سید محمد فخار: رعایت هنجارهای ترافیکی در پایتخت پس از سال‌ها اجرای طرح‌های ترافیکی نوین، هنوز به عنوان نقطه‌ای تاریک تلقی می‌شود

تصادف

خيابان‌ها و كوچه‌هاي شهر هر روز دستخوش حادثه‌اي است كه در آن بديهي‌ترين هنجارها و قوانين رانندگي زيرپا گذاشته مي‌شود. گرچه حوادث جرحي و خسارتي خيابان‌هاي شهر براي همه شهروندان ناگوار و سخت رخ مي‌دهد، اما در بزرگراه‌هاي شهر اين مهم بيش از نقاط ديگر شهر گران تلقي مي‌شود. لحظه‌اي سرعت نابجا و ناديده گرفتن قوانين در بزرگراه‌هاي متعدد مي تواند منجر به از دست رفتن جان يك و يا چند شهروند شود.

در اين ميان البته ساختار عمراني بزرگراه‌ها اهميت فراواني در كاهش خطرات دارد ولي عدم رعايت قوانين از سوي شهروندان و هنجارشكني‌هاي رانندگان باعث شده بزرگراه‌هاي تهران به يكي از نا امن ترين نقاط شهر تبديل شود.

روز گذشته حادثه خیزترین معابر پایتخت طی 9 ماه اخیر مشخص و معرفي شد. اين محورها و معابر براساس آمار و اطلاعات ثبت شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک و بررسی وضعیت ترافیک و ترددهای معابر شهر تهران از مهرماه سال گذشته تا تیرماه امسال، شامل معابري است که بیشترین تصادفات فوتی، جرحی، خسارتی و تصادفات عابران پیاده را داشته‌اند. نگاهي به صحنه‌هاي تصادف در بيشتر نقاط بزرگراهي نشان مي‌دهد عدم توجه به جلو و سبقت از راست عامل بسياري از تصادفات فوتي تهران است.

بر اساس آمار اعلام شده در 9 ماه اخير بزرگراه‌های بسیج و آزادگان بیشترین میزان تصادفات فوتی را داشته‌اند. اطلاعات ثبت شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک همچنین نشان می‌دهد که خیابان ولیعصر، بزرگراه بعثت و آزادگان در اين مدت شاهد بیشترین تصادفات جرحی بوده‌اند. همچنين بزرگراه‌های امام‌رضا،امام‌علی و آزادگان در صدر محورهایی بوده‌اند که بیشترین تصادفات خسارتی را داشته‌اند. از سويي خیابان ولیعصر، بزرگراه آزادگان و جناح نیز شاهد بیشترین میزان تصادفات عابرین پیاده از مهرماه سال گذشته تا تیرماه امسال بوده‌اند.

توجه به اين نكته ضروري است كه مسئوليت‌پذيري رانندگان مي‌تواند بخش قابل‌توجهي از تصادفات خطرناك در تهران را كاهش دهد و شرايط را براي اجراي هنجارهاي ترافيكي فراهم آورد.

6.4 درصد رشد در تصادفات فوتي

آمار بالاي تصادفات فوتي تهران در سال‌هاي اخير گوياي اين نكته است كه هنجارهاي ترافيكي هنوز جايي در خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي شهر ندارند. در 3‌ماه نخست سال جاري 270 مرد و 62 زن و در مجموع 332 نفر در تصادفات تهران كشته شده‌اند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 312 نفر كشته،6.4 درصد رشد نشان مي‌دهد. همچنين در سال گذشته 1436نفر بر اثر تصادف در تهران درگذشتند كه اين عدد در سال 91 نيز 1577 نفر بود.

 

کد خبر 269271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha