همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تغییر نوع نگاه به نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد

رئیس جمهوری اسلامی ایران  در بیست و چهارمین اجلاس سالانه روسای 716 منطقه آموزش و پرورش کشور، تحول گرایی را از محورهای اصلی نظام تعلیم و تربیت و رمز زندگی و ماندگاری خواند و بر ضرورت تغییر نوع نگاه به نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد.آقای احمدی نژاد گفت: باید در نظام ارزشی و ارزشیابی تعلیم و تربیت از درون و برون تحول اساسی ایجاد شود تا انسان سازی متناسب با حیات طیبه و آرمان الهی صورت گیرد.

احمدی نژاد همچنین مشارکت تمام دست اندرکاران آموزش و پرورش را در تدوین و برنامه ریزی آموزشی خواستار شد و گفت: آنچه امروز معلم را در جامعه ما عزیز نگه می دارد رابطه تربیتی با نسل های پی درپی است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در عرصه تعلیم و تربیت نیازمند تحول در افق نگاه به آینده هستیم و باید دائما نو به نو شویم.

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنان خود، مد نظر قرار دادن هدف نهایی و آینده نگری را لازمه حرکت پایدار در مسیر تعالی و کمال دانست و افزود: در دنیایی که برای برتری طلبی و سلطه جویی و رفاه و برخورداری بیشتر درحال رقابت سنگین و شکننده ای است، آینده‌ای که ما تصور می‌کنیم غایت هستی و برپایی حیات طیبه انسانی براساس عشق و محبت و خداپرستی است و تحول و برنامه‌ها باید مطابق آن باشد.

رئیس جمهور گفت: ما نمی خواهیم برای دیگران رقیب سیاسی و اقتصادی باشیم هر چند در همه زمینه ها باید درقله قرار بگیریم .

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما حامل پیام الهی برای افراد بشر هستیم که آن پیام بازگشت انسان ها به مسیر انبیای الهی و حق وعدالت است.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت بیش از یک میلیون انسان دلسوز و فرهنگی در مجموعه آموزش و پرورش کشور گفت: موضوع کار شما انسان سازی است و در نگاه ما باید انسانی تربیت وساخته شود که علاوه بر علم و آگاهی در تمام زمینه ها، خلاق، شجاع، مبتکر، در خدمت آرمان های الهی وانقلابی و برای جامعه مفید و کارآمد باشد.

احمدی نژاد گفت: باید محیطی فراهم کنیم تا استعدادهای نسل جوان که نزد ما به امانت سپرده شده است شکوفا شود و این نسل زندگی سعادتمندی داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به منزلت و جایگاه معلم در اندیشه اسلامی گفت: معلمی بالاترین شان است؛ در این مسیر باید اول خودمان را باور کنیم تا منزلت معلم جایگاه حقیقی خود را در جامعه پیدا کند و نباید کاری کنیم تا فضایی درست شود که معلمی با سایر مشاغل یکی باشد.

احمدی نژاد افزود: آنچه در کام انسان های مصمم به ویژه نسل جوان ونوجوان ماندگار می ماند تنها علوم نیست بلکه اخلاق و منش و روحیات یا همان جنبه تربیتی است.

وی گفت: بزرگ ترین ضربه این است که شان علم آموزی را از تربیت جدا کنیم بنابراین مسئله تربیت باید در نگاه و متن کار معلم قرار گیرد تا انسانی که منطبق با معیارهای الهی است ساخته شود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه باید در نظام ارزشیابی آموزشی ما مجموع معیارها مورد توجه و ملاک قرار گیرد گفت: تعلیم و تربیت یک موضوع و بزرگ ترین ماموریت معلمان است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حمایت دولت از خادمان عرصه تعلیم وتربیت در کشور ازجمله تامین بودجه لازم گفت: آموزش وپرورش همچنان کانون بهترین و پاک ترین نیروهاست که پای آرمان های این ملت ایستاده اند و امید می دهند.

احمدی نژاد کمال جویی، عدالت طلبی و خداپرستی را از ویژگی های ملت ایران در طول تاریخ برشمرد و گفت: برای همه ما هویت اسلامی - ایرانی موضوعیت دارد و ایرانی یعنی مسلمان و اسلام ناب یعنی ایران و این تعریف از ملت ایران گزافه گویی نیست.

رئیس جمهور افزود: باید نمادهای هویت اسلامی - ایرانی در آموزش و پرورش برجسته شود تا جوان ما به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار کند و در چنین صورتی ما در هیچ جایی آسیب پذیر نخواهیم بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید نظام آموزشی در کشور به گونه‌ای طراحی شود که داشتن مدارک بالای تحصیلی مانند فوق لیسانس و دکترا ملاک موفقیت شمرده نشود بلکه باید افراد با مدارک پایین تر نیز به حال جامعه مفید و سازنده شناخته شوند که البته عملی کردن چنین نگرشی مستلزم نیازشناسی و تهیه و تدوین یک نظام آموزشی متناسب با استعدادهای افراد در جامعه است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به تفاوتهای موجود بین دو نظام آموزشی درحوزه های علمیه ومدارس گفت: نباید در نظام آموزشی کشور ماموریت تعلیم و تربیت را به طور جداگانه به مربیان و معلمان بسپاریم و آن را جدا از هم ببینیم.

رئیس جمهور همچنین از مخالفت برخی افراد با افزایش حقوق معلمان در جامعه انتقاد کرد و گفت: این افراد زمانی که حقوق استادان در کشور افزایش یافت با آن مخالفت نکردند ولی امروز که دولت درپی افزایش حقوق معلمان است با آن مخالفت می کنند و دولت را تحت فشار قرار می‌دهند.

رئیس جمهور وجود دهها اداره و مرکز با فعالیت های موازی و مشابه را در آموزش و پرورش، غیرضروری و نامناسب خواند و با تاکید بر لزوم ایجاد تمرکز در کارهای پژوهشی در آموزش و پرورش گفت: فعالیت چهارصد هزار نفر از مجموعه یک میلیون و صد هزار شاغل در آموزش و پرورش در کارهای ستادی و اداری پذیرفته نیست مگر اینکه واقعا این گروه به عنوان دستیار و کمک معلم ابراز کار و فضای لازم را برای معلمان فراهم کنند.

در این همایش سالانه، فرشیدی وزیر آموزش و پرورش نیز از فعالیت های یک ساله این وزارتخانه گزارش داد.

کد خبر 27162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز