محمدعلی شاطری: ممکن است شما از آن دسته والدینی باشید که هرگز برای سفر رفتن، فرزندان خود را تنها نگذاشته‌اند اما این سفر با سفرهای دیگر فرق می‌کند.

بازمـانـده‌هـا

 در سفر حج بايد از همه‌‌چيز بگذري تا به خدا برسي. بايد همه‌‌چيز را بگذاري و بگذري. بايد همه داشته‌هايت را به خدا بسپاري و با دست خالي به سويش بروي. ولي چگونه؟ چگونه مي‌شود فرزنداني را كه يك عمر در كنارشان بوده‌ايد و هر لحظه از آنها مراقبت كرده‌ايد حالا تنها رها كنيد و برويد؟ در اين مطلب تلاش داريم تا جواب همين سؤال‌ها را بدهيم. با ما همراه باشيد.

كارهايي كه پيش از سفر بايد انجام دهيد

بايد قبل از سفر با بچه‌ها حرف بزنيد و آنها را براي جدايي يك ماهه آماده كنيد‌

شما به‌عنوان پدر و مادر در طول روز فعاليت‌هاي زيادي را در حوزه مراقبت از فرزندان، مرتب كردن خانه، فراهم آوردن امكانات موردنياز براي رفاه حال آنان و... انجام مي‌دهيد. حالا درنظر بگيريد كه مي‌خواهيد يك‌ماه نباشيد و بايد تا حد توان شرايط را براي اين يك‌ماه آماده كنيد.درست است كه شما مشغول تهيه مقدمات و تدارك سفر هستيد و زمان كمي داريد اما سعي كنيد در حد توان محيط خانه و زندگي فرزندان را به‌طور كامل نظافت و مرتب كنيد.فرزند شما در هر سن و سالي كه باشد براي كلام شما اهميت زيادي قائل است. با او گفت‌وگو كنيد و برنامه سفر خود را به خوبي برايش توضيح بدهيد. به او بفهمانيد كه تحمل اين دوري يك ماهه براي شما هم سخت و طاقت فرساست و تنها شوق رسيدن به قرب الهي است كه اين دوري را براي شما امكانپذير مي‌كند.

اگر فرزند‌ شما در سنين بالاتر از دبستان است سعي كنيد تا پيش از سفر فلسفه حج، آداب و مناسك و اهميت اين سفر را براي او توضيح بدهيد و به او گوشزد كنيد كه با ماندن او در كنار مراقبش و رعايت مسائل اخلاقي و در واقع پسر يا دختر خوبي بودن مي‌تواند در ثواب بزرگ حج با شما شريك باشد.

مقدمات زندگي فرزندتان را با افرادي كه قرار است در اين مدت از او نگهداري كنند، فراهم كنيد. تا جايي‌كه ممكن است لباس‌هاي مورد نياز فرزندان در طول اين يك‌ماه را شست‌وشو و آماده كنيد. وسايل مورد نياز براي مدرسه رفتن و مطالعه فرزندان در اين يك‌ماه را تدارك ديده و آماده كنيد.از مدتي قبل كودكان خود را براي اطمينان از سلامتي آنها و احتمال بيماري نزد پزشك خانوادگي خود برده و چكاپ كنيد.با مهدكودك يا مدرسه فرزندتان گفت‌وگو كنيد و آنها را در جريان سفر خود قرار دهيد.

ضروري است كه مسئولان مدرسه و مهدكودك با كسي كه مي‌خواهد از فرزندان شما در اين مدت مراقبت كند آشنا شوند و در مواقع لزوم به يكديگر دسترسي داشته باشند.شناخت سليقه و خواسته‌هاي فرزندان شما در يك مدت كوتاه براي مراقبين بسيار سخت خواهد بود؛ بنابراين بهتر است وسايل و لوازم مورد نياز بچه‌ها در طول اين يك‌ماه را پيش از سفر با همراهي خودشان خريداري كنيد.

توصيه‌هايي براي مراقبين

اگر شما قرار است از كودكي كه پدر و مادرش به سفر حج رفته‌اند مراقبت كنيد اين نكته‌ها را در نظر بگيريد‌

اينكه شما ‌مراقبت از فرزندان يك پدر و مادر به حج‌رفته را برعهده گرفته‌ايد وظيفه بسيار خطيري است كه هر چند زحمات بسيار زيادي دارد اما مطمئن باشيد كه ان‌شاءالله ‌شما در ثواب حج اين پدر و مادر سهيم خواهيد بود. فراموش نكنيد كه ثمره عمر يك پدر و مادر به امانت نزد شما سپرده شده و اميد آنها به شماست. پس لحظه‌اي از مراقبت از بچه‌ها غفلت نكنيد.

بچه‌ها بسيار باهوشند و به خوبي مي‌توانند از نبودن پدر و مادرشان سوءاستفاده كنند. براي مراقبت از بچه‌ها در دوران نبود پدر و مادرشان به هيچ وجه لازم نيست به آنها باج بدهيد. براساس قوانيني كه پدر و مادر براي شما توضيح داده‌اند سعي كنيد برخوردي منعطف و با محبت اما قاطعانه داشته باشيد.

بچه‌ها بعد از تماس تلفني با پدر و مادر در طول سفر عكس‌العمل‌هاي متفاوتي دارند. بعضي از آنها پس از تماس خوش اخلاق‌تر شده و سرحال مي‌شوند و بعضي بيشتر دلتنگ شده و بدخلق مي‌شوند. پس از نخستين تماس و براساس عكس‌العمل بچه‌ها براي تماس‌هاي بعدي با پدر و مادر برنامه‌ريزي كنيد.

اگر جايي به مشكل خاصي برخورد كرديد سعي كنيد با والدين بچه‌ها تماس بگيريد و از آنها مشورت بگيريد.

چه‌كسي از فرزندان مراقبت كند؟

انتخاب مراقب و كسي كه قرار است در اين يك ماه از بچه‌ها نگهداري كند اهميت زيادي دارد

اينكه چه‌كسي در طول اين يك‌ماه از فرزندان شما مراقبت كند كاملا بستگي به شرايط و وضعيت فرزندان و اقوام و دوستان شما دارد. در ادامه برخي از نكات مهم در اين زمينه را مرور مي‌كنيم:
طبيعتا نخستين گزينه در چنين زمان‌هايي اقوام هستند. اگر خوب به ليست فاميل‌هاي خود نگاه كنيد، حتما كسي را پيدا مي‌كنيد كه با فرزند شما رابطه بهتري داشته باشد. پدربزرگ و مادربزرگ، خاله، عمه، عمو و دايي‌ها مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي براي انتخاب شما باشند. اينكه فرزندان را به پدر و مادر خود بسپاريد يا پدر و مادر همسرتان، به خاله بسپاريد يا دايي يا عمو يا عمه كاملا بستگي به شرايط آنها و نيز شرايط فرزندان شما دارد.

اگر به هر دليل از ميان اقوام به گزينه موردنظر نرسيديد مي‌توانيد در ميان دوستان خانوادگي صميمي و خيلي نزديك هم به‌دنبال فرد موردنظرتان باشيد.

در انتخاب مراقب براي بچه‌ها به سن و جنس فرزند خودتان و فرزند مراقبي كه مي‌خواهيد انتخاب كنيد دقت داشته باشيد. هرچه شرايط روحي و جسمي فرزند شما به شرايط فرزندان كسي كه مي‌خواهيد از فرزندتان مراقبت كند نزديك‌تر باشد مراقبت و نگهداري از آنها آسان‌تر بوده و از لحاظ تربيتي و اخلاقي هم شرايط بهتري فراهم خواهد شد؛ مثلا اگر فرزند شما دختر باشد شما بايد ترجيحا به‌دنبال كسي باشيد كه او هم دختري در سن فرزند شما داشته باشد. يا اينكه فرزند دختر خود را براي مراقبت به خانواده‌اي ندهيد كه فرزند پسر بزرگ تري دارد. اين حساسيت‌ها ربطي به نزديكي و صميميت خانواده مورد نظر با شما ندارد.

دقت كنيد كه مراقب مورد نظرتان توانايي كنترل و مراقبت از فرزندتان را داشته باشد؛ مثلا از لحاظ سن و سال يا سلامتي جسماني مشكلي براي مراقبت از فرزندتان نداشته باشد.

اگر فرزند شما در سنين پيش از دبستان است و نياز به مراقبت زيادي دارد مي‌توانيد در كنار مراقبي از ميان اقوام يا دوستان، از يك پرستار كودك هم استفاده كنيد.

كودكان و مسئله نبودن والدين

در سن صفر تا 2سال
‌ اگر شما كودكي در سنين زير 2 سال داريد و هيچ راهي براي بردنش به حج نداريد، بايد در انتخاب مراقب كودك خيلي دقت كنيد. دوري يك ماهه ميان والدين و به‌خصوص مادر و كودك در سنين زير 2 سال مي‌تواند مشكلات زيادي براي او ايجاد كند. بهتر است از نزديك‌ترين فرد به كودك خود بخواهيد كه در اين دوران از او مراقبت كند.

‌ 3تا 6سال
‌ كودكان در اين سنين مي‌توانند دوري از پدر و مادر را به‌علت سفر بفهمند اما ممكن است طي زمان دوري از آنان، برخي رفتارهاي گذشته خود مانند خوردن شيشه و پستانك يا بي‌اختياري ادرار را از خود بروز دهند كه اين رفتارها با دقت و ظرافت كسي كه از كودك مراقبت مي‌كند قابل كنترل است. سعي كنيد با تماس‌هاي مكرر تلفني و صحبت با كودك، خلأ دوري از او را جبران كنيد.

‌ 7تا 12سال
در اين سنين كودك نبودن پدر و مادر و سفر آنان را به‌طور كامل مي‌فهمد. كودكان در اين سنين مشكل خاصي در برخورد با نبودن پدر و مادر نخواهند داشت. فقط بايد در انتخاب كسي كه مي‌خواهد از آنها مراقبت كند و محل نگهداري آنها دقت لازم را انجام دهيد تا كودك بتواند خود را به خوبي با شرايط جديدش تطبيق دهد. در اين سنين با طولاني شدن زمان غيبت شما، كودك احتمالا يكسري رفتارهاي بازتابي مانند بدخلقي، دعوا كردن با كودكان ديگر، سركشي و بي‌انضباطي در مدرسه را مرتكب خواهد شد كه با مديريت مراقبين و توجه آنان به منشأ اين رفتارها چندان وخيم نخواهد بود.

‌ 13تا 15سال
در اين سنين در واقع شما با يك نوجوان طرف هستيد كه احساس استقلال مي‌كند و به ظاهر هيچ نگراني‌اي از نبودن شما ندارد. بچه‌ها در اين سنين به خوبي مي‌توانند دوري يك ماهه از والدين را تحمل كنند. ساعت‌هاي مدرسه و بازي با دوستان تا حد زيادي مي‌تواند وقت كودك را پر كند و مانع بهانه‌گيري او شود. در اين سن بيشتر دغدغه شما بايد بر كنترل رفتارهاي نوجوان و رعايت قوانين تربيتي در غياب شما باشد.

‌ ‌‌16سال به بالا
‌در اين رده سني شما با يك انسان بالغ روبه‌رو هستيد كه سفر يك ماهه شما براي او كاملا قابل‌فهم و درك بوده و احتمالا در غياب شما با مشكل خاصي هم مواجه نخواهد شد. مهم‌ترين مسئله در اين سن كنترل نوجوان شما در برخوردهاي اجتماعي، دوستان و... در غياب شماست. در چنين سني شما بايد قوانين كنترلي خاصي را براي زمان سفروضع كنيد تا‌ در غياب شما دچار احساس آزادي بي‌قيد و شرط نشود.

بچه‌ها در اين يك‌ماه كجا زندگي كنند؟

طبيعتا بهترين حالت براي مراقبت از بچه‌ها در مدت زمان غيبت شما خانه خودتان است. اگر شما بتوانيد مراقبي از ميان اقوام و دوستان انتخاب كنيد كه بتواند در مدت زمان سفر حج شما به خانه شما بيايد و همانجا از بچه‌هاي شما مراقبت كند شرايط براي هر دوي آنها، چه مراقب و چه فرزندان آسان‌تر و بهتر خواهد بود. حضور فرزندان در محيط خانه باعث آرامش بيشتر آنها مي‌شود. حضور در محيطي جديد مي‌تواند تا حد زيادي باعث آشفتگي آنها شده و باعث شيطنت، عدم‌تمركز، بدخلقي و... شود. در عين حال اگر شرايط براي حضور مراقب مورد نظر شما در منزل خودتان فراهم نيست سعي كنيد مراقبي را انتخاب كنيد كه فرزند شما پيش از اين رفت‌وآمد زيادي به منزل آنها داشته و به‌نوعي با محل زندگي آنها آشنا باشد تا آشفتگي و استرس كمتري را تجربه كند. حتي بد نيست به مراقب توصيه كنيد كه گاهي به بهانه‌هاي مختلف فرزندتان را به منزل خودتان بياورد تا آرامش بيشتري داشته باشد.

نكاتي كه بايد به مراقب فرزندتان گوشزد كنيد

تا جايي كه مي‌توانيد خصوصيات اخلاقي و فوت و فن‌هاي ريز برخورد با فرزندتان را به كسي كه مي‌خواهد از او مراقبت كند منتقل كنيد.

عادت‌هاي غذايي، عادت‌هاي استراحت، نوع پوشاك و مواردي از اين دست را به مراقب فرزندتان گوشزد كرده و حتي در جدولي براي او يادداشت كنيد.

پرونده پزشكي، ليست حساسيت و آلرژي نسبت به مواد غذايي و...، آدرس و تلفن پزشك و دندانپزشك، دفترچه بيمه و مدارك شناسايي فرزندتان را به مراقب او تحويل دهيد.

اطلاعات تماس با اولياي مدرسه، راننده يا مسئول سرويس مدرسه، مسئول باشگاه ورزشي يا هر جاي ديگري كه فرزند شما در طول اين مدت ممكن است به آنجا برود را در اختيار مراقب فرزندتان قرار دهيد.

برنامه دقيق رفت‌وآمد فرزندتان در طول شبانه روز و نحوه حمل‌ونقل او را به مراقب تحويل دهيد. محل‌هايي كه او مي‌تواند در طول شبانه روز به آنجا برود را مشخص كنيد و از مراقب فرزندتان بخواهيد مگر در موارد خاص و اضطراري بدون هماهنگي شما اجازه تغيير در اين برنامه را به فرزندتان ندهد.

قوانين و مقرراتي كه تا پيش از اين درباره رفت‌وآمد، ارتباط با دوستان، استفاده از اينترنت و رايانه و... در خانه و در برخورد با فرزندتان داشته‌ايد را به مراقب فرزندتان توضيح داده و از او بخواهيد همين قوانين را در برخورد با فرزندتان به‌كار بندد.

يادتان باشد كه نبودن شما نبايد بهانه‌اي براي فرزندتان شود كه از ديگران باج خواهي كند.به اين ترتيب،نه تنها مشكلات متعددي براي مراقب پيش مي‌آيد بلكه شما هم پس از بازگشت از سفر با كودكي مواجه مي‌شويد كه روحياتش بسيار عوض شده است.

کد خبر 271952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha