مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سه بند از مصوبه هشت بندی طرح تفصیلی تهران اصلاح شد که براین اساس از افزایش ۱۷ درصدی جمعیت جلوگیری و افزایش تراکم ساختمان‌های تهران متوقف می‌شود.

پیروز حناچی

پیروز حناچی در نشست خبری که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد درباره ساخت و سازهای غیر مجاز تصریح کرد: دولت ظرف 10 سال گذشته وظیفه حاکمیتی خود را اجرا نکرده و رغبتی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز نداشته و بستر شروع این ساخت و سازها در دولت قبل فراهم بوده است.

وی با بیان این‌که چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، افزود:‌ در شرایط بی‌نظمی هستیم که این چالش‌ها به وجود می‌آید اما مصوبات شورای عالی شهرسازی باید اول اجراپذیر باشد، دوم اجرا شود و سوم مانیتورینگ آن صورت گیرد.

در ادامه وحدتی - مدیر کل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی - در پاسخ به این موضوع اظهار کرد: شیوه رسیدگی به تخلفات در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز به گونه‌ای است که برخی از این ساخت و سازها از نظر ما غیر مجاز است و با ضابطه‌های طرح جامع مغایرت دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که نحوه برخورد با این تخلفات مهم است، تاکید کرد:‌ برخی از موارد که شکل قانونی ندارد شهرداری بدون اخذ مجوزها و اصلاح قانون ماده 100 این مجوزها را داده است.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مصوباتی داشتیم که سال 91 در شورای عالی شهرسازی مطرح و این مصوبات مراحل تخصصی و کارشناسی را پشت سر نگذاشته بود به این معنا که معمولا مصوباتی که مطرح می‌شوند مشاوران، آنها را مطالعه می‌کنند و مراحل دفاتر تخصصی خود را گذرانده و بعضا در کمیته فنی هم بررسی می‌شود و نهایتا به تصویب شورای عالی شهرسازی می‌رسد.

وی تاکید کرد: مصوبه هشت بندی همان مصوبه‌ای است که در آن مشخص می‌شود به ساختمان‌های شهر تهران یک یا دو طبقه اضافه شده است و با فضای مفاهمه در جلسه صبح امروز ( 3 شهريور) به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت؛ به طوری که توانستیم بخش اول را مورد بررسی قرار دهیم و از این دستورالعمل هشت بندی سه بندش را به توافق رسیدیم و برای مابقی‌اش چالش جدی نداریم.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ یعنی 80 درصد نقطه نظرات منطبق است و برای بخش دوم در جلسه بعدی شورای عالی شهرسازی صحبت‌ها و رایزنی‌ها را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان این‌که اگر بخواهیم اقدامی برای کلان‌شهر تهران انجام دهیم، این جلسه مقدماتش را فراهم می‌کند، تصریح کرد: ما نمی توانیم از ذخایر تهران بدون نگرانی از آینده استفاده کنیم.

حناچی تاکید کرد: تصمیمات در مقیاس کلان و محله باید گرفته شود تا با تمرکز مضاعف از این کلان‌شهر و حتی بقیه کلان‌شهرها نگرانی‌ها را دور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این کار به طور نسبی انجام می‌شده اما بخشی از حساسیت‌ها با مرور زمان در این زمینه کم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طرح کنترل شعاع 120 متری در اطراف کلان‌شهر تهران را داشته‌ایم و حدود هشت سال است که این مساله کنار گذاشته شده است، تصریح کرد:‌ نتیجه انجام این کار این است که هم شهرک‌های صنعتی دیگر متقاضی ندارند و هم پیوستگی صنعتی و تمرکز و افزایش جمعیت بیشتر در اطراف کلان‌شهرها اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در مجموع شهری تهران از شمال از فیروزکوه تا هشتگرد و از جنوب از قم تا حسن آباد حدود 21 درصد مساحت کشور نزدیک به 30 درصد تولید ناخالص ملی به شکل متمرکز در این محدوده وجود دارد و بسیاری از مشکلاتی که کلان‌شهر تهران پشت سر می‌گذارد مثل آلودگی هوا، ترافیک و ... ناشی از همین مشکلات و تمرکز مضاعف است.

حناچی با بیان این‌که به طور طبیعی سیاست‌هایی که تغییر می کنند سیاست‌های عدم تمرکز است، تصریح کرد:‌ نمی توانیم با اجبار افراد را از شهرها بیرون کنیم و اگر می خواهیم که جمعیت زیادی در شهرها تمرکز نکنند باید قطب‌های رقیبی ایجاد شوند تا امکان رقابت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ در کشورمان عملا این اتفاق افتاده اما ایده‌آل آن است که این برنامه با سیاست گذاری‌های بلند مدت انجام شود؛ به طوری که سیاست‌های عمومی در بدنه خرد و کلان در شهرداری‌ها هم مشاهده شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دبیرخانه شورای عالی شهرسازی را ترغیب می کنیم که تغییرات در پهناها و جابجایی پناها را مورد توجه قرار دهد و ساختمان‌های حجیمی که ساخته شده‌اند قرار است با اطلاعات دقیق‌تری گزارش شوند.

حناچی درباره افزایش تراکم در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: بافت‌های فرسوده ضوابط خود را دارند به طوری که دبیرخانه بنا بر پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضوابط جدیدی را تعیین می‌کند.

وی با بیان این‌که سه موضوع ناپایداری، نفوذپذیری و ریزدانگی در بافت‌های فرسوده مطرح شده است، افزود: قرار است به این سه موضوع آیتم‌های دیگری هم اضافه کنیم به طوری که شرایط خاصی برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده به وجود بیاید اما به طور کلی بافت فرسوده از ضوابط خود پیروی می‌کند.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که جهت‌گیری عمومی شورای عالی شهرسازی و معماری به سمت کاهش جمعیت پیش می رود‌، تاکید کرد: اگر سه بند از مصوبه هشت بندی اجرا می‌شد جمعیت تهران 17 درصد افزایش پیدا می‌کرد چرا که مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن برای افزایش طبقات به طوری که به اجبار محدوده شهرها افزایش پیدا می‌کرد.

حناچی درباره محدودیت منابع آب در کلان‌شهر تهران گفت: منابع آبی تهران یکی از طرح‌هایی است در مجموع شهری تهران در سال 80 مدنظر قرار گرفته اما از بخش‌های دیگری مثل کشاورزی آب را می‌گیریم و برای کمک برای تامین کمبود آب تهران انتقال می‌دهیم اما این مساله عارضه‌هایی را بوجود می‌آورد.

کد خبر 269977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha