شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

حبیب‌الله بوربور: مقاوم‌سازی‌ مدارس موضوعی است که باید به‌عنوان اولویت اول با سرعت بیشتری انجام شود.

 

 با توجه به كارهاي انجام شده(تخريب و نوسازي يا مقاوم‌سازي‌) توسط دولت و خيرين در چند سال اخير اكثر مدارس استحكام و پايداري لازم را دارند، با اين حال براساس گزارش‌هايي كه به نقل از آموزش و پرورش در رسانه‌ها منعكس شده اينك برخي مدارس از مقاومت لازم برخوردار نيستند و جزو مدارس تخريبي هستند. اين مدارس بايد در اولويت كار خيرين، دولت و نهادهايي كه به امر ساخت‌وساز مدارس كمك مي‌كنند قرارگيرد زيرا اگر خداي ناكرده حادثه‌اي در مدرسه‌اي خطرآفرين رخ دهد براي چند صد نفر از دانش‌آموزان ضايعه‌اي جبران ناپذير به‌دنبال خواهد داشت.

استاندارد‌سازي‌ سامانه‌هاي گرمايشي نيز مشكل اساسي است؛ در سال‌هاي اخير اتفاقات دلخراشي رخ داده كه به سادگي از اذهان مردم پاك نخواهد شد. قرار بود تا سال92 همه مدارس كشور به سامانه گرمايشي استاندارد تجهيز شوند كه بنا به اطلاعاتي كه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود به‌علت تأمين نشدن بودجه مورد نياز اين كار مهم و حياتي به سرانجام نرسيده است. در كنار لزوم آماده‌سازي‌ فضاهاي آموزشي براي بازگشايي مدارس در اول مهر، تأمين فضا‌هاي جديد هم بايد مورد توجه قرارگيرد.

اضافه شدن پايه ششم ابتدايي، موجب كمبود فضاي آموزشي شده است. در برخي مدارس براي تأمين فضاي آموزشي يك تا چند كانكس مستقر شده و دانش‌آموزان مجبور شدند در كانكس‌ها درس بخوانند. اكنون بايد براي اين دانش‌آموزان كلاس درس ايجاد شود. دانش‌آموزاني كه در اين نوع كلاس‌ها درس مي‌خوانند نسبت به ‌بقيه دانش‌آموزان احساس خوشايندي ندارند و از عدالت دور است و بر روند آموزشي و پرورشي آنها تأثير منفي مي‌گذارد.

انجام همه اين كارها در گرو تأمين بودجه در فصل كاري است تا مدارس از آمادگي لازم براي ورود دانش‌آموزان برخوردار شوند. البته نهادهاي مختلف نيز براي آماده‌سازي‌ مدارس مشاركت مي‌كنند ولي به آنها هم اگر بودجه‌اي تخصيص داده نشود، طبيعي است نمي‌توانند كمك زيادي بكنند.

دولت، مجلس و شهرداري بايد براي حل مشكلات مالي آموزش و پرورش كمك كنند اما با توجه به اينكه سال‌ها در آموزش و پرورش حضور داشته‌ام و از نزديك مشكلات مدارس را لمس كرده‌ام، از مردم تقاضا دارم براي آماده‌سازي مدارس مشاركت مالي كنند، مشكلات مالي فعلي بدون كمك مردم حل نخواهد شد.

 

کد خبر 270374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha