مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: تک چرخ بدون پدال و فرمان قصد دارد در آینده نزدیک جای دوچرخه و اتومبیل را در خیابان‌های شهر بگیرد. تک چرخ بدون فرمان و پدال یک دوچرخه ساده و جمع و جور است که به زودی می‌توانید با آن رانندگی کنید.

تک چرخ بدون فرمان و پدال

اين تكنولوژي جديد اختراع يك فیزیکدان اسکاتلندی به نام مانوئل آلوارز لكزا است. او نام اين اختراع را ولو فيت (Velofeet)گذاشته است.

آلوارز معتقد است که ولوفيت می‌تواند وزن سبكش مشکل ترافيك را از جاده‌ و خيابان‌ها انباشته از ماشين را حل کند. به گفته او اين چرخ برای تردد در مسافت‌های کوتاه بسيار مناسب است. شما به راحتي مي توانيد با آن در جاده‌ها مانور دهيد. از طرفي اين انتقاد كه آيا اين چرخ در سربالايي‌ها هم مي‌تواند چنين مانورهايي بدهد و يا اينكه مي‌تواند از پس شيب‌هاي تند صعودي جاده‌ها و خيابان‌ها بر آيد؟

پاسخ اين فيزيكدان بازنشسته اين است كه اين طرح در ابتداي راه است و چرخ‌هاي بعدي ولوفيت توسعه يافته و حتي نسخه ورزشي آن هم ساخته خواهد شد.

با وجود اينها مخترع اين تك چرخ معتقد است كه با استفاده از ولو فيت به آسانی مي‌توان یک پیاده روی در پارک انجام دهيد و در حاليكه، سوار بر اسب تک چرخ خود شده‌ايد به تماشا بپردازيد.

او در باره اختراع خود بسيار خوشبين است و مي‌گويد؛ تغيير جهت در اين چرخ توسط پاها و حركات طبيعي بدن فرد صورت مي‌گيرد و ترمز نيز روي صندلي كار گذاشته شده است. سرعت آن بالا است و بستگي به سرعت دويدن شما هم دارد.اگر چه من مطمئن هستم که فردي ديگر ممکن است، سريعتر از من از اين چرخ استفاده كند. ولي در حالت راه رفتن عادي سرعت آن بالاتر از زماني است كه شما راه مي‌رويد يا بدون آن مي‌دويد

تک چرخ بدون فرمان و پدال

به همين دليل مطمئن هستم اين چرخ وسيله بسيار خوبي براي جابجايي در شهرستان‌ها و شهرهاي كوچك خواهد بود. كار با اين چرخ نياز به آموزش هم ندارد و حتي راحت‌تر از دوچرخه سواري است و به جرات مي توان گفت، اين وسيله شما را لاغر و بدنتان را رو فرم نگه خواهد داشت.

تک چرخ بدون فرمان و پدال

از نظر او ولو فيت یک پروژه بسیار هیجان‌انگیز است و مي‌خواهد آن را بیشتر توسعه دهد تا هر روز گام بيشتري بتوان به جلو برداشت.

مانوئل آلوارز 61 سال دارد و در مکزیک متولد شده است. او 18 سال گذشته را در ارتفاعات زندگي كرده است. هدف اصلی او برای توسعه وعملی ساختن چيزي بیش از یک دوچرخه معمولي برای رفت و آمد در شهرهاي كوچك است.

اين اختراع به افرادي كه از مشكلات حركتي نيز رنج مي‌برند، مفيد است. چرا كه وزن فرد روي چرخ قرار گرفته و فشار زيادي روي پا وجود ندارد و اگر مقاومتي نكنيد خودش حركت خواهد كرد. از نظر اين فيزيكدان خوشبين شما مي‌توانيد جهان را با پاهاي خود بگرديد، بدون نياز به هيچ خودروي آلوده زا...

اين وسيله از پس امتحان و آزمايشات خود بر آمده و قرار است در جشنواره (Kingussie) به نمايش عمومي در‌آيد. براي توسعه و ارتقاء كيفي آن نيز يكي از دانشگاه‌هاي اسكاتلند قول مساعدت به اين فيزيكدان داده است.

  • بر گرفته از؛ dailymail
کد خبر 272095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha