سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

احمد افشار: سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در ۲بخش رقابتی و غیررقابتی در رشته‌های نستعلیق، شکسته‌نستعلیق و نسخ و ثلث با موضوع آزاد ۶شهریورماه در سرای سعدالسلطنه قزوین کلید می‌خورد و مراسم رسمی معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز و تجلیل از هنرمندان ۱۳شهریور برگزار می‌شود.

پیشنهاد ثبت روز ملی خوشنویسی در تقویم

به گزارش همشهري، دوسالانه خوشنويسي ايران همچون 2دوره قبل به نام بزرگداشت يكي از خوشنويسان تأثيرگذار ايران نامگذاري شده و امسال در سومين دوسالانه به نام بزرگداشت استاد احمد سهروردي (ياقوت ثاني) برگزار مي‌شود.

نشست خبري دوسالانه سوم خوشنويسي ايران صبح روز گذشته در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد و مهدي احمدي دبير دوسالانه با توجه به اهميت و سابقه خوشنويسي در ايران در پاسخ به خبرنگار همشهري گفت: ضرورت دارد روز خوشنويسي در پاسداشت و گراميداشت اين هنر در تقويم سالانه ثبت شود و از مسئولان درخواست داريم روز خوشنويسي به‌صورت رسمي در مناسبت‌هاي تقويمي قرار بگيرد. به گفته مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين، در اين دوره فرايندها و خروجي اين دوسالانه اصل بود تا خروجي آن بتواند جرياني توليد كند و الگويي براي دوره‌هاي بعد باشد. همچنين يكي از اهدافي كه اداره كل ارشاد قزوين دنبال مي‌كند تأسيس مدرسه خوشنويسي است كه اميدوارم تفاهمنامه آن با مديركل آموزش و پرورش استان به‌زودي نوشته و امضا شود.

دبير سومين دوسالانه خوشنويسي درباره آثار رسيده به دبيرخانه همچنين توضيح داد: در مجموع 854اثر به دبيرخانه ارسال شده كه با احتساب آثار نفيس هنرمندان پيشكسوت اين تعداد به 900اثر مي‌رسد. 400اثر به نمايشگاه راه پيدا كرده‌اند كه عبارتند از: 59اثر در بخش نستعليق شامل 34اثر در بخش رقابتي و 25اثر غيررقابتي. همچنين در بخش شكسته‌نستعليق 93اثر داشتيم كه 88اثر رقابتي و 5اثر غيررقابتي بودند. در بخش نسخ و ثلث هم 59اثر به‌دست ما رسيد كه 57اثر رقابتي بود. در رشته نستعليق 10نفر، شكسته‌نستعليق 7نفر و نسخ و ثلث هر كدام 5نفر به‌عنوان نفرات برگزيده انتخاب مي‌شوند.

بزرگداشت‌هاي رگباري

در ادامه غلامحسين اميرخاني از اعضاي شوراي سياستگذاري سومين دوسالانه خوشنويسي ايران درباره بزرگداشت احمد سهروردي در سومين دوسالانه خوشنويسي گفت: متأسفانه بزرگداشت‌ها در كشور ما هميشه به‌صورت رگباري بوده كه تأثيري در ريشه فرهنگ و تاريخ ما نداشته است. خوشبختانه امسال يكي از هنرمندان ما در زمينه شخصيت و هنر احمد سهروردي كتابي تدوين مي‌كند كه اميدوارم تا شروع جشنواره آماده شود و در اختيار همه قرار بگيرد.

اين هنرمند پيشكسوت ادامه داد: متأسفانه با ورود سليقه‌هاي جديد در مديريت‌ها، برنامه‌هاي هنري در سايه قرار مي‌گيرند. بايد كساني در بدنه اجرايي كارهاي مختلف حضور و به اندازه كافي بصيرت و تجربه داشته باشند. حضور آدم‌هاي صفركيلومتر در بدنه اجرايي نمي‌تواند اهداف برنامه‌ها را به درستي محقق كند. به گفته اميرخاني خوشبختانه خوشنويسي در ايران حركتي رو به رشد داشته و هر سال شاهد تداوم اين رشد هستيم.در پايان اين مراسم از پوستر سومين دوسالانه خوشنويسي ايران اثر عليرضا محبي رونمايي شد.

 

کد خبر 270024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha