌هاي سعودي قرار گرفته است.

کد خبر 272764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha