سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: تازه‌ترین خبرها از بازگشت حدود ۳هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق بانکی حکایت دارد.

اکبر کمیجانی

با اكبر كميجاني، قائم‌مقام بانك مركزي در اين مورد گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • نحوه شناسايي، ميزان بدهي و تركيب بدهكاران معوق بانكي چگونه بوده است؟

براساس نتايج نخستين مطالعه بانك مركزي در اين زمينه كه منتهي به گزارش مدون شده است، نام 575گروه از بدهكاران بانكي كه مشمول مطالبات غيرجاري شده‌اند، شناسايي شده است. براي انجام اين كار بانك مركزي از همه بانك‌هاي سراسر كشور درخواست كرد تا 20پرونده درشت مربوط به مطالبات غيرجاري را كه پرونده آنها از سال‌هاي گذشته يا طي سال‌جاري در قوه قضاييه مطرح شده است را به بانك مركزي اعلام كنند. در واقع شناسايي اين 575گروه از اين نوع بررسي حاصل شده است كه در بين اين بدهكاران از رقم‌هاي كوچك تا رقم‌هاي درشت وجود دارد. آخرين رقم مجموع مطالبات كه مربوط به پايان خرداد‌ماه است رقم 88هزار ميليارد توماني است.

  • برخي از سهم بالاي 130نفر دانه‌درشت در مطالبات معوق بانكي خبر مي‌دهند، اين موضوع صحت دارد؟

اطلاعي از اين تعداد بدهكار بانكي نداشته و اين موضوع را تأييد نمي‌كنم چراكه اين فهرست‌ها خارج از چارچوب بررسي‌هاي بانك‌مركزي تهيه يا اعلام شده است.

  • تا چه زماني مي‌توانيم شاهد نتايج مثبت بازگشت مطالبات معوق بانكي باشيم؟

تلاش‌ها ادامه داشته و همكاري‌هاي جدي در سطح بانك مركزي، قوه‌قضاييه، بانك‌ها، كميسيون اصل90 و دولت در جريان است. رئيس قوه قضاييه نيز مصمم به آغاز كار دادگاه‌هاي ويژه براي بررسي پرونده مطالبات غيرجاري بانكي هستند. با ادامه فعاليت كميته‌ها در بانك‌ها و بانك مركزي و تعامل شكل گرفته بين قوه قضاييه، بانك مركزي، قوه‌مقننه و دولت، به‌زودي شاهد نتايج مثبت اين بررسي‌ها خواهيم بود.

  • بررسي‌ پرونده بدهكاران معوق نظام بانكي از چه زماني آغاز خواهد شد؟

با توجه به همكاري جديد دستگاه‌هاي مختلف اميدواريم تا پيش از پايان سال روند بررسي به پرونده مطالبات غيرجاري بانكي در دستگاه‌هاي قضايي آغاز شود.

  • آيا آماري از سهم استان‌هاي مختلف از مطالبات معوق بانكي در اختيار داريد؟

اين آمار وجود دارد اما اعلام نتايج آن نيازمند انجام كار بيشتر است اما با توجه به سهم بالاتر استان تهران در نظام پولي و بانكي انتظار مي‌رود متناسب با اين سهم، ميزان مطالبات غيرجاري بانكي نيز بيش از ساير استان‌ها باشد. نتايج اين موضوع نيز به‌زودي اعلام خواهد شد.

کد خبر 269387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha