همشهری آنلاین: مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا به سرپرستی سیدعباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزیران خارجه دو کشور از روز پنج شنبه در ژنو آغاز شده است.

ایسنا اطلاع یافت به احتمال قوی مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا که قرار بود به مدت سه روز انجام شود، دو روزه خواهد بود و مذاکرات امروز جمعه پایان می‌یابد و در عین حال این گفت‌وگوها در دومین روز از ساعات 9:30 صبح به وقت محلی آغاز شده است.

مذاکرات روز نخست پشت درهای بسته و به مدت 6 ساعت انجام شد. همچنین علاوه بر مذاکرات در سطح معاونان دو طرف در سطح کارشناسی سه ساعت نیز گفت‌و‌گو کردند.

برخی کارشناسان معتقدند گفت‌و‌گوهای کارشناسی در حین مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا حاکی از وجود بحث فنی به منظور پیشبرد مذاکرات و برداشتن اختلاف نظرها( پرانتزها) از متن احتمالی نهایی است. این کارشناسان معتقدند مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع فراتر از یک مذاکره سیاسی صرف و برای رسیدن به راه حل مسالمت‌آمیز میان و 1+5 است. همچنین در مذاکرات دوجانبه میان ایران وآمریکا که دومین مذاکرات بعد از مذاکرات وین 6 است که در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور برگزار می‌شود.

ویلیام برنز،‌ جیک سالیوان، جیمز کینول، بروک بی اندرسون، پل اروین، کریستوفر بک میر،‌ ایتان فیچ، جولیا جیک کوبی و ماتان چوروف از کارشناسان و مدیران امور ایران در شورای امنیت ملی آمریکا، وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه، حضور دارند.

همچنین از سوی ایران مجید تخت‌روانچی،‌ حمید بعیدی‌نژاد و دیگر اعضای تیم هسته‌ای حضور دارند.

هارف: دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک چند روزه است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 چندروزه خواهد بود، با تأئید این مسئله گفت: به طور محتمل مذاکرات تا پایان جلسات نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح وزرا ادامه داشته باشد و انتظار داریم مذاکرات به مدت چند روز در نیویورک برگزار شود.

مری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: این مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود.

وی درباره حضور جان کری وزیر امور خارجه این کشور در دور جدید مذاکرات ایران و 1+5‌ جواب قطعی نداد.

این در حالی است که روزنامه المانیتور در گزارشی نوشت که ایران و 1+5‌ در سطح وزرای خارجه در دور جدید مذاکرات در حاشیه نشست مجمع عمومی شرکت می‌کنند.

هارف درباره دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: وندی شرمن به عنوان مدیر کل سیاسی در مذاکرات شرکت می‌کند این مذاکرات در سطح مدیر کل سیاسی است. اما فکر می‌کنم ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه نیز در برخی جلسات از این مذاکرات شرکت کند، ما هنوز برنامه کامل مذاکرات را در دست نداریم اما به نظر می‌رسد شرمن سرپرستی مذاکرات را بر عهده داشته باشد. به طور مشخص وزرا نیز برای شرکت در نشست مجمع عمومی به نیویورک خواهند آمد اما هنوز تأئید نشده است که مذاکراتی در سطح وزرا برگزار شود یا نه اما امکان وقوع چنین اتفاقی وجود دارد. ما هنوز بر روی جزئیات کار می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره گزارش آژانس بین‌الملل انرژی اتمی درباره ایران گفت: مدیر کل آژانس این گزارش ایران را در اواخر هفته در شورای حکام منتشر خواهد کرد تا زمانی که این گزارش به طور عمومی منتشر نشده باشد نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم، باید منتظر انتشار عمومی گزارش باشیم.

وی با تأکید بر لزوم همکاری کامل ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران باید به صورت کامل و بدون هیچ تأخیری با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در مورد مسائل مطرح شده همکاری کند، به خصوص در رفع مسائلی که نگرانی‌هایی را درباره احتمال انحراف برنامه هسته‌ای ایران به ابعاد نظامی ایجاد کرده است، تلاش کند.

هارف درباره حضور سولیوان پس از ترک سمت مشاور معاون رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای گفت: وی سمت خود را در معاون ریاست جمهوری از 15 اوت ترک کرده است اما هنوز نقش وی در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان یکی از مسئولان متخصص در وزارت خارجه ادامه می‌دهد و وی یکی از مشاوران ارشد است. همچنین ویلیام برنز پس از بازنشستگی نیز در مذاکرات هسته‌ای حضور خواهد داشت.

مذاکرات بعدی ایران و 1+5 قرار است 27 شهریور(18 سپتامبر) به مدت دو روز در نیویورک و پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. همچنین پیش از مذاکرات دور بعدی دیدارهای دوجانبه دیگری میان ایران و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در 20 شهریور ( 11 سپتامبر) در وین در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار می‌شود.

کد خبر 270961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha