مردم پایتخت سال گذشته ۵۰ برابر تعداد روزهای پاکی که داشتند، هوای ناسالم تنفس کردند.

آلودگی هوا

اين خبري بود كه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در حاشيه افتتاح دفتر حمل‌ونقل هيبريد و برقي شركت كنترل كيفيت هوا اعلام كرد.

شاخص كيفيت هواي تهران در سال 1392، شامل 3 روز وضعيت پاك، 202 روز وضعيت سالم، 148 روز وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس جامعه و 12 روز وضعيت ناسالم براي همه بوده كه در مجموع در مقايسه با سال 1391 شرايط نامطلوب‌تري داشته است. از سويي وضعيت غلظت آلاينده ذرات معلق كوچك‌تر از 10 و نيز 2/5 ميكرون براساس استاندارد سالانه اين آلاينده در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار گرفت. در سال گذشته، 160 روز شاخص ذرات معلق در وضعيت نامطلوب قرار داشت و از نظر ماه‌هاي سال اين آلاينده در دي، مهر و بهمن در اوج بوده است. كاهش دامنه‌هاي بحران آلودگي هوا مسئولان را بر آن داشته است تا زمينه پرداختن به تكنولوژي‌هاي نو را فراهم كنند. تشكري، گفت: بايد در زمينه فراهم كردن امكان استفاده از موتورسيكلت برقي و خودروهاي هيبريد جدي‌تر عمل كرده و هرچه سريع‌تر امكان استفاده از آنها براي شهروندان فراهم شود.

البته اين سريع عمل كردن نبايد با رعايت كردن استانداردهاي فني و تخصصي منافاتي داشته باشد. وي يكي از مهم‌ترين اقدامات انجام شده را بررسي استفاده از فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي توسط شركت كنترل كيفيت هوا عنوان كرد و با اشاره به تأثير آن افزود: با نصب اين فيلترها روي خودروهاي ديزلي مي‌توان ميزان انتشار آلاينده ذرات معلق كوچك‌تر از 2/5ميكرون را تا 99 درصد كاهش داد و شهرداري تهران پيشروترين نهاد در كشور است كه در اين خصوص اقدامات اجرايي در فاز تحقيقات را آغاز كرده است.

اتوبوس‌هاي شركت واحد اتوبوسراني نخستين خودروهاي ديزلي در كشور خواهند بود كه اين فيلترها در آينده‌اي نزديك روي آنها نصب شده و به بهره‌برداري خواهند رسيد. در اين مراسم معاون شهردار و ساير مديران از نخستين موتورسيكلت‌هاي برقي كه به‌منظور بررسي فني و كاربردي در اختيار شركت كنترل كيفيت هوا قرار گرفته، بازديد كردند. همچنين نسخه الكترونيك گزارش كيفيت هواي شهر تهران در سال 92 كه وضعيت كيفيت هواي تهران را به تفكيك انواع آلاينده‌ها و 21 ايستگاه متعلق به شركت كنترل كيفيت هوا نشان مي‌دهد، روي سايت اين شركت به نشانيair. tehran. ir قرار گرفت.

کد خبر 269177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha