مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه صورت گرفته توسط محققان سوئیسی نشان می‌دهد، نمک نه تنها برای سلامتی انسان مضر است، بلکه بلورهای آن می‌تواند روند تخریب ساختمان‌ها و رنگ دیوارها را سرعت ببخشد.

به گزارش ایسنا، نمک از روش‌های مختلف می‌تواند وارد مواد ساختمان شود؛ به طور مثال سیمان حاوی گچ (سولفات کلسیم) و سولفات قلیایی است که هر دو حاوی نمک هستند.

محققان موسسه مواد ساختمانی در موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) در تحقیقات خود دریافته‌اند، نفوذ نمک در مواد ساختمانی از محیط، از طریق آب‌های زیرزمینی نزدیک به سطح یا از طریق دی‌اکسید گوگرد آلاینده جو- که در واکنش با کربنات کلسیم در سنگ آهک، گچ را شکل می‌دهد- صورت می‌گیرد.

همچنین یخ‌زدایی با نمک یکی دیگر از روش‌های نفوذ نمک به داخل مواد ساختمانی محسوب می‌شود.

از طریق شسته و حل شدن در آب باران، مایع حاوی نمک می‌تواند از طریق حفره‌ها و ترک‌ها وارد ساختمان شود و این بلورهای نمک به مرور منجر به تخریب ساختمان می‌شوند.

در این مطالعه محققان مکعب‌های دو سانتی‌متری سنگ آهک را درون حمام سولفات سدیم - به عنوان مخرب‌ترین نمک- قرار دادند؛ سپس سنگ‌ها پیش از این که مجددا در حمام نمک در دمایی پایین‌تر قرار داده شوند، در دمای بالا خشک شدند.

در طول فرآیند خشک شدن، نمک در حفره‌های سنگ به شکل خشک و بی‌آب متبلور شد؛ در مرحله بعدی حمام نمک، محلول نمک مجددا وارد حفره‌های سنگ ‌آهک شده و نمک بلوری‌شکل به حالت مایع بازگشت.

از این طریق امکان اندازه‌گیری مقدار نمک درون سنگ و تولید یک محلول فوق اشباع فراهم شد؛ هرچه میزان اشباع محلول نمک بالاتر باشد، قدرت تخریبی آن افزایش پیدا می‌کند.

این مطالعه به محققان کمک می‌کند تا میزان نمک مورد نیاز برای خارج کردن از مواد ساختمان‌ را تعیین کرده یا زمان احتمالی بروز آسیب‌دیدگی را تخمین بزنند.

کد خبر 271831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha