دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: داور بخش نوازندگی کمانچه جشنواره جوان گفت: از اجرای شرکت‌کنندگان بخش نوازندگی کمانچه هشتمین جشنواره موسیقی جوان راضی بودیم و سطح نوازندگی‌ها خیلی به هم نزدیک بود.

kamancheh

به گزارش ایسنا، مهدی آذر سینا گفت: اگر نوازنده‌ای به عنوان برگزیده انتخاب نشود، دلیل بر پایین بودن سطح نوازندگی‌اش نیست چرا که فاصله نمرات خیلی کم بود و ما در قالب هیات داوران محدود به انتخاب سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم هستیم.

آذرسینا ادامه داد: همگی راه یافتگان به مرحله اجرای صحنه‌ای زحمت کشیده بودند و کیفیت نوازندگی‌ها بسیار خوب بود؛ البته برخی ضعف‌ها نیز مانند ویبراسیون و یا تغییر در ردیف، در نواختن‌شان به چشم می‌خورد که به نظرم معلم‌های این شاگردان باید در آموزش دقت بیشتری داشته باشند.

این نوازنده کمانچه افزود: یکی از موارد حائز اهمیت در بخش نوازندگی کمانچه توجه و گرایش به ردیف میرزا عبدالله بود که از نظر اهل فن جامع‌تر است؛ همه شرکت‌کنندگان در رده سنی «الف» و «ب» ردیف میزرا عبدالله را می‌نواختند و این جای خوشحالی دارد.

داور بخش موسیقی سنتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف نوازندگان در این بخش قرار دادن ساز کمانچه حین نوازندگی روی صندلی بود و این خود باعث عدم پایداری ساز می‌شد، این در حالی است که امروزه با آمدن پایه‌های مخصوص می‌توانند به راحتی ساز را روی زانو قرار دهند و شکیل‌تر و بهتر بنوازند.

آذرسینا با اشاره به تاثیر جشنواره موسیقی جوان در سوق دادن استعدادهای جوان به موسیقی اصیل و علمی گفت: اهمیت به ردیف موسیقی دستگاهی به وضوح در این جشنواره دیده می‌شود که نکته بسیار مهمی است، چرا که اصل موسیقی سنتی ردیف است. اما به طور کلی برگزاری این جشنواره تاثیر عمیقی بر روند کاری و وضعیت نوازندگی هنرمندان جوان کشورمان دارد.

سعید فرجپوری دیگر داور بخش نوازندگی کمانچه درباره هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: من حدود 4 سالی می‌شد که ایران نبودم و گاه گداری به طور جسته و گریخته به ایران می‌آمدم؛ طی این مدت چندان در جریان سطح هنرجویان کمانچه نبودم؛ اما امروز وقتی نوازندگی نوجوانان و جوانان را در بخش کمانچه نوازی جشنواره موسیقی جوان دیدم، واقعا غافلگیر شدم.

این نوازنده کمانچه در ادامه افزود: نوازندگان جوان بخش کمانچه به نسبت سال‌های قبل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند که باعث خوشحالی است. آنها بسیار با عشق و با احساس ساز زدند و ما اعضای هیات داوران را به آینده امیدوار کردند. من وقتی وضعیت امروز کمانچه را در بین نسل جوان با 25 سال قبل که این ساز را ساز مهجوری می‌دانستیم، مقایسه می‌کنم بسیار از توجه جوانان به این ساز خوشحال می‌شوم.

وی همچنین عنوان کرد: من امروز در حین داوری، هر از چند گاهی ناخودآگاه به مقایسه وضعیت امروز موسیقی کشورمان به خصوص در ساز کمانچه با دوران جوانی خودم می‌پرداختم و باید بگویم آنچه در این جشنواره از نسل جوان دیدیم بسیار امیدوارکننده بود.

سعید فرجپوری ادامه داد: با برگزار جشنواره موسیقی جوان، همین که رقابتی در بین جوان‌ها ایجاد می‌شود و آنها در این کش و قوس متوجه می‌شوند جایگاه‌شان در میان هم سن و سالانشان کجا است به نظرم اتفاق مهمی است. هنرجویان در تنهایشان ساز می‌زنند و تا زمانی که در چنین عرصه‌ای با سایر نوازندگان روبرو نشوند نمی‌توانند سطح خودشان را بسنجند و نمی‌توانند بفهمند در اطرافشان چه خبر است. از این رو برگزاری چنین جشنواره ای را بسیار مهم و ضروری می‌دانم.

وی گفت: آرزوی موفقیت برای برگزارکنندگان این جشنواره دارم و امیدوارم که این برنامه در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد تا شاهد نسلی با انگیزه تر و آگاه تر در زمینه موسیقی باشیم.

  • قانون‌نوازان در شرایط مطلوب

ملیحه سعیدی، داور بخش نوازندگی ساز قانون این جشنواره هم گفت: مرحله نهایی ساز قانون در دو رده سنی «الف» و «ج» از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار بودند و در رده سنی «ب» این شرایط به نسبت از کیفیت پایین‌تری برخوردار بود. من در سال‌های گذشته در جشنواره‌های مختلفی چون جشنواره موسیقی فجر، جوان و بانوان داوری کرده‌ام و به جرات می‌توانم بگوییم که امسال سطح نوازندگان ساز قانون واقعا به نسبت گذشته بالاتر رفته است که جالی بسی خوشحالی و امیدواری دارد.

وی افزود: برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار کمک می‌کند تا این هنرجویان و نوازندگان جوان، سطح کارشان را بسنجند و بفهمند که نسبت به سایر دوستان‌شان در چه سطحی قرار دارند. به هر حال چنین عرصه‌ای که با حضور بهترین استعدادهای جوان موسیقی ما در زمینه نوازندگی شکل می‌گیرد، باعث می‌شود تا نسل جوان حس رقابتی جدی‌تر را تجربه کنند.

سعیدی تصریح کرد: در مرحله پایانی هشتمین جشنواره موسیقی جوان شاهد حضور جوانانی از سراسر کشور بودیم که به خصوص دیدن استعدادهایی از شهرستان‌های دیگر برای همه ما اعضای داوران جالب توجه است. به هر حال شهرستان‌های ما به اندازه تهران از امکانات آموزشی و حضور مدرسان توانمند بهره نمی‌برند و وقتی می‌بینیم که در شهرستان‌ها نیز با امکانات کمشان نوازندگان خوبی حضور دارند نسبت به کلیت روند موسیقی کشور امیدوارتر می‌شویم.

این عضو هیات داوران گفت: این جشنواره نیز به هر حال مانند هر جشنواره دیگری شاید نقطه ضعف هایی داشته باشد اما برگزاری آنقدر اهمیت دارد که همه ما امیدواریم برگزاری جشنواره موسیقی جوان تداوم داشته باشد تا تاثیر واقعی‌اش را بر آینده موسیقی کشورمان بگذارد.

پریچهر خواجه دیگر داور بخش نوازندگی ساز قانون در جشنواره موسیقی جوان گفت: از نظر سطح کیفی، نوازندگی‌های گروه«الف» و «ج» ساز قانون در این جشنواره سطح خوبی داشتند و گروه«ب» پایین‌تر بودند. در میان گروه سنی«الف» رقابت تنگاتگ بود که اتفاق جالب توجهی محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: حضور نوازندگان جوان از سراسر کشور در چنین جشنواره‌ای برای من لذت‌بخش است چرا که نشان از اهمیت موسیقی در بین خانواده‌ها دارد. قطعا برگزاری چنین جشنواره‌ای گامی موثر در کشف استعدادهای جوان است.

این مدرس و نوازنده ساز قانون همچنین عنوان کرد: با وجود محدودیت‌ها و عدم امکانات در شهرستان‌ها امسال استقبال مردم و شرکت‌کنندگان از موسیقی بیشتر بود که این خود جای قدردانی دارد.

  • شرکت در این جشنواره، پیشرفت را تشدید می‌کند

کریم قربانی، داور بخش کلاسیک جشنواره موسیقی هشتم در شاخه نوازندگی ساز ویلنسل هم گفت: امسال خوشبختانه مسئولین جشنواره لطف و همت کردند و از موسیقی کلاسیک نیز استفاده کردند که حضور جوانان مستعد در این شاخه بسیار چشمگیر بود چرا که اضافه شدن این بخش به جشنواره به روند حضور جوانان در عرصه موسیقی کلاسیک و پیدا کردن راه درستشان کمک می‌کند که در آینده این تاثیر را بیشتر خواهیم دید.

وی ادامه داد: من معتقدم شرکت در این جشنواره، پیشرفت جوانان را تشدید می کند و باعث می‌شود جوان‌های مستعد و با استعداد را بیشتر بشناسیم. این در حالی است که نوازندگی شرکت کنندگان خیلی خوب بود و این امیدواری وجود دارد که در آینده از حضور این جوانان در اجراها بهره ببریم.

محسن تویسرکانی دیگر داور بخش نوازندگی ویلنسل نیز گفت: اجراهای شرکت کنندگان دور از انتظار بود چرا که در حال حاضر بواسطه نبود ارکسترها انگیزه‌ای برای جوانان جهت گرایش به سازهایی چون ویلنسل وجود ندارد اما این جشنواره نشان داد جوانان با انگیزه ساز می‌زنند که این خود جای خوشحالی است.

وی در خصوص سطح نوازندگی شرکت کنندگان در بخش ویلنسل اظهار داشت: در بعضی رده‌های سنی سطح نوازندگی خیلی به هم نزدیک و در برخی دیگر اختلاف سطح بیشتر بود که این مسئله طبیعی است.

  • استعداد‌های جوان از این طریق شناخته می‌شوند

فریماه قوام صدری، یکی از داوران بخش پیانو این جشنواره در خصوص اضافه شدن بخش کلاسیک به جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: ما سالهاست منتظر این واقعه خوش هستیم و خوشحال شدیم در این دوره از جشنواره بیش از 70 هنرجوی پیانو شرکت کردند.

وی ادامه داد: ما انگیزه بسیار بالایی در شرکت‌کنندگان دیدیم به خصوص حضورهنرجویان شهرستانی برای ما جای خوشحالی داشت که در راه آموزش صحیح هستند و طبیعی است برگزاری این جشنواره با بخشی مربوط به موسیقی کلاسیک جهانی باعث خواهد شد در سطح کشور رشد علمی موسیقی وسیع‌تر شود.

فریماه قوام صدری افزود: ما تمام استعدادهای جوان را می‌توانیم از این طریق بشناسیم واین آشنایی برایمان فوق‌العاده است و آرزو می‌کنیم که هر خدمتی که از دستمان بر می‌آید بتوانیم برای این جوانان انجام دهیم تا گام‌هایی را که بر می‌دارند جایگاه صحیح‌تری را برایشان تعیین به وجود آورد.

وی در خصوص معیارهای داوری ادامه داد: در وهله اول فرم و تکنیک اجرای موسیقی هنرجویان مد نظر قرار می‌گیرد که از دو بخش سرعت‌نوازی و بیان موسیقایی در نظر گرفته می شود؛ این دو اصل کلی است که نسبت به سطح آموزش و سالهای فعالیت شان و همچنین به میزان تفکر و رشد ذهنی آنها بستگی دارد. خدا را شکر در این زمینه ها این راه یافتگان خوب بودند.

داور بخش کلاسیک هشتمین جشنواره موسیقی جوان در ساز پیانو افزود: منتخب نشدن هنرجویانی که از شهرستانهای دور و نزدیک و تهران شرکت کردند به این معنا نیست که کارشان مورد پسند قرار نگرفته بلکه صرفا به این خاطر است که تعداد منتخبین جشنواره محدود است نتوانستند.

قوام صدری اظهار داشت: تمامی هنرجویانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردند استعدادهای درخشانی هستند که راهشان را با موفقیت طی خواهند کرد.

کد خبر 271341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha