همشهری آنلاین: رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست از راه‌اندازی یگان اختصاصی اطفای حریق در سازمان محیط زیست تا ۶ ماه آینده خبر داد.

به گزارش مهر، رضا فرخی گفت: در 4 ماهه نخست سال جاری بیش از 1500 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در آتش سوخت.

به گفته وی، در این مدت میزان آتش‌سوزی در مناطق 4 گانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری 98 هکتار، کرمانشاه 84 هکتار، فارس 313 هکتار، مازندران 80 هکتار، کهگیلویه و بویر احمد 85 هکتار، خراسان شمالی 6 هکتار، گلستان 1500 هکتار و کردستان 12 هکتار بوده است.

رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست اظهار داشت: در این مدت در مناطق حفاظت شده ایلام و لرستان نیز آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای رخ داده اما آمار دقیقی در حال حاضر از آن‌ها در دست نیست.

وی تصریح کرد: کارگروه مخاطرات زیست محیطی یکی از کارگروه‌های سیزده گانه مدیریت بحران کشور است که چند سالی است در سازمان محیط زیست تشکیل شده اما در دوره قبل این کارگروه مغفول مانده و غیرفعال بود که یکی از زیر کارگروه‌های آن کارگروه اطفای حریق است که با بحرانی شدن آتش‌سوزی در سطح کشور طی چند ماه گذشته کار خود را آغاز کرده است.

فرخی تصریح کرد: با بودجه دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست کارگروه اطفای حریق ظرف 6 ماه آینده کار مطالعاتی را آغاز کرده که تا پایان سال به پایان می‌رسد و از ابتدای سال آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: پهنه‌بندی، شناسایی کانون‌های بحرانی آتش‌سوزی و مطالعه برای راه‌اندازی پایگاه‌های منطقه‌ای در شمال، مرکز و غرب کشور از مهم‌ترین بخش‌های مطالعاتی این طرح است.

رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست تاکید کرد: پوشش تصاویر ماهواره‌ای با کمک مرکز پژوهش‌های هوافضا، رصد ماهواره‌ای، استفاده از سنسورهای حساس به دود، آتش و منوکسید کربن و مناطق حساس و بحرانی بر اساس طرح مطالعاتی از مهم‌ترین اقداماتی است که از ابتدای سال آینده در فاز اجرایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به بودجه‌ای که برای این طرح برآورد شده اظهار داشت: بر اساس رایزنی‌هایی که با مدیریت بحران کشور و نمایندگان مجلس شده قرار است بودجه ای حدود 400 میلیارد تومان برای تجهیز پایگاه‌ها، خرید سنسورها، دوربین‌های حرارتی مادون قرمز و احداث منابع آبی در نزدیکی کانون‌های بحران اختصاص داده شود.

فرخی تصریح کرد: متاسفانه هنوز امکان خرید بالگرد در کل کشور و تجهیز پایگاه‌ها بدینوسیله وجود ندارد.

وی با اشاره به حساس بودن پارک ملی گلستان از نظر اکولوژی و این که در سال جاری این پارک بیشتر از سایر مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست در معرض آتش‌سوزی بود، اظهار داشت: از ابتدای سال آینده پس از پایان فاز مطالعاتی طرح اولین مکانی که به صورت پایلوت فاز اجرایی در آن آغاز می‌شود پارک ملی گلستان خواهد بود.

رئیس گروه توسعه پایدار سازمان محیط زیست یادآور شد: سازمان محیط زیست برای اختصاص بودجه جلسات متعددی با نمایندگان مجلس و دیگر دستگاه‌ها داشته که چنانچه این بودجه اختصاص یابد با نصب تجهیزات بیشترین میزان اقدامی که برای مقابله با آتش‌سوزی خواهد شد اقدامات پیشگیرانه خواهد بود.

وی در پاسخ به این بحث که در حال حاضر در بسیاری از مواقع سازمان محیط زیست به سرعت از وقوع آتش‌سوزی آگاه می‌شود اما به دلیل نداشتن امکانات نمی‌تواند برای اطفای آن بلافاصله اقدام کند، گفت: متاسفانه یکی از مهم‌ترین دلایلی که در حال حاضر باعث اتلاف وقت و گسترش آتش‌سوزی‌ها می‌شود عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است که با راه‌اندازی پایگاه‌های منطقه یا با تمام تجهیزات در حقیقت یگان اختصاصی آتش‌سوزی مناطق محیط زیست راه‌اندازی می‌شود که در این یگان وظیفه تمام افراد و دستگاه‌ها مشخص است و فرماندهی واحدی عملیات اطفای حریق را مدیریت می‌کند که همین امر در کاهش زمان اطفای حریق نقش خواهد داشت.

کد خبر 269927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha