دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: حذف تدریجی یارانه شیر زمینه رشد بی‌رویه قیمت شیر و لبنیات، افت کمی، ناخالصی در تولید و عرضه این اقلام و به‌خطرافتادن سلامت مردم را فراهم کرده است.

محمد شریعتمداری

با محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • رويكرد دولت به گراني شير و لبنيات در 2هفته اخير چيست؟

هرگونه افزايش اخير قيمت شير و لبنيات تخلفي محرز است و سازمان‌هاي كنترلي ملزم به برخورد با اين تخلفات هستند.

  • اما برخي شركت‌هاي لبني افزايش قيمت را به‌عنوان تنها راه ادامه بقاي خود حتي با پذيرش ريسك برخوردهاي تعزيراتي در دستور كار قرار داده‌اند، رويكرد دولت چيست؟

بايد بپذيريم كه به‌طور طبيعي بازار شير و لبنيات نيز كشش افزايش بيشتر قيمت‌ها را ندارد و كارخانه‌هاي لبني نبايد دولت را با اعلام افزايش قيمت‌ها بترسانند.

  • برخي طولاني‌شدن روند تصميم‌گيري و حذف تدريجي يارانه شير را عامل نابساماني بازار قلمداد مي‌كنند، اين رويكرد تا چه حد درست است؟

دولت از طريق وزارت جهادكشاورزي و كميته تنظيم بازار ستاد هدفمندي يارانه‌ها تلاش مي‌كند تا حركت سه‌جانبه‌اي را بين دامداران، كارخانه‌هاي لبني و دولت طي فرايند توليد و خريد شير خام و عرضه فرآورده‌هاي لبني را منطقي كند. با وجود اين تنها شير خام و نه ساير محصولات لبني جزو كالاهاي قيمت‌گذاري شده توسط ستاد هدفمندي يارانه‌هاست.

  • اما دامداران و كارخانه‌هاي لبني از عدم‌پرداخت 100ميليارد تومان يارانه باقيمانده شير خام گلايه دارند؟

براساس گزارش سخنگوي دولت يارانه 100ميليارد توماني باقيمانده شير خام براي 4‌ماه پاياني سال گذشته در ابتداي امسال پرداخت شده و براي امسال نيز سازمان برنامه مكلف به پرداخت حدود 200ميليارد تومان يارانه ديگر براي شير خام تا ابتداي تير‌ماه 93است. اين رقم علاوه بر يارانه‌اي است كه دولت براي توزيع 170نوبت شير رايگان مدارس درنظر گرفته است. مجموع اين سياست‌ها كمك خواهدكرد تا سرانه مصرف شير در كشور افزايش يابد.

  • آخرين وضعيت برخورد با متخلفان استفاده از روغن پالم در صنايع لبني چيست؟

آنچه در زمينه استفاده از روغن پالم در صنايع لبني مطرح شده نيز تخلف يك يا 2واحد توليد‌كننده شير و لبنيات بوده كه با اين تخلفات برخورد شده است. شير و لبنياتي كه اكنون در بازار موجود است از شرايط 100درصد مطلوبي برخوردار است و مردم مي‌توانند با خيال راحت اين محصولات را مصرف كنند.

کد خبر 269267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha