قرار است اتفاق مهمی در بازار سرمایه بیفتد، ۸ شهریور طی مراسمی تابلوی معاملات صندوق‌های زمین و ساختمان در بازار سرمایه افتتاح می‌شود.

بورس

همزمان با افتتاح اين تابلو معاملات پذيره‌نويسي نخستين صندوق زمين و ساختمان هم شروع مي‌شود. حضور 2وزير اقتصادي در كنار رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار نشان از اهميت موضوع دارد.به گزارش همشهري، مراسم افتتاح تابلوي صندوق‌هاي زمين وساختمان 8 شهريور باحضور وزراي امور اقتصادي و دارايي و راه و شهرسازي و رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار مي‌شود.

حتما مي‌پرسيد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين وساختمان چه صندوق‌هايي هستند كه قرار است از امروز معاملاتشان روي تابلوي اختصاصي آغاز شود. صندوق‌هاي زمين و ساختمان صندوق‌هايي هستند كه پس‌انداز‌هاي مردم را در قالب دارايي‌هاي صندوق جمع‌آوري مي‌كنند و آنها را براي ساخت واحد‌هاي مسكوني و ساختماني اختصاص مي‌دهند. روش كار به اين صورت است كه مردم مي‌توانند از طريق خريد واحدهاي(يونيت) صندوق در سود پروژه ساختماني كه توسط آن صندوق در حال اجراست شريك شوند. نخستين صندوق هم امروز به نام صندوق نسيم كارش را آغاز مي‌كند.

كساني كه مي‌خواهند در اين صندوق سرمايه‌گذاري كنند، مي‌توانند حتي با يك واحد شروع كنند و به جمع سرمايه‌گذاران بپيوندند؛ مبلغي هم كه در پذيره‌نويسي خريداري مي‌شود، براي هر واحد 1000تومان است. در نهايت پس از فروش واحدهاي ساختماني، سود به‌دست آمده از اين كار بين سرمايه‌گذاراني كه واحد‌هاي صندوق را خريداري كرده‌اند توزيع مي‌شود.صندوق زمين و ساختمان نسيم نيز كه قرار است به‌عنوان نخستين صندوق از 8 شهريور  فعاليتش را آغاز كند براي تأمين مالي پروژه‌اي در شهرك گلستان (راه‌آهن) با زيربناي 13هزار و 199مترمربع تشكيل شده و گروه سرمايه‌گذاري بانك مسكن، ليزينگ گستر آريا و توسعه تجارت انديشه آريا از مؤسسان آن هستند كه به ميزان 141ميليارد ريال آورده غيرنقدي و 5ميليارد ريال آورده نقدي اين صندوق را تأمين كرده‌اند. مدت برآورد ساخت پروژه براساس طرح تجاري ارائه شده 30‌ماه است.

  • جزئيات نخستين صندوق

مصطفي ازگلي مديرعامل شركت گروه سرمايه‌گذاري بانك مسكن در اين‌باره توضيحات جالبي ارائه كرد او گفت: به واسطه حضور اين صندوق‌ها شاهد افزايش يا حفظ قدرت خريد سرمايه‌گذار (ولو با سرمايه اندك) در برابر افزايش قيمت زمين و ساختمان و مشاركت سرمايه‌گذاران در ساخت پروژه خواهيم بود.

وي حضور اين صندوق‌ها را براي سيستم بانكي مفيد دانست و گفت: با تاسيس و آغاز به فعاليت اين صندوق‌ها، فشار سازندگان از سيستم بانكي براي تأمين مالي بخش مسكن كمتر مي‌شود و تأمين مالي بخش مسكن از تأمين مالي بدهي محور به سمت تأمين مالي مشاركتي (آن هم با مشاركت عموم سرمايه‌گذاران و از طريق بازار سرمايه) سوق خواهد يافت.

  • افزايش كيفيت ساخت مسكن

رضا نوحي كارشناس مسئول اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفت: طبيعتا وقتي اركان سازنده، نظارتي و اجرايي و تضمين‌كننده صندوق مشخص باشند و صلاحيت‌هاي لازم را داشته باشند، انتظار مي‌رود كه آن ساخت و‌سازي‌ هم كه انجام مي‌شود، از كيفيت بالاتري برخوردار باشد. علاوه بر اين چون ساخت‌وساز در مقياس بزرگي انجام مي‌شود، امكان اينكه تكنولوژي‌هاي جديد ساخت به‌كار گرفته شود و از ظرفيت‌هاي مهندسي و نظارتي موجود استفاده بهينه‌تري شود، وجود دارد.

  • اولويت فروش واحد‌هاي مسكوني

بهنام چاوشي رئيس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس هم گفت: هيأت‌مديره صندوق با اعلام رويه فروش خود و دريافت تأييديه از سازمان بورس، امكان فروش يا پيش فروش واحدهاي ساختماني را با رعايت صرفه و صلاح سرمايه‌گذاران به طرق مختلف خواهند داشت.

در رويه اعلام شده از طرف صندوق، امكان اولويت دادن به دارندگان واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق براي خريد واحدهاي ساختماني نيز با ترتيب مشخص وجود دارد. وي تأكيد كرد: واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي زمين و ساختمان از ابتداي پذيره‌نويسي در بازار بورس يا فرابورس ايران پذيرفته مي‌شوند و تا زمان پايان ساخت و تصفيه پروژه قابل معامله خواهند بود.

  • تأمين مالي مالكان زمين با صندوق‌هاي زمين و ساختمان

امير هاموني مديرعامل فرابورس ايران هم درباره راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان گفت: موضوع فعاليت صندوق سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان، جمع‌آوري پس‌اندازهاي خرد و كلان و اختصاص آن به ساخت پروژه ساختماني مشخص و سپس فروش واحدهاي ساختماني پروژه يادشده و تقسيم سود ناشي از اين فعاليت بين سرمايه‌گذاران است.

وي با تأكيد بر اينكه صندوق‌هاي زمين و ساختمان مي‌توانند ابزار مناسبي براي ورود سرمايه‌هاي خرد به بازار مسكن باشند، تأكيد كرد: تأمين مالي براي مالكان زمين كه منابع لازم را براي ساخت ندارند يكي از مهم‌ترين هدف‌هاي صندوق‌هاي زمين و ساختمان است.

کد خبر 270339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha