یکشنبه۲ شهریور ۲ مقام دولتی از سلامت محصولات غذایی موجود در بازار و نبود روغن پالم در این محصولات خبر دادند.

محصولات لبنی

رئيس سازمان غذا و دارو با تأكيد بر اطمينان مردم از سلامت لبنيات موجود در بازار اعلام كرد: استفاده از لبنيات سنتي را به مردم توصيه نمي‌كنيم گرچه مي‌توانند درصورت اطمينان از سلامت، اين محصولات را مصرف كنند. به گفته رسول ديناروند، سال گذشته بيش از 700هزار تن روغن پالم وارد كشور شده كه امسال اين واردات تا 300هزار تن كاهش مي‌يابد.

امسال براي كنترل و كاهش مصرف روغن‌هاي پالم درنظر داريم 400هزار تن روغن گياهي پالم به كشور وارد و مصرف سرانه استفاده از روغن پالم در فرآورده‌هاي غذايي و لبني در ايران را مشابه سرانه مصرف آن در دنيا كنيم. وي با تأكيد بر اينكه روغن پالم، سم نيست، افزود: استفاده از روغن پالم در فرآورده‌هاي لبني و غذايي در دنيا متداول است اما بايد با نظارت دقيق، مصرف آن در فرآورده‌هاي مجوز دار كنترل شود. بنابر اين حذف روغن پالم در اين فرآورده‌ها به نفع كشور نيست اما بايد مصرف آن اصلاح شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به سهم 50درصدي واردات روغن پالم از مجموع واردات روغن خام طي5سال گذشته از بي‌نتيجه بودن بررسي تشخيص استفاده از روغن پالم در دستگاه‌هاي نظارتي خبر داد و بخشي از مناقشه زيان استفاده از روغن پالم را ناشي از سياسي‌كاري و كار آمريكا براي جايگزيني روغن سويا با اين محصول قلمداد كرد. محمدرضا نعمت‌زاده با بيان اينكه استفاده از روغن پالم در 3محصول شير، ماست و پنير ممنوع بوده اعلام كرد، طي 3ماهه امسال تنها 29درصد واردات روغن خام به روغن پالم اختصاص داشته و اكنون هيچ محصولي در بازار آلوده به روغن پالم نبوده و اگر هم باشد مربوط به توليدات گذشته است.

وي با تأكيد بر اينكه برخي واحدهاي لبني طبق مجوزهاي داده شده و استانداردهاي كشور براي توليد برخي محصولات لبني از روغن پالم استفاده مي‌كردند، افزود: گرچه ما مسئول نظارت كيفي در اين واحدها نيستيم اما بنابر آنچه سازمان ملي استاندارد اعلام كرده، به سادگي نمي‌توان تشخيص داد چربي گياهي موجود در لبنيات از چه نوعي است بلكه تنها تشخيص داده شد كه در داخل محصولات لبني چربي گياهي وجود دارد اما اينكه اين چربي از نوع سويا يا پالم است معلوم نيست و قرار شد بررسي‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام شود.

کد خبر 269897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha