شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

گروه دانش: چین، کشوری که 20 سال قبل بسیاری از شهروندان آن حتی تلفن ثابت هم نداشتند،‌ این روزها بیستمین سالگرد ارتباطات تلفن همراه خود را با 500 میلیون مشترک جشن می‌گیرد.

با افزایش تقاضای عمومی ‌به ویژه در میان روستاییان و کارگران مهاجر  و نیز کاهش مداوم تعرفه‌های تلفن همراه در چین، آمار مشترکان در ماه گذشته سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها به 500 میلیون نفر رسیده و از مرز آن نیز عبور کرد.

برخلاف تصورات گذشته‌، تلفن همراه در نزد مردم چین نه به عنوان یک کالای تجملی بلکه به عنوان یک وسیله‌ ضروری برای زندگی روزمره محسوب می‌شود.

به گفته‌ یک استاد مخابرات دانشگاه پکن، از زمان پا به عرصه‌ گذاشتن تلفن سلولاری، ماهیت پیشرفته و پرفایده فن‌آوری تلفن همراه،‌ شیوه‌های دیگر ارتباطی را پشت سر گذاشته است و توسعه مداوم تقاضا برای ارتباطات تلفن همراه، دلیل اصلی رشد سریع مشترکان تلفن همراه چین است.

زمانی که چین در سال 1987 اولین تجهیزات مخابراتی تلفن همراه را عرضه کرد، تنها 700 نفر مشترک آن بودند اما در سال 2001 مشترکان آن از 100 میلیون نفر گذشت و در ماه می ‌سال 2004 به 300 میلیون و در ژانویه سال 2006 به 400 میلیون و اکنون در ماه جولای سال 2007 به 500 میلیون نفر رسیده است.

با وجود بازار بزرگ روستایی چین و ادامه‌ رونق گوشی‌های مولتی مدیا و قابل اتصال به اینترنت،‌ این روند هیچ نشانی از توقف ندارد و شرکت‌های سازنده گوشی‌های تلفن همراه، به عرضه‌ گوشی‌های ارزان قیمت ادامه می‌دهند، همان‌طور که اپراتورهایی نظیر چاینا موبایل و چاینا یونیکام تعرفه‌های خود را کاهش می‌دهند تا بر تعداد کاربران بیفزایند.

اما این همه پیشرفت چین در صنعت مخابرات نیست. با رسیدن شمار کاربران اینترنتی چین به 162 میلیون نفر، این کشور برای کسب عنوان دارنده‌ بیشترین کاربران اینترنتی جهان گوی سبقت را از آمریکا هم ربوده است.

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین، تا پایان ماه گذشته میلادی 122 میلیون چینی از طریق باند پهن و 40 میلیون از طریق اتصالات دایل آپ یا تلفن همراه به اینترنت وصل شدند.

بر اساس این گزارش شمار کاربران اینترنت چین تا پایان سال 2007 به 200 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و پس از آمریکا قرار می‌گیرد که شمار کاربران اینترنت آن در ماه گذشته میلادی 211 میلیون نفر بوده است. بر اساس پیش‌بینی مقامات چینی این کشور تا پایان سال 2008 و شاید زودتر از آن بزرگ‌ترین جمعیت کاربران اینترنت جهان را خواهد داشت.

با این اوصاف، رونق اقتصادی چین که امکان دسترسی بیشتری به رایانه و اینترنت را فراهم ساخته، این کشور را به یکی از بازارهای اینترنتی با سرعت رشد بالای جهان تبدیل کرده است.

بد نیست در اینجا به یک نمونه دیگر هم در شرق آسیا اشاره کنیم. بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران، شمار مشترکان تلفن همراه نسل سوم کره جنوبی تا سال ‌٢٠١٠ از مرز ‌٢٣ میلیون نفر خواهد گذشت.

بر اساس بررسی‌های جدید شمار کاربران تلفن همراه در کره‌ جنوبی تا سه سال دیگر به ‌٩٥/٤١ میلیون نفر خواهد رسید که ‌٨٥ درصد از جمعیت این کشور هستند. همچنین با رشد قوی فن‌آوری نسل سوم تلفن همراه، شمار کاربران آن تا سال ‌٢٠١٠، به ‌٠٥/٢٣ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

شمار مشترکان نسل سوم تلفن همراه این کشور در سال ‌٢٠٠٦، ‌٣/١٥ میلیون نفر به ثبت رسیده بود.

کد خبر 27088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز