همشهری آنلاین: رییس کل بانک مرکزی با اشاره به پیش‌شرط های راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن از کاهش زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج به پنج ماه خبر داد.

seif

ايسنا نوشت: ولی‌الله سیف با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن گفت: وام مسکن 80 میلیون تومانی هنوز قطعی نشده است.

وی توضیح داد: توافقات انجام شده به این صورت است که بنابر مکانیزم‌های طراحی شده، صندوق‌های پس‌انداز مسکن که تک‌تک بانک‌ها می‌توانند به طور مستقیم در مورد آن اقدام کنند راه‌اندازی شده و بتواند با توجه به نوع برنامه‌ی زمانی که ارائه می‌کند به پرداخت وام مسکن بپردازد.

سیف با بیان این‌که به نظر می‌رسد پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ایده خوبی است، گفت: براین اساس پس از موافقت کامل با راه‌اندازی چنین صندوقی این موضوع را به رییس جمهور منعکس کردیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که گروه کارشناسی در حال بررسی شرایط و مفروضات صندوق پس‌انداز مسکن هستند، ادامه داد: اول این‌که برای پرداخت 50 درصد متوسط هزینه‌های مسکن باید میزان تعیین شده برای وام اعطایی چقدر باشد؟ همچنین مهلت بازپرداخت تسهیلات اعطایی چه مدت زمانی باشد؟

آخرین پیشنهاد سود تسهیلات مسکن 14 درصد

وی اضافه کرد: یکی‌دیگر از مسائل مهم مورد بررسی در صندوق پس‌انداز مسکن مربوط به سود بازپرداخت تسهیلات است که در آخرین پیشنهادات 14 درصد مطرح شده بود.

سیف قدرت پرداخت قسط در پایان هرماه توسط متقاضی را نیز از جمله پیش شرط‌های راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن عنوان کرد و گفت: اگر بتوان مبلغ قسط را با مدت زمان استهلاک بدهی و مبلغ یک واحد مسکونی به تعادل رسانده تا جامعه بیشتری را پوشش دهد، مناسبت‌تر خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که صندوق‌های ایجاد شده باید خودکفا باشند، تاکید کرد: اگر این صندوق‌ها بتواند تعهدات ایجاد شده در جامعه را به طور متعادل حرکت داده و به نظم‌بخشی نظام بانکی لطمه نزنند از آن استقبال می‌کنیم ضمن این‌که پیش‌بینی می‌شود بخشی از منابع آن نیز از طریق منابع بودجه‌ای تامین شود.

وی با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن تا یکی - دو ماه آینده قطعی شود، بیان کرد: پیش بینی می‌شود دوره‌های پرداخت تسهیلات با توجه به منابع صندوق سه، شش و 9 ماهه باشد.

کاهش زمان پرداخت وام ازدواج

سیف در ادامه به روند پرداخت وام ازدواج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بانک‌ها تا حدی که منابع قرض‌الحسنه در اختیار دارند با مدیریت و اولویت‌بندی آن وام ازدواج را به متقاضیان پرداخت خواهند کرد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در حالی زمان انتظار برای پرداخت وام ازدواج گاهی به یکسال و نیم می‌رسد که با تمهیدات انجام شده به پنج ماه نیز قابل کاهش است.

وی همچنین با اشاره به شرایط خاص برای پرداخت وام ازدواج پنج میلیون تومانی افزود: با وجود این‌که برخورداری از برخی شرایط می‌تواند متقاضی را در گروه دریافت‌کنندگان این نوع از وام قرار دهد، اما در شرایط فعلی به دلیل کمبود منابع امکان پرداخت تسهیلات پنج میلیون تومانی ازدواج به حداقل رسیده است.

سیف یادآور شد: که اگر مجلس برداشت 500 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای کمک به پرداخت وام ازدواج را به تصویب نهایی برساند لازم‌الاجرا بوده و نسبت به آن اقدام خواهند کرد.

تصمیمی برای افزایش نرخ ارز نیست

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد روند تغییرات نرخ ارز در آینده با اشاره به ضرورت آرامش در بازار تاکید کرد: شرایط نرخ ارز اکنون بسیار مناسب است و ما هیچ مشکلی برای یکسان‌سازی نرخ نداریم، اما باید منتظر آرامش فضای بین‌المللی باشیم.

وی که در یک برنامه‌ی تلویزیونی سخن می‌گفت خاطر نشان کرد: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز به دلیل التهابات ایجاد شده ناشی از اخبار اشتباه درج شده در برخی رسانه‌ها بوده است. این در حالی است که نرخ تعادلی ارز را بازار تعیین می‌کند.

چگونگی هزینه‌کرد دارایی‌های بلوکه‌شده

سیف همچنین درباره‌ی برخی پول‌های بلوکه‌ شده‌ای که آزاد و در اختیار کشورمان قرار گرفته توضیح داد: توانستیم با این منابع بخشی از کالاهای اساسی و اسکناس مورد نیاز بازار را تامین کنیم.

کد خبر 270940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha