همشهری آنلاین: رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه مذاهب اسلامی نیازمند توافق بر الگوی فقهی همزیستی مشترک هستند، گفت:

به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در دیدار با استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر مصر، با اشاره به چالش‌های جهان اسلام، راهکار حل مسائل امت اسلام را توافق بر یک الگوی فقهی مشترک دانست و تاکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان یک دانشگاه فرا مذهبی و بین‌المللی در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی در دیدار با شیخ احمد محمود کریمه استاد دانشگاه الازهر مصر، فعالیت دو نهاد گروه‌های فقهی و کرسی‌های فقهی مذاهب در دانشگاه مذاهب اسلامی را تشریح کرد و گفت: دانش‌ورزی در این دانشگاه فضایی مناسب را برای تبادل علمی و مقارنه‌سازی فقه فراهم آورده است.

مبلغی تاکید کرد: فعالیت گروه‌های تکفیری که با اسم مذهب به اصل اسلام و پیامبر گرامی آن ضربه می‌زند، زمینه را برای وحدت نهادهای علمی و فقهی جهت مقابله با اندیشه تکفیری به وجود آورده است.

وی افزود: مشترکات‌شناسی و مشترکات‌پردازی دو کار مهم این دانشگاه است که در فقه مقارن به آن می‌پردازیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین در ادامه بر آمادگی این دانشگاه جهت همکاری با دانشگاه الازهر مصر در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی فقهی تاکید کرد و ایجاد رابطه میان این دو نهاد را موجب تقویت علمی و فقهی آنها دانست.

شیخ احمد محمود کریمه استاد فقه مقارن و استاد برجسته دانشگاه الازهر مصر که به تهران سفر کرده است، بر لزوم پیگیری و تقویت همکاری‌ها تاکید کرد.

وی با اشاره به امتیازات الازهر در میان مراکز علوم دینی، گفت: عدم تعصب نسبت به مذهب اهل تسنن یکی از این امتیازات است و عقیده داریم باید مبانی و اصول فقه شیعه را هم شناخت و بیان کرد. در تاریخ الازهر عالمان بزرگی مانند شیخ محمود شلتوت قائل به تقریب بوده‌اند و من هم از جمله افرادی بوده‌ام که این کار را انجام داده‌ام.

استاد فقه مقارن الازهر با اشاره به اینکه تشکیل گروه‌های تکفیری و داعشی‌ها در راستای نابودی اسلام و با نقشه‌های صهیونیستی شکل گرفته است، به بیان اقدامات خود برای مقابله با این اندیشه‌ها پرداخت و گفت: من به سلفی‌ها «متسلفه» می‌گویم و کتابی را در مورد تکفیر نوشته‌ام چرا که آنها حتی الازهر را هم تکفیر می‌کنند.

استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر مصر در پایان با ابراز خرسندی از آشنایی با دانشگاه مذاهب اسلامی و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقریب میان مذاهب، ابراز امیدواری کرد که با بازگشت به مصر بتواند زمینه‌های لازم برای همکاری میان این دو نهاد دانشگاهی را بوجود آورد.

کد خبر 272158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha